خبرگزاری کار ایران

تعطیلی مدارس؛ تعداد کودکان کار را افزایش داد/ کرونا چالشی برای حامیان کودکان کار

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۰۸۰۹

تعداد کودکان کار در سراسر جهان نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته اما کرونا می‌تواند وضعیت کودکان کار را بحرانی کند و تعداد آن‌ها را افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از «Trust»، فعالان حقوق کودکان در سراسر جهان برای متوقف کردن پدیده کودکان کار تلاش‌ کرده‌اند که در این میان شاهد نتایج مثبتی بوده‌ایم. این روزها، ویروس مرگبار کرونا زندگی کودکان کار را تحت تاثیر قرار داده و آن‌ها را با چالش‌هایی روبرو کرده است. تاثیر ویروس کرونا بر زندگی کودکان کار به یکی از دغدغه‌های اصلی حامیان کودکان تبدیل شده است. 

مجمع عمومی سازمان ملل در چند سال گذشته تلاش‌های برای حذف پدیده کودکان کار کرده است. تمام ۱۹۳ کشور عضو این نهاد بین‌المللی درباره پدیده کودکان کار راهکارهایی ارائه داده‌اند. افزایش آگاهی مردم و تشویق دولت‌ها به برچیدن این پدیده، از اهداف راهکارهای ارائه شده هستند. 

بنابر گفته‌های مسئولان سازمان بین‌المللی کار، سال ۲۰۰۰ نقطه عطفی برای حامیان حقوق کودکان در جهت مبارزه با پدیده کودکان کار است. آمارهای منتشر شده از سوی این سازمان نشان می‌دهد، تعداد کودکان کار در این سال به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته و از ۲۴۶ میلیون کودک به ۱۵۲ میلیون نفر رسیده است. 

در اواخر سال گذشته میلادی، سازمان بین‌المللی کار از شرایط حاکم بر کشورها به دلیل شیوع ویروس کرونا ابراز نگرانی کرد. این نهاد بین‌المللی ارزیابی کرده است که شیوع کووید ۱۹ نه تنها زندگی کارگران را تحت تاثیر قرار داده بلکه می‌تواند دو دهه تلاش حامیان حقوق کودکان کار را نقش برآب کند. این نهاد بین‌المللی در گزارشی اعلام کرد: یکی از اهدف میان‌مدت سازمان بین‌المللی کار، ریشه‌کن کردن کار کودک در تمام حوزه‌های اشتغال غیررسمی است اما کووید ۱۹ عاملی برای تهدید اهداف خود می‌داند. 

بر اساس ادعاهای مطرح شده از سوی حامیان حقوق کودک، ساعات کاری کودکان کار در دوران کرونا افزایش یافته است. کووید ۱۹ همچنین اقتصاد خانواده‌های کم‌برخوردار را تحت تاثیر قرار داده و این خانواده‌ها به دلیل مشکل در تامین معاش خود، کودکان را به کار وامی‌دارند. 

دولت‌های سراسر جهان می‌توانند نقشی اساسی در کنترل وضعیت کودکان کار در دوران کرونا داشته باشند. اقدامات و برنامه‌های کوتاه مدت دولت‌ها می‌تواند آثار منفی کرونا بر کودکان را کاهش دهد. فعالان حقوق کودکان کار از دولت‌ها درخواست کرده‌اند، راهکارهایی برای جلوگیری از استثمار و کار اجباری کودکان ارائه دهند. آن‌ها معتقدند، تعطیلی مدارس و دوری کودکان از محیط‌های آموزشی از عوامل گسترش و افزایش تعداد کودکان کار در کشورها هستند، به همین دلیل، فعالان حقوق کودک از دولت‌های سراسر جهان می‌خواهند فرصت آموزش همگانی را فراهم کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز