خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از محمدحسن زدا؛

مجلس انقلابی و تامین اجتماعی

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۶۰۴۷

کارشناس تامین اجتماعی، در یادداشتی به بررسی طرح‌های ضد و نقیضی که در مورد سازمان تامین اجتماعی در مجلس بررسی می‌شوند، پرداخت.

دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دوشنبه ۲۲ دی ماه گفت تأمین اجتماعی در اولویت دستور کار حداقل دو کمیسیون تخصصی مجلس قرار دارد و مسائل آن پیگیری می‌شود. قالیباف با تاکید بر اینکه اگر در میان اولویت‌ها همپوشانی وجود نداشته باشد، با دوگانگی مواجه می‌شویم، گفت: هماهنگی و همپوشانی بین آئین‌نامه داخلی مجلس، برنامه هفتم توسعه، سیاستگذاری‌ها و مسائل راهبردی باید در تعیین اولویت کمیسیون‌ها مورد توجه قرار گیرد. جهت اطلاع ایشان و دیگر نمایندگان منتخب مردم باید عرض شود که هم اکنون دو طرح ضد و نقیض در خصوص تامین اجتماعی در مجلس مطرح است که بایستی مجلس محترم توجه داشته باشد که نتیجه و تاثیر تصویب این دو طرح چیست و اثر تصویب آنها بر حیات و ممات سازمان چگونه میتواند باشد .

طرح اول: که می‌تواند بصورت مسکنی یرای  سازمان بوده و شرایط بهتری را برای سازمان فراهم و نظام را از یک بحران همه گیر و سراسری فعلا دور نگه دارد طرحی است که با عنوان  طرح توانمند سازی و پایداری سازمان تامین اجتماعی با امضای 34 نماینده تقدیم هیات رئیسه شده . بر اساس این طرح جریمه کارفرمایان با شرایطی بخشیده خواهد شد، فرمول تعیین حقوق بازنشستگی تغییر خواهد کرد، بازنشستگی در کارهای سخت و زیان آور دستخوش تغییر خواهد شد، سه جانبه گرایی در سازمان به شکل شورایعالی خواهد بود، حق بیمه های سهم دولت بطور سالیانه پرداخت خواهد شد ( البته تجربه سالها و دهه های گذشته نشان میدهد تحقق این بند بعید بنظر میرسد ) ، سوابق بیمه ای بیمه شدگان در بازه های زمانی مشخص به آنها اطلاع رسانی خواهد شد.

طرح دوم: اما همزمان طرح دیگری با نام بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت با امضای 39 نفر از نمایندگان در دستور کار مجلس قرار دارد که براساس آن برای کارکنان دولت سابقه مورد نیاز برای بازنشستگی پنج سال کم و شرط سنی هم حذف خواهد شد . تمامی متخصصین و دلسوزان حوزه تامین اجتماعی بر این باورند که تنها راه نجات تامین اجتماعی اجرای اصلاحات پارامتریک ( اصلاحات قانونی ) ، اصلاحات سیستمی و مهندسی مجدد سیستم تامین اجتماعی خواهد بود.

اصلاحات پارامتریک (قانونی)

۱- متناسب‌سازی سن بازنشستگی با امید به زندگی در شرایط فعلی جامعه ۲- بازنگری در فرمول نحوه محاسبه مستمری ۳-حرکت به سمت یکسان‌سازی نرخ حق بیمه ۴-حذف کلیه بازنشستگی‌های پیش از موعد ۵-ممنوعیت هرگونه بازنشستگی بدون شرط سنی ۶-تعدیل حداقل مستمری در ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی ۷- بازنگری در شرایط ایجاد ازکارافتادگی و بازمانده. 

اصلاحات سیستمی ۱-بازنگری در ماهیت کسب و کار سازمان در قالب نظام چندلایه تامین اجتماعی 

مهندسی مجدد

۱-اصلاح فرآیندها و بهبود روش‌ها در نحوه ارائه خدمات سازمان ۲-اصلاح سیستم‌های مکانیزه به منظور تسریع در انجام امور ۳-ایجاد و بهبود پایگاههای اطلاعاتی ۴-بازنگری، تنقیح و تاخیص بخشنامه‌ها و دستورات اداری ۵- ارتقا بهره وری و سوددهی ذخایر و سرمایه‌گذاری‌ها

سایر

۱-گسترش پوشش بیمه‌ای ۲-جلوگیری از فرار بیمه‌ای ۳-کاهش تدریجی تعهدات دولت ۴-اخذ مطالبات معوق

اینک مجلس و سازمان در معرض آزمونی سخت قرارگرفته‌اند. فارغ از شعارها و رفتارهای سیاسی اینک بایستی در عمل ثابت نمود که با تصویب طرح اول طرفدار سازمان و به تبع آن نظام تامین اجتماعی کشور هستیم و یا با تصویب طرح دوم مقدمات فروپاشی تامین اجتماعی و به تبع آن زمینه‌سازی برای ایجاد بحران‌های اجتماعی و امنیتی خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز