خبرگزاری کار ایران

رییس اتاق بازرگانی ایران:

نگاه یکسان به همه بنگاه‌ها عادلانه نیست / بنگاه های بخش خصوصی بیماران اورژانسی‌اند

asdasd
کد خبر : ۲۳۹۴۵۰

در حال حاضر دو گروه بنگاه در کشور وجود دارد گروهی که هیچ نقشی در وضعیت خود نداشتند و گروهی که از وضعیت اقتصادی موجود سواستافده کردند و نباید به این دو گروه نگاه یکسان داشت.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در حال حاضر دو گروه بنگاه در کشور وجود دارد گروهی که هیچ نقشی در وضعیت خود نداشتند و گروهی که از وضعیت اقتصادی موجود سواستافده کردند و نباید به این دو گروه نگاه یکسان داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامحسین شافعی در میزگرد سیاست‌های اقتصادی کلان که در حاشیه دومین روز از کنفرانس اقتصاد ایران برگزار شد اظهار داشت: در طول ده سال گذشته دو موضوع اساسی باعثشد تا وضعیت اقتصادی امروز را پیدا کنیم و به اعتقاد بنده اینکه همه نتایج را به تحریم ها وصل می‌کنند درست نیست زیرا اگر تحریم‌ها هم نبود این وضعیت به وجود می‌آمد وتنها تحریم ها سرعت آن را افزایش داد.

وی افزود: حرکات ما در چند سال اخیر با چشم بسته و بدون برنامه بوده و حرکت با نابینایی باعثشده به موانع سختی برخورد کنیم.

وی با بیان اینکه بر خلاف اصل معمول دخالت در رابطه بین بانک‌ها و بنگا‌ه‌ها باعثشروع مشکلاتی شد گفت: دستکاری در نرخ تسهیلات بانکی باعثمشکلاتی شد و تکالیف جدی به این سیستم تحمیل کرد که باعثشد رابطه بین بانک ها و بنگاه‌ها از بین برود اشکال دیگر این بود که با توجه به اینکه بخش تولید کشور با بیبرنامهگی بودن از اقتصاد افتاد زمینه‌های رشد بخش های غیر مولد فراهم شد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه هر چه سودآوری بیشتر شد اشتیاق بانک ها افزایش یافت گفت: شاید این حرکت منطقی بود اما تولید کشور را حرکت بازداشت.

وی ادامه داد: در وضعیت کنونی باید با نگاهی متفاوت به اقتصاد نگریست. به اعتقاد بنده همه مدیران بانکی باید این موضوع را مد نظر داشته باشند که در زمان عادی می‌توان تصمیمات عادی و منطقی گرفت و شرایط غیرعادی تصمیمات غیرعادی و غیرمنطقی را می‌طلبد.

وی با اشاره به سخنان رئیس جمهور درمورد ایجاد شفافیت در فعالیت های اقتصادی گفت: اتفاقاتی که افتاده همه را دچار مشکل کرده و وضعیت کنونی نیازمند بازبینی مجدد دارد که برای برون رفت از این وضعیت همکاری صمیمانه بخش خصوصی و سیستم بانکی و دولتی را در کنار یکدیگر نیازمندیم.

وی گفت: اگر بانک مرکزی کمی استقلال داشت وضعیت ما متفاوت‌تر بود.

شافعی ادامه داد: خواهشمندیم که سهم بخش خصوصی واقعی و بانک‌ها به صورت شفاف منتشر شود.

وی در پاسخ به این پرسش نوبخت(رئیس سازمان مدیرتی و برنامه‌ریزی) که چه انتظاراتی می‌توان در شرایط فعلی از بنگاه‌ها داشت گفت: بنگاه های بخش خصوصی واقعی در شرایط حاضر بیماران اورژانسی هستند که در طول سال های گذشته توان‌شان به لحاظ مالی از بین رفته و باید پذیرفت که بسیاری از آنها در وضع نامناسبی هستند که حتی قابل احیا هم نیستند.

وی با بیان اینکه بی برنامگی ما را به اینجا رساند گفت: در این بازار آشفته بخش خصوصی یک انتظار دارد که انهایی که گرفتار واقعی مشکلات مالی هستند شناسایی شوند چرا که بنگاه‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند. یک گروهی که هیچ نقشی در شرایط خود نداشتند و گروه دوم که از شرایط متفاوت اقتصادی نهایت سواستفاده را کردند پس نباید به این دو گروه نگاهی یکسان داشت زیرا این موضوع عادلانه نیست.

وی با بیان اینکه بارها این تقاضا را کردیم که بین بنگاه های اقتصادی تفکیک قائل شوید افزود: در برخی از موارد نه بنگاه‌ها مقصرند و نه بانک‌ها این شرایط را کسانی به وجود آوردند که در صحنه حضور ندارند وانتظار بخش خصوصی نگاه واقع‌بینانه و عادلانه به آنهاست و با کسانی که از آب گل‌آلود ماهی گرفتند رفتاری متفاوت شود و با کسانی که با صداقت کار کردند محترمانه برخورد شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز