خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگران خباز مطرح کرد؛

دود گرانی «نان» به چشم همه می‌رود/ با «آنالیز قیمت نان» مخالفیم!

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۱۱۳۴

عبدالله بلواسی یک فعال صنفی کارگران خباز تشریج کرد: وقتی از آنالیز قیمت نان سخن می‌گویند، معمولا قیمت نان به صورت سرسام‌آوری گران می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «آنالیز قیمت نان» عبارتی آشنا برای مردم است که بارها قبل از گران شدن نان از زبان مسئولان مربوطه شنیده‌اند. اگرچه تثبیت قیمت نان یکی از سیاست‌های دولت‌ها است ولی در سال‌های اخیر شاهد افزایش چندباره قیمت نان بوده‌ایم. هر بار پیش از گران شدن قیمت نان، با اظهارنظرهای مختلفی از سوی مسئولان روبرو می‌شویم که وعده‌ی تثبیت قیمت نان را می‌دهند اما این سخنان در حد وعده‌ می‌‌ماند و گاهی قیمت نان ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

یزدان سیف (مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران) چهارم آذرماه درباره آنالیز قیمت نان گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های حمل و نقل آرد و دستمزد کارگران و سایر نهاده‌ها و آیتم‌های مؤثر در تولید، به استانداران سراسر کشور اختیار داده شده است تا نسبت به بررسی و آنالیز قیمت تمام شده هر کدام از نان‌ها با هماهنگی سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اقدام نمایند.

عبدالله بلواسی (فعال صنفی کارگران خباز مریوان و سروآباد) در این رابطه به ایلنا می‌گوید: حقیقت این است، وقتی از آنالیز قیمت نان سخن می‌گویند، قیمت نان به‌طور سرسام‌آوری گران خواهد شد. اگرچه با افزایش قیمت نان دستمزد کارگران خباز افزایش خواهد یافت ولی گران شدن نان راه چاره نیست. وقتی که قیمت نان گران می‌شود بازهم قشر کارگر نسبت به اقشار دیگر بیشتر آسیب خواهند دید.

این فعال کارگری توضیح داد: اگر قرار است افزایش دستمزد کارگران نانوایی‌ها و هزینه‌های حمل و نقل را مردم بپردازند، شاید باید قیمت نان ۵۰ درصد افزایش یابد. اگر دولت بخواهد آرد را با همان قیمت قبلی در اختیار نانوایی‌ها قرار دهد، قیمت نان لواش ۲۵۰ تومانی، حداقل ۵۰۰ تومان خواهد شد و این احتمال وجود دارد، نان لواش از ۵۰۰ تومان نیز گران‌تر شود.

او با اشاره به افزایش هزینه‌های نانوایی‌ها گفت: هزینه‌های جاری کارفرما مثل آب، برق و گاز و تامین اجتماعی افزایش یافته است. افزایش هزینه‌های نانوایی‌ها را نمی‌توان انکار کرد ولی افزایش قیمت نان و پرداخت هزینه‌ها از سوی مردم راه چاره نیست. دولت می‌تواند با پرداخت یارانه به نانوایی‌ها کمک کند و قیمت نان را ثابت نگه دارد.

بلواسی در پایان درخصوص حمایت از کارگران خباز گفت: پیش از این به کارگران نانوایی بن کالا می‌دادند ولی در حال حاضر آنها از این بن‌ها برخوردار نیستند، دولت می‌تواند این بن‌ها را دوباره برقرار کند. اگر دولت بخواهد بن در اختیار کارگران خباز قرار دهد، باید اجناسی که به کارگران خباز می‌دهند در شان خانواده‌های آنها باشد نه اجناسی که در انبار مانده است. اهدای بن به کارگران خباز، یک راهکارِ کمکی برای تثبیت قیمت نان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز