خبرگزاری کار ایران

از سوی حیدری اعلام شد؛

امیدواری به اجرای مجدد متناسب‌سازی با پرداخت ۳۰ درصد دیگر از مطالبات تامین اجتماعی/ افزایش مستمری‌ها چندان موجب رضایت نشد

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۷۷۴۲

مدیرکل امور فنی مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی در جلسه شورای هماهنگی مدیران اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه افزایش میزان تورم بر زندگی مستمری‌بگیران تاثیر زیادی گذاشته، گفت: اگر چه شاید مستمری‌بگیران ما رضایت ۱۰۰ درصدی از افزایش مستمری‌ها به علت تورم موجود در کشور نداشته باشند، اما نسبت به سال گذشته شاهد افزایش قابل توجه مستمری‌ها بوده‌ایم.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل غرب تهران بزرگ، ناهید حیدری (مدیرکل امور فنی مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی) در جلسه شورای هماهنگی مدیران اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه هماهنگی و پشتکار در شورای هماهنگی، در دوره‌های گذشته مانند امروز بسیار بالا بوده است، بیان داشت: وقتی امر پاسخگویی و خدمت به مردم در میان باشد، بسیاری از قضایا حل خواهد شد. 

حیدری ادامه داد: در این روزهای کرونایی، اگر همراهی و مساعدت همکاران نبود، در ارزیابی‌های دستگاه برتر نتیجه جالبی نمی‌گرفتیم و باید گفت نیروی با پشتکار و دلسوز از ارکان موفقیت یک اداره و سازمان محسوب می‌شود. 

وی گفت: اصول حکمرانی خوب شامل پاسخگویی، شفافیت، پویایی و مشارکت و داشتن برنامه برای آینده بوده که به خوبی در شورای هماهنگی استان تهران نمایان است. 

حیدری افزود: انتهای خدمت در سازمان تامین اجتماعی به بازنشستگی مرتبط است که شامل ارائه خدمت و انواع مستمری‌ها می‌باشد و می‌توان به بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان اشاره کرد. 

وی به ارائه خدمات غیرحضوری برای تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت سازمان در قالب طرح ۳۰۷۰ اشاره کرد و بیان داشت: با غیرحضوری کردن ۱۰۰ درصد ۳۰ خدمت، ۷۰ هزار بار مراجعه از سازمان تامین اجتماعی کاسته شده و قرار است تا پایان بهمن ماه از این ۳۰ خدمت رونمایی شود. 

مدیر کل امور فنی مستمری‌ها افزود: بیش از نیمی از این ۳۰ خدمت تاکنون غیرحضوری شده و خدمت‌های باقیمانده طی دوشنبه‌های هر هفته رونمایی خواهد شد. 

وی ادامه داد: یکی از مشکلات عمده در اجرا، فرایند برقراری مستمری بازنشستگی بود که باعث ایجاد نارضایتی از فاصله بین زمان بازنشستگی و زمان برقراری مستمری شده بود. تلاش کردیم این مشکل را با پیگیری‌ها و بررسی‌های فراوان حل کنیم. 

مدیر کل امور فنی مستمری‌ها در خصوص اقدام مثبت دیگر برای مستمری‌بگیران گفت: در سامانه سی هفتاد، امکان تغییر شماره حساب را به وجود آورده‌ایم که مستمری‌بگیران می‌توانند از طریق eservices. tamin. ir وارد سامانه شده و شماره حساب بانکی خود را تغییر دهند و مستمری از ماه بعد به آن شماره حساب واریز خواهد شد. 

حیدری در توضیح مزیت یکی از خدمات ارائه‌شده طرح ۳۰۷۰ برای مستمری‌بگیران گفت: اگر اداره یا سازمانی خارج از تامین اجتماعی بخواهد از وضعیت مستمری‌بگیری فرد از سازمان تامین اجتماعی اطلاعاتی کسب کند، می‌تواند به صورت غیرحضوری با تعهدنامه‌ها و قراردادهایی که سازمان تامین اجتماعی با سازمان‌های موردنظر دارد، طرف قرارداد شده و خدمات به صورت غیرحضوری به آن‌ها ارائه گردد. 

مدیر کل امور فنی مستمری‌ها در خصوص خروج کفالت فرزندان اناث نیز گفت: با ارتباطی که با سامانه ثبت‌احوال برقرار شده است، این خدمت کاملا غیرحضوری شده و مراجعات مردم و مستمری‌بگیران را کاهش داده است. 

وی افزود: در بهمن ماه نیز از خدمت ٪۱۰۰ غیرحضوری بازماندگان رونمایی خواهد شد، یعنی اگر فرد بیمه‌شده‌ای فوت کند، اطلاعاتش از طریق ثبت احوال، وارد سیستم سامانه سازمان شده، بحث بیمه‌پردازی آن بررسی می‌شود، اگر شرایط فرد تایید شود، بازماندگان می‌توانند بدون مراجعه حضوری از صفر تا ۱۰۰ خدمات استفاده نمایند. 

حیدری در خصوص متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران گفت: طبق بند «ب» ماده ۱۲ برنامه ششم توسعه اقتصادی اجتماعی، تکلیفی بر سازمان مترتب شد مبنی بر متناسب‌سازی کردن حقوق مستمری‌بگیران وفق قوانین موضوعه خودش که در نص صریح این ماده قانونی آمده است. با جلسات متعددی که با کانون‌ها به عنوان نمایندگان بازنشستگان داشتیم که در حدود ۳.۵ میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، مقرر شد که متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از مرداد ماه عملیاتی شود. 

وی ادامه داد: از مرداد ماه حقوق مستمری‌بگیران را متناسب‌سازی کردیم. متناسب‌سازی این مرحله یک تفاوت بزرگ با دو مرحله قبل داشت که بیشتر آن‌ها همسان‌سازی بود. در مرداد ماه بر اساس محاسبات آکچوئری و بیمه‌ای و بر اساس دو شاخص بیمه‌پردازی و مدت سابقه حق بیمه بود که متناسب‌سازی انجام شد و هر کسی بر اساس آورده خودش از ترمیم مستمری و به عنوان مکمل مستمری بهره می‌گرفت. 

حیدری افزود: بند (ت) ماده ۹ قانون ساختار جامع نظام رفاه و تامین اجتماعی نیز کاملا به بحث میزان مشارکت و آورده هر فردی اشاره می‌کند که بر این اساس متناسب‌سازی انجام شد. کف پرداختی ما ذیل کمک معیشتی که به مستمری‌بگیران پرداخت کردیم که حدود ٪۱۷۲ نسبت به سال گذشته رشد داشت، چیزی حدود ۲۵۰ هزار تومان بود. اما ما سطوح بیمه‌پردازی‌های مختلف داریم. 

وی ادامه داد: مخاطبان دو صندوق کشوری و لشکری قابل مقایسه با مخاطبان سازمان تامین اجتماعی نیستند. مخاطبان این دو صندوق پرسنل و کارمندان رسمی دولت هستند که سوابق بیمه‌پردازی آن‌ها ۳۰ سال و تنها ۲٪ از سوابق این گروه‌ها زیر ۳۰ سال می‌باشد. در حالی که در سازمان تامین اجتماعی، سطوح بیمه‌پردازی که بابت آن به ذینفعان خدمات ارائه می‌دهیم از صفر سال تا ۳۵ سال سابقه می‌باشد. میانگین سابقه بیمه‌پردازی مستمری‌بگیران تامین اجتماعی بین ۲۲-۲۳ سال است، یعنی حتی با کف سوابق هم در اعداد مستمری‌بگیران قرار می‌گیرند. 

مدیر کل امور مستمری‌ها بیان کرد: این تفاوت‌ها به این علت است که سازمان تامین اجتماعی کارفرمای مستمری‌‎بگیرانش نیست، در حالی که صندوق‌های دو گروه لشکری و کشوری، دولت کارفرمای آن‌ها است. 

وی افزود: قرار بر این بود ٪۳۰ مطالبات معوقه سازمان، طبق بند «و» بودجه سال جاری در امر متناسب‌سازی هزینه شود. اگرچه ۵۰ هزار میلیارد تومان قرار بود به سازمان تامین اجتماعی داده شود، اما فعلا ۳۲ هزار میلیارد تومان در قالب سهام داده شده است. از این‌ رو تا پایان سال نیز ٪۳۰ عملیاتی شده، تقدیم عزیزان خواهد شد. 

حیدری تصریح کرد: گرچه میزان تورم بسیار بالا رفته و بر زندگی مستمری بگیران تاثیر زیادی گذاشته و باعث خواهد شد که ارزش این افزایش‌ها را مستمری‌بگیران ما حس نکنند و شاید رضایت ۱۰۰ درصدی آن‌ها به دلیل تورم موجود در کشور محقق نشد، اما به نسبت سال گذشته زمانی که بخواهیم مستمری را در نظر بگیریم، افزایش‌های قابل‌توجهی را شاهدیم. 

شایان ذکر است در پایان این مراسم از زحمات ناهید حیدری، مدیر کل امور فنی مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی در سالن کنفرانس اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ تقدیر و تشکر به عمل آمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز