خبرگزاری کار ایران

گزارشی از زندگی کارگران فصلی در اروپا؛

به جهنم خوش آمدید! / اینجا کارگران در «حلبی‌آباد» زندگی می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۱۶۷۷

کارگران مهاجر فصلی که در مزارع کشورهای اروپایی مشغول به کار هستند حتی از ابتدایی‌ترین حقوق برخوردار نیستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از یورونیوز، تعداد زیادی از کارگران فصلی در قاره اروپا که در مزارع و زمین‌های کشاورزی مشغول به کار هستند، ساعت‌ها زیر آفتاب سوزان و باران زحمت می کشند تا محصولات کشاورزی مورد نیاز مردم را تامین کنند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا سیاست‌های مشترکی درباره کشاورزی دارند که با هدف حمایت از صاحبان مزارع، سالانه ۶۰ میلیارد یورو به این بخش اختصاص می‌دهند. اگرچه بیشترین یارانه دریافتی در اروپا به بخش کشاورزی اختصاص دارد ولی کارگرانی که در مزارع کار می‌کنند از یارانه برخوردار نیستند.

«دانیل فروند» نماینده حزب سبز‌های آلمان می‌گوید: در حال حاضر با وضعیت عجیبی روبرو هستیم، متاسفانه کارگران بخش کشاورزی نسبت به برخی حیوانات از حقوق و مزایای کمتری برخوردار هستند.

ما در این گزارش وضعیت و شرایط کارگران فصلی مزارع را در سه کشور اروپایی بررسی کرده‌ایم که در ادامه  می‌خوانید:

کارگرانی که در حلبی‌آباد زندگی می‌کنند

اسپانیا یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان میوه و سبزیجات در اروپاست. استان هوئلا در جنوب اسپانیا بزرگ‌ترین تولید‌کننده توت‌فرنگی در جهان است و سالانه حدود ۵۰۰ میلیون یورو سود خالص دارد. اگرچه سودآوری این محصول زیاد است ولی یک جنبه پنهان زشت دارد: بسیاری از کارگران مهاجری که در مزارع توت‌فرنگی مشغول به کار هستند، مدارک اقامتی ندارند و در حلبی‌آبادها زندگی می‌کنند، خانه‌هایی که از مقواها و پلاستیک‌های دور ریخته شده و اضافی گلخانه‌ها ساخته شده است. آنها در این خانه‌ها از برق و آب تمیز هم برخوردار نیستد.

«سیدو دیوپ» (نماینده کارگران فصلی) در دفاع از حقوق کارگران مهاجر بدون مدارک اقامتی می‌گوید: دولت کشوری توسعه یافته مثل اسپانیا، چگونه به خود اجازه می‌دهد تا کارگران مهاجر در وضعیت نامناسبی به سر ببرند؟ چرا دولت اجازه می‌دهد این شرایط ادامه داشته باشد؟ من نمی‌توانم این مسائل را درک کنم.

بیش از ۲۰ نفر از کارگران میوه‌چین فعلی و سابق از وضعیت نابسامان خود گزارش دادند. این کارگران درباره وضعیت بهداشتی خود می‌گویند: کارفرما دردوران کرونا، هیچ ماسک و دستکشی به آنها نداده است.

کارگران میوه‌چین مهاجر بدون مدرک اقامتی، از ساعات کار طولانی اما بدون دستمزد، شرایط سختی کار و فشار‌های زیادی که از سوی کارفرما بر آنها برای بیشتر کار کردن وارد شده، شکایت داشتند.

«خوزه آنتونیو برازو» (نماینده اتحادیه‌های کارگری اوئلوا) از تنبیه کارگران هم خبر داده و گفت: کارگران با تنبیه‌های قرون وسطا‌یی از سوی کارفرما روبرو می‌شوند. اگر کارگران مقدار میوه درخواست شده را نچینید، از یک تا سه روز در خانه حبس می‌شوند و درآمد ناچیز خودشان را از دست می‌دهند.

گزارش‌های منتشر شده دولت اسپانیا نشان می‌دهد، بسیاری از کارگران برای شرکت «بیونست» کار می‌کنند که در سال گذشته حدود 5 میلیون یورو از اتحادیه اروپا یارانه دریافت کرده است.

به جهنم خوش آمدید

اتحادیه اروپا می‌گوید، فرانسه بزرگترین تولید‌کننده دانه‌های روغنی و غلات در قاره اروپاست. فرانسه بیش از هر کشوری در اتحادیه اروپا یارانه کشاورزی دریافت می‌کند که این مبلغ بیش از ۷ میلیارد یورو در سال است.

«خوان» جوان کلمبیایی با ویزای کار در دوران تعطیلات به فرانسه آمد. او آگهی استخدام مزارع «لارر» واقع در جنوب غربی فرانسه را خواند ولی از سوی این شرکت استخدام نشد. یک شرکت پیمانکاری که مسئولیت استخدام کارگران برای شرکت لار را برعهده دارد، او را استخدام کرد.

خوان موفق شد با کمک مقامات کنسولی کلمبیا، پس از دو ماه کار در فرانسه به کشور خودش بازگردد. او در بدو ورود به فرانسه، در خانه‌ای اشتراکی با  بیش از ۴۰ کارگر فصلی دیگر زندگی می‌کرد. او درباره شرایط زندگی خود در فرانسه گفت: هنگامی‌که می‌خواستم وارد خانه شوم، به من گفتند به جهنم خوش آمدی. فکر می‌کردم شوخی است اما با یک فاجعه روبرو شدم. هر کارگر برای سکونت در خانه‌های شرکت باید ماهیانه ۲۰۰ یورو اجاره بدهد. اجاره‌بها از حقوق کارگران کسر خواهد شد.

 پنج کارگر بزرگسال در کنار هم در یک اتاق خواب و  بقیه کارگران در تختخواب‌‌های طبقاتی می‌خوابند. ملافه و بالش برای کارگران در نظر گرفته نشده است و در توالت‌ها دستمال توالت وجود ندارد. شرایطی که کارگران شرکت لار دارند، نقض قوانین فرانسه درباره اسکان کارگران فصلی است.

مزارع لارر تولیدکننده عمده هویج ارگانیک در فرانسه است و فروش سالانه این شرکت حدود ۵۰ میلیون یورو است. گزارش‌های دولت فرانسه نشان می‌دهد، این شرکت سالانه ۳۰۰ هزار یورو از اتحادیه اروپا یارانه دریافت می‌کند.

وجود کارگران مهاجر ضروری و حیاتی است

پارلمان اروپا در قطعنامه ۱۹ ژوئن خود خواستار اقدام فوری برای حفظ سلامت و ایمنی کارگران فصلی شد. اتحادیه اروپا می‌گوید کارگران فصلی با شیوع کرونا در معرض خطرات فراوان قرار دارند. این قطعنامه همچنین به کشورهای عضو اتحادیه توصیه کرده است که بازرسی‌های کار را تقویت کنند و از تامین مسکن با کیفیت برای کارگران اطمینان حاصل کنند.

«نیکولاس اشمیت» (کمیسر اروپا در زمینه کار و حقوق اجتماعی) می‌گوید: شرکت‌ها نمی‌توانند الگوی تجاری خودشان را براساس استثمار کارگران خارجی بنا کنند. آنها کارگرانی حیاتی و ضروری هستند. اگر کارگران مهاجر کشاورز نبودند، ما در دوران گسترش کرونا با بحران غذایی روبرو می‌شدیم.

ترجمه: علی خسروجردی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز