خبرگزاری کار ایران

پایین آمدن دستمزد و مزایای مزدی با جابجایی کارگران میان شرکت‌های پیمانکاری

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۸۳۶۶

کارگران می‌گویند: با جابجایی میان شرکت‌های وابسته به یک کارفرمای مادر، مزد و مزایای مزدی ما کاهش یافته است.

جمعی از کارگران طرف قرارداد با یک شرکت مادر بزرگ، از جابجایی خود میان شرکت‌های مختلف پیمانکار انتقاد کردند.

این مساله، یعنی جابجایی میان شرکت‌های وابسته به یک هلدینگ یا کارفرمای مادر، موجب تغییر در معادلات روابط کار کارگران شاغل می‌شود.

به گفته یکی از کارگرانی که همچین اتفاقی را تجربه کرده؛ سطح دستمزد و مزایا عرفی کارگاه‌ها با هم فرق می‌کند و وقتی از یک کارگاه به دیگری منتقل شدم، دستمزدم پایین آمد و از بسیاری از مزایایی که قبلاً می‌گرفتم، محروم شدم.

وی با بیان اینکه از آنجایی که کارفرمای مادر مشترک است؛ این جابجایی به سادگی صورت گرفته؛ از مشکلات به وجود آمده برای همکاران خود می‌گوید: یکی از همکاران من بعد از چند سال کار کردن در یک شرکت، به یک شرکت دیگر منتقل شد و بعد از سه ماه تعدیلش کردند؛ او نتوانست بیمه بیکاری بگیرد چون فقط سه ماه با آخرین کارفرما قرار داشت؛ این در حالیست که نزدیک به سه سال برای کارفرمای مادر و در شرکت‌های زیر مجموعه او کار می‌کرد.

بحث سلسله مراتب پیمانکاران، یکی از مشکلاتی است که سالهاست دامان روابط کار را گرفته است؛ ماده ۱۳ قانون کار تاکید دارد کارفرمای مادر در ارتباط با مزد، مزایای مزدی و حقوق کارگران طرف قرارداد با پیمانکار، «مسئولیت تضامنی» دارد اما متاسفانه این ماده از قانون به ندرت اجرایی می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز