خبرگزاری کار ایران

رئیس کل گمرک ایران عنوان کرد؛

میانگین ترخیص کالا از گمرک از ۲۷ روز به ۳ روز رسیده است

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۶۸۶

گمرک ایران در گذشته جزو پنج گمرک برتر دنیا بود اما به دلیل جایگزینی سیستم دستی ترخیص این رتبه نزولی شد. اما خوشبختانه در حال حاضر ما این سیستم را به یک سامانه الکترونیکی که توسط دانشمندان جوان ایرانی طراحی و اجرا شد تبدیل کرده‌ایم.

در گذشته میانگین زمان ترخیص کالا از گمرک ۲۷ روز بوده است این در حالی مطرح می‌شود که طبق استانداردها خواب کالا در انبار در هر روز یک درصد از ارزش کالا را از بین می‌برد که گاهی اوقات در گذشته زمان خواب کالاهای موجود در انبار به ۱۰۰ روز هم می‌انجامید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی کرباسیان رئیس کل گمرک ایران در سلسله نشست‌های خبری وزارت امور اقتصاد و دارایی به مناسبت دهه فجر گفت: روند فعالیت گمرک تغییر کرده و از گذشته که این مکان صرفاً محلی برای تامین درآمدهای دولت بود به مکانی برای سنجش، ارزیابی و تعیین کیفیت کالاها تبدیل شده است. ما در گمرک با ۴۵ قانون سر و کار داریم، هنگامی که یک فرد کالایی را وارد می‌کند و تا هنگام ترخیص آن با این قوانین سروکار دارد.

وی در ادامه افزود: با این وجود ما حدود ۱۵ نوع عوارض دریافت می‌کنیم اما در گذشته این عوارض‌ها پس از تجمیع دریافت می‌شده‌اند. این مسئله و بالا بودن تعداد عوارض دریافتی روند کار را دشوار می‌کند.

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه وضعیت رتبه گمرک ایران از نظر لجستیکی ۱۲۶ است، گفت: گمرک ایران در گذشته جزو پنج گمرک برتر دنیا بود اما به دلیل جایگزینی سیستم دستی ترخیص این رتبه نزولی شد. اما خوشبختانه در حال حاضر ما این سیستم را به یک سامانه الکترونیکی که توسط دانشمندان جوان ایرانی طراحی و اجرا شد تبدیل کرده‌ایم.

کرباسیان گفت: آمار وضعیت تجاری کشور به ما نشان می دهد که در حدود ۴هزار نوع کالای صادراتی داریم که از این میزان در حدود ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد کسب می‌شود. علاوه بر آن ما ۱۵ کشور همسایه روابط تجاری داشته و در حدود ۱۵میلیون تن کالا ترانزیت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در گذشته میانگین زمان ترخیص کالا از گمرک ۲۷ روز بوده است این در حالی مطرح می‌شود که طبق استانداردها خواب کالا در انبار در هر روز یک درصد از ارزش کالا را از بین می‌برد که گاهی اوقات در گذشته زمان خواب کالاهای موجود در انبار به ۱۰۰ روز هم می‌انجامید.

وی گفت: تعداد کل گمرکات ما در سراسر کشور ۱۵۰ گمرک است که همین تعداد باعثتلاش زیاد ما برای به سرانجام رسیدن وضعیت ورود و خروج کالاها شده است.

رئیس کل گمرک ایران در خصوص طرح جامع گمرک گفت: طرح جامع گمرک را با حداقل قیمت و ظرف مدت ۸ماه به سرانجام رسانده‌ایم. در گذشته قرار بود که این سیستم از فرانسه خریداری شود که کل هزینه‌های آن رقمی بالغ بر ۴۶۰میلیارد تومان بود که از این میزان ۱۶۰میلیارد آن مربوط به طراحی سامانه هوشمند گمرک می‌شود.

وی در ادامه افزود: اما خوشبختانه این طرح با هزینه ۱۵میلیارد تومانی توسط پژوهشگران ایرانی پژوهشگاه دانشگاه تهران راه اندازی شد.

کرباسیان با اشاره به اینکه در گذشته اطلاعات کالا بعد از ۱۰ روز به دست ما می‌رسید، عنوان کرد: اما در حال حاضر با سیستم جدیدی که پیاده‌سازی و اجرا شده، قبل از ورود کالا به گمرک ما می‌توانیم اطلاعات آن را به دست بیاوریم.
وی گفت: همچنین ما قصد داریم که در نظام جامع گمرک سیستم خوداظهاری کالا را برای تجار راه‌اندازی کنیم.

رئیس کل گمرک ایران گفت: طی توافقی که با سازمان گمرک جهانی کرده‌ایم طرحی را آغاز کرده‌ایم که می‌توانیم با استفاده از سامانه IPNبتوانیم اصلی یا تقلبی بودن کالاها را دریابیم، که عموماً هدف ما از اجرای این طرح تمرکز بر کالاهای دارویی و الکترونیکی است.

کرباسیان اظهار داشت: خوشبختانه با اجرای نظام جامع گمرک توانسته‌ایم میانگین ترخیص کالا از گمرک را که در گذشته ۲۷ روز بود، به ۳ یا ۴ روز برسانیم.

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه قصد داریم برای کالاها مدیریت ریسک را اجرا کنیم گفت: کالاهایی که مشخصات دقیق آنها معلوم نیستند ریسکشان از کالاهایی که از مکانی معلوم و با فاکتورهای مشخص وارد شده‌اند بیشتر است. ما اجرای این سیستم توانسته‌ایم که هزینه‌هایمان را کاهش و درآمدهای گمرکی را افزایش دهیم.

وی در ادامه افزود: وضعیت درآمدی ما با اجرای این طرح تا حدی پیش رفت که پیش‌بینی می‌شود امسال درآمدهای پیش‌بینی شده درآمدهای گمرکی در بودجه سال ۹۳ کاملا محقق شود.

کرباسیان تصریح کرد: همچنین زمان اعلام وصول کالاها قبل از اجرای این سامانه ۴۵ روز بود که در حال حاضر به ۴ روز کاهش پیدا کرده است.

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به استفاده از GPS در فعالیت‌های گمرکی گفت: ما با استفاده از GPS در هنگام ترانزیت کالاها از درون کشور قصد داریم که مانع خروج کالا از مسیر مشخص شده به مسیرهای انحرافی بشویم، که بتوانیم از انجام تخلفات جلوگیری کنیم.

وی در ادامه افزود: همچنین صاحبان کالاها می‌توانند با استفاده از سامانه پیامک ۳۰۰۰۸۸۸۷ اطلاعات و وضعیت کالاهای ترانزیتی خود را ردیابی و شناسایی کنند.

کرباسیان گفت: از طرفی با اجرای سیستم جدید میزان میانگین تشریفات صادرات از گمرک به یک روز رسیده است. البته این مسئله در خصوص کالاهایی غیر از مواد پتروشیمی و نفتی است زیرا روال کار این مواد برای صادرات به دلیل ماهیتشان کاری پیچیده و سخت است.

رئیس کل گمرک ایران با مثبت ارزیابی کردن اجرای این طرح گفت: ما توانسته‌ایم با اجرای این طرح بسیاری از مشکلات گمرکی کشور را حل کنیم و امیدواریم که رتبه گمرک ایران از ۱۲۶ به ۶۳ کاهش یابد.

کرباسیان گفت: یکی دیگر از اقداماتی که ما انجام داده‌ایم حمایت از فعالان مجاز اقتصادی است که با سیستمی که به همین منظور طراحی شده توانسته‌ایم که تاکنون قریب به ۳۰ شرکت معتبر را که در فعالیت‌های خودشان تاکنون تخلفی را مرتکب نشده‌اند، شناسایی کنیم. بعد از شناسایی این افراد قصد داریم که با گمرک‌های دنیا طی تفاهمنامه‌ای این شرکت‌های مجاز را معرفی کرده تا بتوانند برای فعالیت‌های گمرکی‌شان تسهیلاتی را ارائه کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز