خبرگزاری کار ایران

۱۴ماه مطالبات مزدی کارگران سد شهر بیجار پرداخت نشده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۲۲۲۶

حدود ۴۲ کارگر شاغل در پروژه ساخت سد مخزنی شهر بیجار استان گیلان، دست‌کم ۱۴ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده، دارند. از قرار معلوم ۴ تا ۵ نفر از کارگران این پروژه پایان آبان ماه همزمان با اتمام قرارداد کار بیکار شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حدود ۴۲ کارگران پیمانی شاغل در پروژه ساخت سد مخزنی شهر بیجار واقع در استان گیلان دست‌کم ۱۴ ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده، دارند.

به گفته کارگران، آنها از طریق یک شرکت دسته دو تامین نیرو با نظارت شرکت آب و منطقه‌ای گیلان در منطقه روستایی شهر بیجار روی رودخانه «زیلکی» مشغول کارند. شرکت پیمانکار علاوه بر تاخیر در پرداخت مطالبه مزدی آنها، در پایان آبان ماه، ۴ تا ۵ نفر از کارگران بومی را به دلیل‌ عدم نیاز با اتمام قرارداد کار تعدیل کرده است.

این کارگران که هنوز حق سنوات و عیدی و پاداش پایان سال ۹۸ خود را از کارفرما طلبکارند، گفتند: پیمانکاری که ما در استخدامش هستیم حدود ۸ ما حقوق سال گذشته را به همراه ۶ ماه حقوق سال جاری به ما بدهکار است. همچنین حق بیمه کارگران این پروژه با مشکل پرداخت مواجه است به طوری که دفترچه‌های درمانی ما در برخی از ماه‌های سال فاقد اعتبار می‌شود.

این کارگران اظهار داشتند: آخرین حقوقی که دریافت کرده‌ایم حدود یک هفته پیش بوده که کارفرما به صورت علی‌الحساب مبلغ ۳ و نیم میلیون تومان به حساب‌مان واریز کرد. در عین حال اردیبهشت ماه سال جاری مبلغ دو میلیون تومان دریافت کردیم.

به نقل از این کارگران گفته می‌شود؛ در این پروژه عمرانی که از آذرماه ۸۶ آغاز شده است، بیش از ۳۷۰ نفر مشغول کار بودند که به مرور با اتمام بخش‌هایی از پروژه، تعداد کارگران به کمتر ۴۲ نفر کاهش پیدا کرد که هم‌اکنون در بخش‌های پایانی پروژه مشغول انجام کارهای تاسیسات و برق هستند.

کارگران در ادامه افزودند: طی چند سال گذشته که با چند شرکت پیمانکاری همکاری شغلی داشته‌ایم، بخشی از مطالبات‌مان در زمان هر یک از این پیمانکاران پرداخت نشده است به همین دلیل تعدادی از همکاران در پیگیری مطالبات معوقه خود به اداره کار شهرستان رودبار که در شهر منجیل واقع شده، مراجعه کرده و پرونده شکایت آنها در دست رسیدگی است.

کارگران شاغل در پروژه سد شهر بیجار درباره وضعیت یکی از همکارن اخراجی خود گفتند: کارفرما در حالی تصمیم به تعدیل تعدادی از همکاران ما گرفت که یکی از آنها اخیرا حین کار در این پروژه دچار مصدومیت از ناحیه انگشتان دست شد. با وجود آنکه روند درمانی این کارگر مصدوم از همان روز حادثه آغاز شد اما رسیدگی کافی حین درمان به او و خانواده وی انجام نشد و او تمام مخارج مربوط به درمان خود را از جیب هزینه کرد.

کارگران پیمانی پروژه سد شهر بیجار خواستار آن هستند تا مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان در مقام کارفرمای اصلی چاره‌ای برای تامین منابع مالی این پروژه عمرانی و پرداخت دستمزد نیروی کار بیندیشد. آنها گفتند: اگر قرار است مشکلات به همان صورت قبل استمرار داشته باشد، کارگران امنیت شغلی خود را از دست می‌دهند.

این کارگران گفتند: وقتی برای پیگیری مشکلاتمان به دفتر پیمانکار مراجعه می‌کنیم، با بی‌توجهی مسئولان این شرکت روبرو می‌شویم.

کارگران پروژه سد شهر بیجار همچنین مدعی شدند: کارفرما در پرداخت مطالبات معوقه کارگران هیچ عکس‌العملی جدی از خود نشان نمی‌دهد و ما با رسانه‌ای کردن مشکلاتمان منتظریم شاید مسئولان استانی حرکتی از خود نشان دهند.

غلامرضا خوالگر (ریاست کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان گیلان) با تایید معوقات مزدی ۱۴ ماهه کارگران سد شهر بیجار، با اشاره به اینکه در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین مشکلات از دست رفتن امنیت شغلی کارگران است، به ایلنا گفت: مطالبات کارگران سد شهر بیجار مربوط به چندین ماه حقوق سال جاری و گذشته است و این کارگران برای پیگیری مشکلات خود از ترس اخراج؛ توان حرف زدن و اعتراض ندارند.

او با اشاره به اخراج کارگران سد شهر بیجار گفت: متاسفانه در روزهای گذشته باخبر شدیم تعدادی کارگر با سابقه این پروژه علارغم داشتن ماه‌ها معوقات مزدی و بیمه‌ای از کار بیکار شده‌اند و از قرار معلوم قراداد این کارگران به صورت یکماهه بسته می‌شده و اکنون به اتمام رسیده است.

به گفته وی؛ عمده مشکل کارگران این پروژه و سایر پروژهایی که دچار مشکل هستند، ناکارایی مدیران شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد با شرکت آب منطقه‌ای گیلان است که بدون برسی سوابق کاری آنها در این پروژه و سایر پروژهای عمرانی استان مشغول به فعالیت می‌شوند.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰ کارگر در شرکت سد شهر بیجار مشغول به کار هستند، گفت: ما معتقد هستیم که حقوق کارگر حتی یک روز هم نباید به تعویق بیفتد و ما نیز همیشه در احقاق حقوق، همیشه در کنار کارگر هستیم.

وی در پایان تاکید کرد: مشکلات کارگران سد شهر بیجار را هم به آب منطقه‌ای و هم به اداره کاراستان انتقال داده‌ایم که امیدواریم به زودی به نتیجه برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز