خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگران باربر:

کارگران باربر توان پرداخت اجاره‌های ۲۰۰ هزار تومانی را ندارند/ هیچ کمکی دریافت نمی‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۰۰۴۴

یک کارگر قائم‌شهری می‌گوید: ما کارگر روزمزد هستیم و مجبور هستیم تا هر روز کار کنیم. دستمزد ما ناچیز است و روزانه ۷۵ هزار تومان در صورت کار کردن دریافت می‌کنیم. پیش از این بیکاری در صنف ما وجود داشت ولی کرونا مزید بر علت شده و تعداد بیکاران افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، گسترش کرونا و اعمال محدودیت‌ها از سوی دولت برای کنترل کرونا، فاکتورهایی برای کاهش نرخ تبادلات کالا است. کاهش نرخ تبادلات، ماهیت کاری کارگران باربر را تحت تاثیر قرار داده و با رکود شغلی همراه کرده است چراکه باربران روزمزد، از گروه‌های کارگری هستند که روزانه دستمزد دریافت می‌کنند، این یعنی کارگران باربر با شرایط فعلی خود در تامین مایحتاج زندگی با مشکل روبرو هستند.

قربان حسن‌زاده (رئیس انجمن صنفی کارگران باربر قائمشهر در استان مازندران) گفت: ما کارگران باربر قائم‌شهر مثل بسیاری از کارگران صنوف دیگر، وضعیت مناسبی نداریم. در شرایط فعلی و گسترش کرونا، ما یک روز کار می‌کنیم و دو روز بیکار هستیم یعنی هیچ باری وجود ندارد تا آن را جابه‌جا کنیم. رکود ساخت و ساز هم مزید بر علت شده و باری برای جابه‌جایی وجود ندارد.

این کارگر ادامه داد: ما کارگر روزمزد هستیم و مجبور هستیم تا هر روز کار کنیم. دستمزد ما ناچیز است و روزانه ۷۵ هزار تومان در صورت کار کردن دریافت می‌کنیم. پیش از این بیکاری در صنف ما وجود داشت ولی کرونا مزید بر علت شده و تعداد بیکاران افزایش یافته است.

وی ادامه داد: یکی از کارگران در صنف ما مبتلا به کرونا شد و متاسفانه از دنیا رفت. در تماسی که با خانواده کارگر متوفی داشتم، از مشکلات معیشتی آنها مطلع شدم. 

حسن‌زاده با انتقاد از نامشخص بودن وضعیت کاری کارگران باربر گفت: وضعیت کاری ما مشخص نیست، ما حتی نمی‌دانیم پس از بازنشستگی، چقدر از تامین اجتماعی مقرری دریافت خواهیم کرد. برخی از کارگران باربری قائم‌شهر در آستانه ۶۰ سالگی قرار دارند و به زودی بازنشسته خواهند شد با این‌حال ما کارگران باربری نمی‌دانیم که با سابقه ۱۵ یا ۲۰ ساله پس از بازنشستگی چه مقدار مستمری دریافت خواهیم کرد. 

این کارگر ادامه داد: با افزایش نرخ تورم، تامین معیشت زندگی بسیار سخت است و بیکاری نیز مزید بر علت شده است؛ مایحتاج زندگی نیز به سختی تامین می‌شود. من از مسئولان درخواست می‌کنم، کمک یا بسته معیشتی به ما بدهند. برخی از کارگران قائم‌شهری مستاجر هستند و ماهیانه مبلغ ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان برای اجاره خانه‌های کلنگی پرداخت می‌کنند. پرداخت مبلغ اجاره بها برای کارگران که در این روزها بیکار هستند، نسبت به قبل سخت‌تر شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز