خبرگزاری کار ایران

طیب نیا در کویت گفت:

برای توسعه تجارت، روابط بانکی و بیمه ای دو کشور نزدیکتر شود

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۶۷۳

برای توسعه تجارت میان کویت و ایران، دو طرف باید روابط میان بخشهای بانکداری و بیمه در هر دو کشور را نزدیکتر کنند.

وزیر اقتصاد گفت: افت تولید ناخالص داخلی ایران طی دو سال گذشته قطع شده است و اقتصاد این کشور در شش ماه نخست سال ٢٠١۴ میلادی با ۴ درصد افزایش همراه بوده است.

به گزارش ایلنا، علی طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی در کویت، گفت: ایران و کویت مصمم به رفع همه موانع در راه توسعه روابط دوجانبه و نزدیک میان دو کشور هستند.

وی که ریاست یک هیئت بلندپایه اقتصادی را در سفر رسمی به کویت، به عهده داشت، در مصاحبه با خبرگزاری کونا تاکید کرد که ایران علاقه مند به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کویت به منظور سودبری مردمان هر دو کشور است.

طیب نیا گفت که سفرش به کویت در پاسخ به دعوت همتای کویتی وی، انس خالد الصالح و با هدف فعال کردن و اجرای توافقنامه های اخیر امضا شده میان دو کشور پس از سفر امیر کویت، شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح به ایران بوده است.

وی با بیان این که هیئت همراه وی نمایندگانی از موسسه های بزرگ اقتصادی ایران، آژانسها و صنایع هستند، گفت: این موسسه ها آماده مذاکره با مقامهای کویتی برای فعال کردن و اجرای این توافقنامه های دوجانبه و اقدامهای بیشتر برای توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور هستند.

طیب نیا گفت: برای توسعه تجارت میان کویت و ایران، دو طرف باید روابط میان بخشهای بانکداری و بیمه در هر دو کشور را نزدیکتر کنند.

وی با بیان این که حجم مبادلات میان دو کشور تنها حدود ٢٠٠ میلیون دلار بوده است، ابراز امیدواری کرد که این رقم حداقل به ١٠ برابر افزایش یابد.

این مقام ارشد تاکید کرد که کویت می تواند از شرکتهای ایرانی ماهر در بخش ساخت و ساز، احداثبزرگراهها، تاسیس کارخانه، بنادر دریایی و نیروگاههای برق بهره ببرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه های ایران درخصوص افت شدید قیمتهای نفت و رسیدن آن به کمتر از ٥٠ دلار برای هر بشکه نفت و اقدامهای محتاطانه آن در این باره گفت: تحریمهای بین المللی علیه ایران سبب افزایش ۴٠ درصدی تورم در این کشور شده است و ما توانسته ایم که این رقم را به ١٧ درصد کاهش دهیم و امیدوار هستیم که در آینده ای نزدیک آن را به کمتر از ١٠ درصد برسانیم.

طیب نیا اعلام کرد که افت تولید ناخالص داخلی ایران طی دو سال گذشته قطع شده است و اقتصاد این کشور در شش ماه نخست سال ٢٠١۴ میلادی با ۴ درصد افزایش همراه بوده است.

وی درباره ارزیابی قیمت نفت در بودجه سال ٢٠١٥ - ٢٠١۶ ایران گفت: قیمت ٧٠ دلار برای بشکه ارزیابی شده بود، اما اگر قیمتهای بین المللی نفت به کمتر از ٥٠ دلار برای هر بشکه برسد، این قیمت احتمال دارد که تغییر کند.
وزیر امور اقتصاد و دارایی ایران با بیان این که تغییر آن رویه ای آسان است، افزود: درآمدهای مرتبط با نفت حدود ٢٥ درصد از بودجه این کشور را به خود اختصاص داده است و با وجود افت فیمتهای نفت، انتظار می رود که اقتصاد ایران سال ٢٠١٥ میلادی ٥ درصد رشد یابد.

وی درباره حضور ایران دربازارهای منطقه حوزه خلیج فارس و کشورهای عرب تاکید کرد که ایران روابط اقتصادی خود را با کشورهای منطقه ای مانند عراق، ترکیه و امارات افزایش داده و توسعه روابط با کشورهای اسلامی در اولویت قرار دارد.

طیب نیا گفت که ایران روابط خوبی با چین و هند و سازمانهایی مانند صندوق اوپک برای توسعه های بین المللی، بانک توسعه آسیا و سازمان همکاریهای اقتصادی و دیگر سازمانها در آسیا دارد.

گفتنی است، وزیر امور اقتصاد و دارایی ایران ١۶ دیماه به همراه یک هیئت اقتصادی جهت گفتگو با مقامهای کویتی، سفر سه روزه خود به این کشور را آغاز کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز