خبرگزاری کار ایران

رئیس بنیاد توسعه گردشگری:

راهنمایان گردشگری تحت پوشش بیمه نیستند/ دولت به خروج سنگینِ نیروی انسانی از صنعت گردشگری توجه کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۰۶۹۸

یک فعال صنفی راهنمایان گردشگری گفت: راهنمایان گردشگری تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نیستند. بسیاری از راهنمایان گردشگری نُه ماه بیکاری را تجربه کرده‌اند ولی بیمه‌های متفرقه، مقرری بیمه بیکاری به آنها نمی‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، راهنمایان گردشگری مثل بسیاری از کارگران صنوف دیگر، از آثار منحوس بیمار کرونا در امان نبوده‌اند. گسترش کرونا و اعمال محدویدت‌های مشاغل، بسیاری از کارگران صنعت گردشگری را  بیکار کرده و حالا آنها با مشکلات جدی معیشتی روبه‌رو هستند. مشکل اما برای راهنمایان گردشگری پررنگ‌تر از تامین معیشت و مایحتاج زندگی است، بیمه (تامین اجتماعی) با به رسمیت نشناختن شغل آنها، مشکلات آنها را افزایش داده است.

بهنام افتخاریان (رئیس سابق انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان همدان و رئیس بنیاد توسعه گردشگری) گفت: تغییر شغل در دوران کرونا فقط محدود به راهنمایان گردشگری نبوده است در دیگر اصناف هم تغییر شغلِ اجباری به وفور بوده است ولی بیکاری و تغییر شغل صنف گردشگری نسبت به صنوف دیگر بیشتر است.

وی ادامه داد: پیش از شیوع کرونا نیز گردشگری ایران شرایط مساعدی نداشت اما با گسترش کرونا در کشور، این صنعت به معنای واقعی نابود شد.

افتخاریان در ادامه با انتقاد از وضعیت بیمه راهنمایان گردشگری گفت: متاسفانه، راهنمایان گردشگری بیمه متمرکزی ندارند و تحت پوشش بیمه‌های متفرقه هستند. کانون راهنمایان ایران در تلاش است تا بیمه متمرکز برای راهنمایان گردشگری فراهم شود. مجلس مصوبه‌ای در خصوص بیمه متمرکز راهنمایان گردشگری، مطرح کرده است ولی اجرای آن زمان‌بر است.

این فعال در صنعت گردشگری گفت: گردشگران با راهکارهای مختلفی خودشان را بیمه کرده‌اند، برای مثال بعضی بیمه خویش‌فرما هستند و عده‌ای نیز در شرکتی پاره‌وقت به عنوان شغل دوم مشغول به کار می‌شوند و کارفرما آنها را بیمه می‌کند. نحوه پرداخت مقرری بیمه بیکاری به راهنمایان گردشگری سلیقه‌ای و براساس قوانین بیمه‌های متفرقه است. اگرچه برخی از فعالان گردشگری، نُه ماه مدام است که بیکار هستند ولی به دلیل اینکه تحت پوشش بیمه‌های متفرقه هستند، هنوز مقرری بیمه بیکاری آنها وصول نشده است. برخی نیز توانسته‌اند مقرری بیمه بیکاری بگیرند ولی دریافتی آنها ناچیز است.

وی درباره تغییر شغل راهنمایان گردشگری توضیح داد: بسیاری از همکاران ما در بخش گردشگری تغییر شغل داده‌اند، متاسفانه مسئولان به خروج گسترده نیروی کار بخش گردشگری توجه نمی‌کنند. راهنمایان گردشگری با سابقه کاری چند ساله و تحصیلات عالیه، مجبور به تغییر  شغل می‌شوند و به مشاغل مثل بازاریابی لوازم آرایشی روی می‌آورند. نه تنها، راهنمایان گردشگری بیکار شده‌اند، بلکه تمامی افرادی که در صنعت گردشگری فعالیت می‌کردند شرایط نامناسبی دارند. خروج گسترده نیروی کار صنعت گردشگری، آثار مخرب بلندمدتی خواهد داشت که  در یک سال آینده بروز خواهد کرد.

افتحاریان با تاکید بر ضعف‌های ایران در حوزه گردشگری خارجی گفت: اگرچه کشورهای دیگر با استفاده از فضای مجازی تبلیغات گسترده‌ای در حوزه گردشگری کرده‌اند، ولی کشور ما در این زمینه برنامه‌ فعالی نداشته است. در طول نُه گذشته، تنها تورهای خارجی لغو نشد بلکه حجم تورهای داخلی نیز کاهش یافته است و پیش‌بینی می‌شود در دوران پساکرونا، قیمت تورهای داخلی به دلیل شرایط اقتصادی و افزایش نرخ تورم، دو یا سه برابر خواهد شد. درنتیجه، خانواده‌های ایرانی باتوجه به وضعیت اقتصادی کشور، توانایی خرید تور را نخواهند داشت.

او در پایان تاکید کرد: بهبود وضعیت گردشگری و راهنمایان گردشگری به یک برنامه هدفمند نیاز دارد ولی دولت هیچ برنامه و انگیزه‌ای برای بهبود شرایط ندارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز