خبرگزاری کار ایران

مشکل بیمه کارگران ساختمانی‌ ادامه دارد/ سه هزار کارگر ساختمانی قزوین در انتظار بیمه

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۵۴۵۱

رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان قزوین از انتظار حدود ۳ هزار کارگر ساختمانی این استان برای قرار گرفتن تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی خبر داد و از توقف بیمه کارگران ساختمانی این شهرستان در سال جاری انتقاد کرد.

«سیدمحمدحسینی آشنستانی» به خبرنگار ایلنا گفت: در حال حاضر حدود سه هزار کارگر ساختمانی در قزوین که کارت مهارت از سازمان فنی و حرفه‌ای دریافت کرده‌اند تمامی مراحل اداری استفاده از سهمیه بیمه کارگران ساختمانی را طی کرده‌اند و در نوبت قرار دارند.

وی افزود: از سال ۸۸ که بیمه کارگران به صورت سهمیه‌ای در منطقه قزوین اجرا شده، اکثر کارگران ساختمانی توانسته‌اند از خدمات بیمه‌ای تامین اجتماعی استفاده کنند. این در حالی است که از ابتدای سال جاری (۹۹) سهمیه بیمه کارگران ساختمانی متوقف شده و هیچ مسئولی پاسخگوی نیاز بیمه‌ای کارگران ساختمانی نیست.

به گفته این فعال صنفی، سهمیه بیمه کارگران ساختمانی هیچگاه عادلانه نبوده و تعداد قابل توجهی از سهمیه بیمه‌ای کارگران ساختمانی در گذشته به کارگران خارج از این صنف تعلق می‌گرفت. در حال حاضر که سامانه بیمه کارگران ساختمانی راه‌اندازی شده، کسانی که از این بیمه سوءاستفاده می‌کردند، شناسایی شده‌ و بیمه آن‌ها تاحد زیادی قطع شده است، بنابراین فعالان کارگری از سازمان تامین اجتماعی درخواست دارند کارگران واقعی جایگزین آن‌ها شوند.

او درباره افزایش سهمیه بیمه کارگران ساختمانی استان قزوین گفت: در سال جدید، هیچ سهیمه‌ای نه تنها برای کارگران ساختمانی استان قزوین بلکه در هیچ استان دیگری درنظرگرفته نشده است. در گذشته، سیستم تامین اجتماعی درباره بیمه کارگران به این‌صورت بود که اگر کارگران موفق به پرداخت حق بیمه خود برای ۶ ماه نمی‌شدند، بیمه آن‌ها به حالت تعلیق درمی‌آمد و وضعیت کارگر مورد بررسی قرار می‌گرفت.

وی در توضیح جزییات این بخشنامه ادامه داد: قبلا اگر کارگران ساختمانی حق بیمه خود را به هر دلیل نمی‌توانستند پرداخت کنند تا شش ماه فرصت داشتند آن را بپردازند و پرونده بیمه آن‌ها مختومه نمی‌شد ولی در بخشنامه اخیر صراحتا اعلام شده که اگر تا سه ماه پرداخت حق بیمه دچار وقفه شد، بیمه؛ قطع و پرونده؛ مختومه می‌شود.

حسینی در پاسخ به این پرسش که مختومه شدن پرونده کارگران ساختمانی چه پیامدهایی دارد؟ گفت: مختومه شدن پرونده از این جهت به زیان کارگر ساختمانی است که وصل کردن مجدد بیمه او یک پروسه‌ی زمانی طولانی‌مدت دارد و باتوجه به سهمیه‌ای بودن بیمه کارگران ساختمانی؛ این کار به سادگی امکان‌پذیر نیست.

این فعال کارگران ساختمانی استان قزوین اضافه کرد: انتظار ما حمایت است نه صدور بخشنامه‌هایی که هرچند وقت یک‌بار جان کارگران ساختمانی را می‌لرزاند. در گذشته نه چندان دور نه شش ماه بلکه شش سال هم کارگری توانایی پرداخت حق بیمه به تامین اجتماعی را نداشت به او کمک می‌شد و با نامه کانون به تأمین اجتماعی سهمیه بیمه وی را قطع و مختومه نمی‌کردند.

رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان قزوین با بیان اینکه ادامه روند متوقف شدن سهمیه بیمه کارگران ساختمانی لطمات جبران ناپذیری را به آنان وارد می‌کند، افزود: به نظر می‌رسد سازمان در بحث پوشش بیمه کارگران ساختمانی مصارف و منابع توازنی خود را از دست داده است. بنابراین تا منابع جدیدی از سوی دولت برای بیمه کارگران ساختمانی تخصیص داده نشود امکان تحت پوشش قرار دادن کارگران ساختمانی وجود نخواهد داشت و باقی مشکلات نیز به قوت خود باقی می‌ماند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز