خبرگزاری کار ایران

به بهانه مصاحبه تازه دکتر محمود سریع القلم

گوشی را برداریم جهان آنسوی خط منتظر است

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۶۹۶

قرار هم نیست خوش خوشان و دست در دست هم همانند تصویر سازی هنر مارکسیستی منقش بر پوسترهای تاریخ گذشته داس و چکش بدست یک شبه ره صد ساله برویم. بلکه قرار است نخست از حصار خودساخته بیرون زده و تعامل با دیگر انسان ها در عرصه گیتی را بیاموزیم. کسانی که اتفاقا نظرشان با ما یکی نیست اما ما قرار است در جهت تامین منافع مان با آنها کار کنیم

تکراری اما مهم است دانستن اینکه دکتر محمود سریع القلم تنها ایرانی است که طی ۱۶ سال گذشته از سوی برگزار کنندگان «مجمع جهانی داووس» به این اجلاس مهم دعوت می شود. نشان از مقبولیت بین المللی متفکری که اتفاقا سال هاست در دانشگاه، دیگر موسسات آموزشی، رسانه ها، سخنرانی ها و البته حوزه کتاب بسیار در دسترس عموم بوده است. او بر خلاف بسیاری از علمای علم سیاست در ایران، فعالیت سیاسی نمی کند و خود را از عمل سیاسی که واجد سوگیری و جهت دهی و جهت پذیری است مبرا کرده است. ایشان در دیالوگی طولانی بیش از دو دهه است ملت و دولت را توامان خطاب قرار داده و در تلاش بوده تا مفهموم توسعه را برای هر دو عمیقا وصف کند و توضیح دهد. چرا که به نظر می رسد نوسازی در ایران در همان آغاز بنا به هر دلیل با کج فهمی توام شده تا دولت و ملت در مسیر بنیان گذاردن دولت - ملت نه در کنار هم که بارها و بارها رودروی یکدیگر قرار بگیرند.

در این مدت بسیاری از اندیشمندان ایرانی با درک این مسئله در تلاش بوده اند که علل ناکامی فرآیند توسعه در ایران را توضیح دهند اما کمتر کسی در این میان همزمان با کاوش علل ناکامی ها، نسخه ای عملی برای گریز از آن ارائه کرده است. سریع القلم اما نسخه دارد. نسخه ای نه آلوده به توهم، همچون بسیاری از نسخه هایی که تنها جهان را از دریچه مارکسیسیم نیم بند به قول خودشان التقاطی می تواند ببیند. اینجا اعداد، ارقام و آمار سخن می گویند. مثال ها عینی و ملموسند و خبری از در باغ سبز نیست. قرار هم نیست خوش خوشان و دست در دست هم همانند تصویر سازی هنر مارکسیستی منقش بر پوسترهای تاریخ گذشته داس و چکش بدست یک شبه ره صد ساله برویم. بلکه قرار است نخست از حصار خودساخته بیرون زده و تعامل با دیگر انسان ها در عرصه گیتی را بیاموزیم. کسانی که اتفاقا نظرشان با ما یکی نیست اما ما قرار است در جهت تامین منافع مان با آنها کار کنیم و طی این فرآیند ارتباطی دچار بحران هویت نشویم و ایرانی باقی بمانیم.

در واقع آنچه که دکتر سریع القلم منادی آن است برپاساختن دوباره اعتماد به نفس ملتی است که دو قرن است خود را در برابر جهان(بخوانید خاطره بی رحمی های قدرت هایی همچون روسیه و بریتانیا) ناتوان دیده است و راه گذار به توانمدی را در عصبیت و پرخاشگری به نشانه هر آنچه اجنبی است فرض کرده، حالا از شیوه عمل خود دستآوری جز انزوایی؛ گاه دلچسپ برای عده ای؛ نداشته است و می خواهد با حفظ هویت خویش تغییر رویه بدهد اما در این گذار بی نقشه راه دچار سرگیجه شده و گاه به در دیوار زده است(به نظر می رسد منشا بخش مهمی از ناهنجاری های اجتماعی امروز ایران همین فقدان نقشه راه گذار به توسعه پایدار باشد).

مصاحبه تازه وی با رسانه ها در پی سفیر اخیر به داووس نیز تلاشی است در همین جهت. او بر خلاف یکی از تیترها، با خود «سوغات» نیاورده آنچنان که او را مهمانی منفعل در آن مجمع بدانیم. بلکه به عنوان تنها نماینده ملت در مجمع نخبگان جهان فعالانه سعی کرده تا بر روند مباحثو نتیجه گیری از آنها در جهت حفظ منافع ملی ایرانیان تاثیر بگذارد. او آنجا بوده نه همانند بسیاری از همکارانش برای کسب افتخار و اعتبار؛ که مجدانه تلاش داشته در جهت بهره بردن از فرصتی که به ایرانی و خارجی بگوید و بفهماند که ما می توانیم در بالاترین سطوح بر روند های جهانی تاثیر گذار باشیم.

اینک که مصاحبه وی را که به نظر چکیده از مطالب مطرح در مجمع جهانی داووس است می خوانید خود را در برابر یک سند راهبردی می بینید نه سفرنامه سفر به داووس شهری در سوییس! او آگاهانه توجه مخاطب را از خود دور می کند و تلاش می کند با مفهموم ترین کلام ممکن مخاطب را در جهت دریافت آنچه که دورنمای آینده جهان است یاری کند. او یک معلم است که می خواهد به دانشجویانش کمک کند تا جایگاه حقیقی خود را در جهان پیچیده امروز پیدا کنند. سریع القلم نگران است البته نه یک نگران دلواپس که یک نگران امیدوار که می خواهد محل برخورد بعدی شهاب سنگ را از کهکشان جهان به ما نشان دهد، نه برای گریز، که برای مهار و بهره برداری از منابع طلا، نقره و… و هر آنچه که در دل این صخره آتشین بی رحم نهفته است.
, وحید باسره، روزنامه نگار

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز