خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل اسبق گروه مپنا در گفت وگو با ایلنا:

دولت در بسیاری از بخش‌های اقتصادی، اجازه حضور به بخش خصوصی را نمی‌دهد

asdasd
کد خبر : ۲۵۶۲۳۰

دولت در بسیاری از زمینه‌ها به بخش خصوصی اجازه حضور و فعالیت نمی‌دهد، به همین دلیل بخش خصوصی توانایی رشد کردن ندارد.

مدیرعامل اسبق گروه مپنا گفت: بخش خصوصی باید بتواند توانایی تامین مالی خود را به منظور فعال کردن ظرفیت‌های اقتصادی، داشته باشد، چراکه در صورت محقق شدن این موارد دولت نیز می‌تواند به بخش خصوصی اعتماد کرده و بخش‌های مختلف اقتصادی خود را به آنها واگذار کند.

موسی رفان، عضو اتاق بازرگانی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، در خصوص بررسی وضعیت نقش بخش خصوصی در اقتصاد کشور، گفت: اساسا پروژه‌های استخوان‌دار و همه جانبه‌ای در اختیار بخش خصوصی نبوده است، به عبارتی دیگر می‌توان گفت که شرکت‌ها، موسسات و سازمان‌های وابسته به نهادهای دولتی، عمده بخش‌های اقتصادی را در دست داشته و به عنوان پیمانکار و سرمایه‌گذار در بخش‌های مختلف ورود کرده‌اند.

مدیرعامل اسبق گروه مپنا با اشاره به اینکه متاسفانه زمینه برای فعالیت مولد بخش خصوصی فراهم نشده است، گفت: بخش خصوصی به معنای واقعی رشد نکرده و این عدم در اختیار داشتن فرصت‌ها باعثشده که بخش خصوصی ما رشدی نداشته باشد و از یک حدی بزرگ‌تر نشود.

عضو اتاق بازرگانی با اشاره به این که به صورت واضح نمی‌توان گفت که دولت مقصر عدم رشد بخش خصوصی بوده یا اینکه خود این بخش نتوانسته است که نقش حقیقی خود را به صورت کامل ایفا کند، گفت: به طور کلی مجموعه زیرساخت‌های ورود بخش خصوصی به اقتصاد کشور فراهم نشده و به همین دلیل بخش خصوصی واقعی تاکنون شکل نگرفته است.

رفان گفت: شرایط به گونه‌ای در کشور پیش نرفت که بتوان عنوان کرد ساختار ضعیف بخش خصوصی، عامل در دست نگرفتن اقتصاد بوده است، چراکه وقوع این مسئله به سبب آغاز یک حرکت متقابل مابین کارآفرینان و بخش خصوصی باید صورت می‌گرفت که متاسفانه اتفاق نیافتاده است.

وی در ادامه افزود: البته لازم به ذکر است که دولت در بسیاری از زمینه‌ها به بخش خصوصی اجازه حضور و فعالیت نمی‌دهد، به همین دلیل بخش خصوصی توانایی رشد کردن ندارد.

این عضو اتاق بازرگانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه زیرساخت‌های دست‌یابی بخش خصوصی به حجم حداکثری اقتصاد کشور چیست؟ گفت: در بیان این زیرساخت‌ها می توان به بحثمهندسی اشاره کرد، چرا که بخش‌ خصوصی باید ظرفیت‌های خود را در این بخش افزایش دهد. در ادامه نیز می‌توان از بخش ظرفیت‌های مدیریت و کنترل پروژه در اقتصاد یاد کرد، لذا بخش خصوصی باید بتواند طبق آخرین دست آوردهای علمی دنیا، پروژه‌های تحت امر خود را مدیریت کند.

وی در ادامه افزود: در ادامه بحثنیز تامین تجهیزات مطرح می‌شود که باید با استفاده از آن بتواند پروژه‌های خود را تامین کند.

رفان تصریح کرد: اگر این سه مورد را کنار یکدیگر قرار دهیمٰ به نوعی می توانیم در به ثمر رسیدن پروژه‌های یک مجموعه اقتصادی، شرکت و یا سازمان‌های بخش خصوصی امیدوار باشیم.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی باید بتواند توانایی تامین مالی خود را به منظور فعال کردن این ظرفیت‌ها داشته باشد، گفت: در صورت محقق شدن این موارد دولت نیز می‌تواند به بخش خصوصی اعتماد کرده و بخش‌های مختلف اقتصادی خود را به آنها واگذار کند.

مدیرعامل اسبق گروه مپنا در پایان خاطرنشان کرد: دولت طی ۳۵ سال گذشته این اعتماد را صرفا به بخش عمومی و دولتی داشته است، به همین دلیل مشاهده می‌شود که بخش‌های عمومی توانسته‌اند در اجرای پروژه‌ها، اعتماد دولت را جذب کرده ودر نهایت رشد کنند، اما متاسفانه به دلیل آنکه بخش خصوصی به نوعی دست دوم بخش دولتی بوده است، نتوانسته که از یک اندازه بیشتر رشد کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز