خبرگزاری کار ایران

منابع کارگری در چین و هند خبر می‌دهند؛

کارگران در جنوب جهان با معضلات بی‌سابقه روبرو هستند/ یک و نیم میلیارد کارگر چینی و هندی در خطرند

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۱۰۸۹

امسال اعتراضات کارگری پرشمار و پرطنینی در شهرهای هند برگزار شده است و نقشه اعتصابات بولتن کارگری چین هم قریب به ۵۰ اعتراض جمعی را توسط کارگران تحویل غذا در چین طی دو سال گذشته به ثبت رسانده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از بولتن کارگری چین، تحقیقات این پایگاه نشان می‌دهد که پاندمی کرونا و رکود اقتصادی، کارگران دو کشور چین و هند را که صاحب بزرگترین نیروی کار در جهان هستند، تحت تاثیر خود قرار داده است. 

در اواخر تابستان گذشته، رانندگان بزرگترین شرکت تحویل غذا در چین یعنی شرکت «میتوان» در شهر جنوبی ژانگ جیا در مخالفت با کاهش دل‌خواهانه در نرخ‌های دستمزد خود و جرایمی که منجر به کاهش و از دست رفتن اساسی درآمد کارگران شده است، دست به اعتراض زدند. 

همزمان رانندگان بزرگترین شرکت تحویل مواد غذایی در هند یعنی شرکت «سویگی» در شهر جنوبی حیدرآباد در مخالفت با کاهش نرخ‌های تحویل غذا دست به اعتصاب زدند. این اعتصاب با حمایت فدراسیون کارگران حمل و نقل اینترنتی هند و طی یک هفته برگزار شد و توجه رسانه‌های هند را به خود جلب کرد. 

دور از انتظار است که این دو مجموعه کارگری از اقدامات جمعی دیگری مطلع بوده باشند و محتمل نیست که آن‌ها اطلاع چندانی از خواسته‌های یکدیگر داشته باشند اما تشابهات بسیاری درباره منشا نارضایتی‌ها و شکایات آن‌ها قابل مشاهده است. واکنش آن‌ها نیز غیرمعمول نیست. امسال اعتراضات کارگری پرشمار و پرطنینی در شهرهای هند برگزار شده است و نقشه اعتصابات بولتن کارگری چین قریب به ۵۰ اعتراض جمعی را توسط کارگران تحویل غذا در چین طی دو سال گذشته به ثبت رسانده است. 

شرایط کار در صنعت تحویل غذا در دو کشور هند و چین در دوران کرونا مورد تمرکز و زیر ذره‌بین بیشتری قرار گرفته است. تقاضا برای خدمات تحویل غذا به طور چشمگیری افزایش یافته اما رقابت بین شرکت‌ها فشار اصلی را بر دوش کارگران منتقل کرده است؛ این فشار بر دوش کارگران در دو بخش مختلف یعنی درآمد معیشتی و نیز محافظت از کارگران در برابر ابتلا به کرونا وجود داشته است. 

هر دو کشور چین و هند، مجموعه‌ای اقدامات را برای مبارزه تاثیر اقتصادی پاندمی کرونا طراحی و اجرا کرده‌اند. با این حال هیچ کدام از این اقدامات به کارگران کمک چندانی را انجام نداده است. در حقیقت بسیاری از این اقدامات، تهدید و خطری جدی برای منافع طبقه کارگر این کشورها بوده است. 

دولت هر دو کشور، بودجه‌های چندصد میلیارد دلاری برای نجات شرکت‌ها از وضعیت رکود دوران کرونا در نظر گرفته‌اند اما در بودجه کمکی این کشورها توجه به شرایط کار و معیشت کارگران جای چندانی ندارد. کارگران دو کشور هند و چین  که درگیر در کرونا هستند، در نزدیک به یک و نیم میلیارد نفر است که در دوره کرونا تحت بیشترین تنگناها قرار گرفته‌اند و دولت هر دو کشور به بهانه حمایت از شرکت‌ها در دوره کرونا، تهاجم گسترده‌ای را به حقوق کارگران شروع کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز