خبرگزاری کار ایران

طیب‌نیا:

شرط مبارزه با رکود، ثبات قیمت‌هاست

asdasd
کد خبر : ۲۵۵۰۷۱

وزیر اقتصاد با این مثال که بانکی با گرفتن وامی با ۲۹.۵ درصد از بانک دیگر تحت فشار است، تناسب پیدانکردن نرخ سود را به دلیل فاصله میان نرخ تورمی دانست.

وزیر اقتصاد با اعلام اینکه از منظر دولت اولویت مقابله با رکود است گفت: شرط مبارزه با رکود، ثبات قیمت‌هاست. دولت سعی در تبدیل رکود به رشد اقتصادی دارد.

به گزارش ایلنا، علی طیب‌نیا در همایش «هم اندیشی فعالان بازار اقتصاد» تلاش این جلسات را استفاده از نظریات فعالان و کارشناسان بازار سرمایه دانست و گفت: تلاش بر این است تا تامین بازار سرمایه را به شاخص ۷۰ درصدی در آینده برسانیم و نقش بازار سرمایه در جایگاه خودش را ارتقا بخشیم. این گفته در حالی است که شاخص تامین بازار سرمایه زیر ۳۰ درصد است.

طیب‌نیا با اشاره به این‌که ویژگی دیگر بازار سرمایه جوان بودن فعالان آن از میان تحصیل کرده‌ها و افراد حرفه‌ای است، تلاطم و هیجانات دیده شده در بازار سرمایه را عدم تناسب فرهنگ سرمایه متوازن با رشد بازار سرمایه دانست و افزود: معتقدم بازار بورس مطمئن‌ترین محل برای سرمایه‌گذاری است.

طیب‌نیا در ادامه با اشاره به این‌که بازار سرمایه آیینه تمام‌نمای بخش واقعی اقتصاد است برای رونق این بازار گفت: باید حقوق مالکیت را شفاف تعیین کنیم، اگر شعار خصوصی‌سازی و اصل ۴۴ را سر می‌دهیم باید به تبعات آن هم وفادار باشیم.

وی در ادامه تفکر بالابردن مالیات یک شرکت پرسود را غلط خواند و در جهت اصلاح آن گفت: از منظر دولت اولویت مقابله با رکود است و شرط مبارزه با رکود، ثبات قیمت‌هاست. دولت سعی در تبدیل رکود به رشد اقتصادی دارد.

طیب‌نیا با اعلام این‌که در ۹ ماهه اول امسال شاهد رشد اقتصادی مثبت بوده‌ایم با انتقاد از تصمیماتی ناهماهنگ در حوزه اقتصاد گفت: ‌ سیاست‌های اقتصادی مجلس و دولت باید هماهنگ باشند تا مردم بتوانند برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری داشته باشند. این در حالی است که گفته می‌شود که در ماه‌های اخیر تصمیماتی بر سر مخالفت با نرخ عوارض سنگ آهن و حذف نرخ خوراک پتروشیمی در مجلس شنیده شده است.

طیب‌نیا هم‌چنین در ادامه سخنانش در این همایش دخالت دولت در فرایند تعیین قیمت چه در بازار و چه در بازار بورس اوراق بهادار را مورد انتقاد قرار داد و گفت: وظیفه دولت پاسداری از شرایط تعیین قیمت در بازارهاست، اما دخالت دولت در تعیین قیمت خلاف شرع و منطق اقتصادی است.

وی درباره نرخ سود سپرده و تسهیلات که هم اکنون بالا می‌باشد، گفت: فاصله اسمی سود نرخ بانکی با نرخ تورمی فاصله ۷-۸ درصدی و نزدیک به ۱۰ درصد است که باید نرخ سود بانکی با نرخ تورمی متناسب کاهش پیدا کند.

وی درباره علل پایین بودن نرخ تورمی و بالارفتن نرخ سود گفت: ‌ با وجود پایین بودن نرخ تورم به علت بالابودن تقاضا و جوابگو نبودن عرضه، ما شاهد بالارفتن نرخ سود هستیم.

وزیر اقتصاد با این مثال که بانکی با گرفتن وامی با ۲۹.۵ درصد از بانک دیگر تحت فشار است، تناسب پیدانکردن نرخ سود را به دلیل فاصله میان نرخ تورمی دانست.

وی با ابراز امیدواری از همکاری مجلس در رابطه با لایحه رفع موانع تولید رقابت‌پذیر که از آن به عنوان لایحه خروج از رکود نام می‌برند، افزود: این لایحه هم اکنون به دست شورای نگهبان رسیده است و امیدواریم تا با همکاری مجلس ۶۰-۷۰ هزار میلیارد بدهی که دولت در دست دارد پرداخت شود.

وی با اکراه از اعلام عددی بدهی دولت برای پرهیز از رسانه‌ای شدن آن اظهار داشت: ما به دنبال رفع تنگنای مالی و وصول بدهی‌های دولت هستیم. این گفته طیب‌نیا درحالی بیان شد که یکی از حضار در همایش رقم کلی بدهی دولت را ۱۰۰ هزار میلیارد فریاد می‌زد.

طیب‌نیا هم‌چنین در مورد بسته شدن نمادها توضیح داد و افزود: متاسفانه مسایلی وجود داشت تا نماد پالایشگاه‌ها بسته شود و لاجرم ما را به این سمت کشاند و اکنون بخش‌نامه‌ای صادر شده که ما می‌توانیم در آینده‌ای نزدیک نماد پالایشگاه‌ها را باز کنیم.

وی در پایان با اشاره به رونمایی از ۳ شاخص جدید در بورس اظهار خرسندی کرد و گفت: ‌ ان‌شاءالله در آینده‌ای نزدیک شاهد رونمایی دیگر شاخص‌هایی که جوابگوی نیاز فعالین و کارشناسان بازار سرمایه و بورس هستند، باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز