خبرگزاری کار ایران

مشاهدات ایلنا از حضوری سرزده در یک کارگزاری در غرب تهران؛

مردم در کارگزاری‌ها چه می‌کنند؟ / خدمات الکترونیکی نشد، مشتریان تجمع کردند

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۳۵۸۹

اگرچه سازمان تامین اجتماعی مدعی الکترونیکی شدن بسیاری از خدمات خود است اما کارگزاری‌ها در این روزها هنوز میزبان جمعیت کثیری از بیمه‌شدگان هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سازمان تامین اجتماعی تلاش کرده‌ است با ارائه خدمات الکترونکی، تعداد مراجعات مردمی به کارگزاری‌های این نهاد اجتماعی را کاهش دهد اما به نظر می‌رسد در دستیابی به این هدف شکست خورده است. این روزها، مسئولان بهداشت و کادر درمان بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بسیار تاکید می‌کنند اما این موضوع در کارگزاری‌ها همچنان نادیده گرفته می‌شود. 

بیمه‌شدگان و ذی‌نفعان سازمان تامین اجتماعی برای انجام امور بیمه‌ای خود مجبور به مراجعه به کارگزاری‌ها هستند و ساعت‌های طولانی در صف انتظار می‌ایستند. یک مراجعه‌کننده به کارگزاری‌های تامین اجتماعی در غرب تهران می‌گوید برای رسیدن به نوبت ۲ ساعت تمام در صف انتظار ایستاده است. 

به گفته مراجعه‌کنندگان، عدم دسترسی به سامانه، کاربرپسند نبودن و غیرفعال بودن برخی از خدمات، آن‌ها را به این مکان‌ها می‌کشاند. 

اکبر قربانی (دبیر اجرایی خانه کارگر غرب تهران) با انتقاد از شلوغی کارگزاری سازمان تامین اجتماعی می‌گوید: اگر به کارگزاری‌های سازمان تامین اجتماعی سر زده باشید، تجمع بیش از حد بیمه‌شدگان را می‌بینید. در این شرایط، به هیچ وجه فرصت و مجال رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود ندارد. صف‌های درهم تنیده در کارگزاری‌ها تشکیل می‌شوند. آنچه در این روزها می‌بینیم، خدمت نیست بلکه دردسری جدید برای کارگران است. 

مردم در کارگزاری‌ها چه می‌کنند؟ / خدمات الکترونیکی نشد، مشتریان تجمع کردند

او ادامه می‌دهد: دولت، وزارت بهداشت و حتی خانه کارگر مبحث «همیار بهداشت» را پذیرفته‌اند و به کارگاه‌های مختلف سرکشی می‌کنند تا وضعیت بهداشتی و پروتکل‌های بهداشتی در کارگاه‌ها را کنترل کنند اما اینجا یعنی در کارگزاری‌ها؛ تجمع بیش از حد سبب شیوع و گسترش بیشتر بیماری کرونا می‌شود. مسئولان تامین اجتماعی باید به این موضوع توجه کنند که تجمع بیمه‌شدگان در رزوهای کرونایی، پیامدهای ناگواری دارد. 

وی می‌افزاید: الکترونیکی شدن خدمات تامین اجتماعی نه تنها دردی از کارگران درمان نکرده بلکه سبب افزایش امور آن‌ها نیز شده است. بیمه‌شدگان باید برخی از خدمات سازمان را در سامانه درخواست کنند و سپس برای پیگیری به کارگزاری‌ها مراجعه کنند. 

دبیر اجرایی خانه کارگری غرب تهران می گوید: ما مخالف الکترونیکی شدن خدمات تامین اجتماعی نیستیم. واضح و روشن است که خدمات سازمان تامین اجتماعی باید در سریع‌ترین زمان ممکن الکترونیکی شود اما بسترهای لازم برای این امور باید مهیا باشد. الکترونیکی شدن، بسیاری از هزینه‌های سازمان را کاهش می‌دهد اما بسیاری از بیمه‌شدگان و بازنشستگان به دلیل ناآشنا بودن با محیط کاربری سامانه‌های الکترونیک توانایی استفاده از آن را ندارند. 

مردم در کارگزاری‌ها چه می‌کنند؟ / خدمات الکترونیکی نشد، مشتریان تجمع کردند

وی ادامه می‌دهد: سازمان تامین اجتماعی درباره جمع‌آوری دفترچه‌های کاغذی وعده داده بود اما تاکنون مجموعه اقدامات همه جانبه‌ای صورت نگرفته است. سازمان تامین اجتماعی ادعا می‌کند که بستر لازم برای خدمات الکترونیک را فراهم کرده است اما اگر بسترسازی به معنای واقعی صورت گرفته باشد دیگر نیازی به دفترچه‌های کاغذی نیست.

قربانی تشریح می‌کند: محیط سامانه تامین اجتماعی کاربرپسند نیست و بسیاری از ذی‌نفعان تامین اجتماعی قادر به استفاده از این سامانه نیستند. محیط کاربری باید به گونه‌ای باشد که کارگران و بازنشستگان بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند. با وجود این شرایط، چرا سازمان تامین اجتماعی اقدام کافی برای ارائه آموزش استفاده سامانه‌های غیرحضوری انجام نداده است؟

کارگزاری غرب تهران را درحالی ترک می‌کنیم که همچنان تعداد زیادی از مراجعه‌کنندگان ایستاده و نشسته بر صندلی‌ها در انتظار انجام امور بیمه‌ای و درمانی خود هستند. گلایه‌ی مهم آنها اول به شلوغ بودن این محیط‌ها و دوم به عدم الکترونیکی شدن خدمات بیمه‌ای است به گونه‌ای که آنها هرگز از منزل یا محل کار خود نمی‌توانند مسایل بیمه‌ای خود را رتق و فتق کنند و به همین دلیل ناچارند ساعاتی از برخی روزها را در کارگزاری‌ها در صف انتظار به‌سر برند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز