خبرگزاری کار ایران

بررسی راه‌کارهای همکاری‌دانشگاه شهرکرد و سایت پرتودهی گاما در شهرکرد

asdasd
کد خبر : ۱۹۷۱۰۰

نشست هم‌اندیشی مسئول بخش هسته‌ای طرح ملی پرتودهی گاما در چهارمحال و بختیاری با رئیس دانشکده‌ی علوم پایه، گروه فیزیک و برخی اعضای هیأت علمی دانشگاه شهرکرد، به منظور توسعه‌ی همکاری‌های مشترک برگزار شد.

جلسه‌ی هم‌اندیشی دانشکده‌‌ی علوم پایه و گروه فیزیک دانشگاه شهرکرد با دکتر مصطفی سهراب‌پور، مدیر آموزش سازمان انرژی اتمی کشور و مسئول بخش هسته‌ای طرح ملی پرتودهی گاما، در چهارمحال و بختیاری با هدف گسترش همکاری‌های مشترک در این دانشگاه برگزار شد.

دکتر مصطفی سهراب‌پور در این نشست با اشاره به کاربردهای مختلف دانش و تکنولوژی هسته‌ای در زمینه‌های صنعت و خدمات به جوامع بشری گفت: این تکنولوژی عظیم تنها مختص به جایگزینی سوخت‌های فسیلی نبوده بلکه به کارگیری این فناوری نوین در کنترل عوامل فساد مواد غذایی و دارویی می‌تواند با استفاده‌ی بهینه از منابع موجود، مسیر تأمین امنیت غذایی را برای جامعه امروز و نسل آینده هموار کند و کشور را در زمینه‌ی تولید محصولات کشاورزی به ویژه محصولات استراتژیک به خود کفایی برساند.

دکتر سهراب‌پور در ادامه‌ی سخنان خود به تشریح چگونگی پرتودهی محصولات پزشکی، کشاورزی و مواد غذایی با استفاده از اشعه‌ی گاما پرداخت و حذف آلودگی‌های میکروبی و اثربخشی بر فعالیت‌های ضد اکسایشی، ضد میکروبی و بهبود ایمنی را از مزایای پرتودهی با اشعه‌ی گاما برشمرد.

مسئول بخش هسته‌ای طرح ملی پرتودهی گاما در چهارمحال و بختیاری افزود: تابش گاما برای پرتودهی، محصولات پزشکی، کشاورزی و مواد غذایی سریع‌ترین و راحت‌ترین روش است و به سرعت تأثیرگذار بوده و تأثیر سویی بر محصول ندارد و هم‌اکنون در سطح بین المللی دارای کابردی بسیار فراوان است.

دکتر محسن مبینی رئیس دانشکده‌ی علوم پایه دانشگاه شهرکرد در این نشست با اشاره به فراهم شدن زمینه‌ی فعالیت سایت پرتودهی گاما در استان چهارمحال و بختیاری خواستار توسعه و همکاری دانشگاه شهرکرد با این مرکز شد و افزود: دانشگاه شهرکرد با دارا بودن رشته‌ی فیزیک هسته‌ای همچنین پتانسیل بالای اعضای هیأت علمی و تعدد رشته‌های تحصیلات تکمیلی آمادگی دارد با مرکز پرتودهی در زمینه‌ها‌ی آموزشی و تحقیقاتی همکاری کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز