خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

مُهرِ تایید مجلس بر قاچاق کالاهای صادراتی به کمتر از پنج برابر قیمت/ مسیر ارز ۱۷۵۰۰ تومانی اصلا روشن نیست

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۵۷۲۴

دبیر خانه کارگر کرمان، گفت: زمانی که دلار هزار تومانی را به سه هزار و ششصد تومان افزایش دادند، چه بلایی بر سر فقرا آمد؛ تمام اجناس و کالاهای ضروری چند برابر شد؛ به نحوی که امروز کالاهای غیرضروری هم با ارز ۲۰ تا ۳۰ هزار تومانی قیمت‌گذاری می‌شوند. حال چه تضمینی است که قیمت‌گذاری جدید نرخ ارز، این اتفاق دوباره رخ ندهد؟

«عباس کاربخش» دبیر خانه کارگر کرمان، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی در مورد تعیین ۱۷۵۰۰۰ ریال برای یک دلار آمریکا، گفت: این مصوبه مغایر با منویات رهبری است که بر کاهش ارزش پولی تاکید دارند. این تصمیم تورم‌زاست و فقر و فلاکت را گسترش می‌دهد و موجب خروج و قاچاق حجم عظیمی از کالاهای صادراتی به قیمتی کمتر از پنج برابر قیمت فعلی خواهد شد. در نتیجه مجلس بر این موضوع مهر تایید می‌زند. این یعنی اگر به نرخ فعلی کالاهایمان را مجانی به دیگر کشورها صادر کنیم ضررش کمتر است؛ چراکه در این صورت علاوه بر صدور کالا چند برابر  پول هم دادیم. 

وی افزود: این تصمیم موجب می‌شود کارگران که در حال حاضر برای تهیه یک وعده غذا در روز دچار مشکل هستند، در آینده هر چهار روز یک بار غذا تهیه کنند. این ادعای بیهوده‌ای نیست بلکه تجربه سالهای پر مشقت گذشته این موضوع را ثابت کرده است. آیا نمایندگان فراموش کرده‌اند زمانی که دلار هزار تومانی را به سه هزار و ششصد تومان افزایش دادند، چه بلایی بر سر فقرا آمد؛ تمام اجناس و کالاهای ضروری چند برابر شد؛ به نحوی که امروز کالاهای غیرضروری هم با ارز ۲۰ تا ۳۰ هزار تومانی قیمت‌گذاری می‌شوند. حال چه تضمینی است که این اتفاق دوباره رخ ندهد؟

این فعال کارگری افزود: هرچه برآورد می‌کنیم، آینده روشنی را در مسیر ارز ۱۷۵۰۰ ‌نمی‌بینیم. این مصوبه موجب تعطیلی بسیاری از کارگاه‌های کوچک وبزرگ و افت شدید تولید، و بیکاری بسیاری از کارگران که هم اکنون زیر خط فقر زندگی می‌کنند، خواهد شد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز