خبرگزاری کار ایران

مهدی تقوی، اقتصاددان در خصوص بررسی وضعیت روبل در مبادلات بین‌المللی به ایلنا گفت:

روبل می‌تواند به عنوان پول منطقه‌ای مورد استفاده قرار گیرد

asdasd
کد خبر : ۲۳۸۴۵۰

روبل صرفا می‌تواند به عنوان پول منطقه‌ای مورد استفاده قرار گیرد، به طور مثال ایران و روسیه می‌توانند مبادلات خود را با روبل انجام دهند، یا در حالت دیگر کشورهای استقلال یافته از روسیه می‌توانند مبادلات خود را با روبل انجام دهند و این مسئله در این گستره واقع شود.

این اقتصاددان گفت: کشورهای آسیایی می‌توانند با تشکیل منطقه‌ای مشترک، پول مشترکی مانند یورو ایجاد کنند. هرچند که این مسئله به سبب دوری کشورهای آسیایی از هم به شدت دشوار است.

مهدی تقوی، اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه علامه در خصوص بررسی جایگزینی روبل در مبادلات خارجی کشور در مقابل دلار، به خبرنگار خبرگزاری ایلنا گفت: روبل پول بین‌المللی نیست، بنابراین هیچ‌گاه نمی‌تواند جایگزین دلار شود. اگر حجم مبادلات بین‌المللی را که با روبل انجام می‌شود در مقابل دلار، لیره استرلینگ، فرانک فرانسه و مارک آلمان در نظر بگیریم، مشاهده می‌شود که درصد بسیار پایینی را به خود اختصاص داده است. در عین حال آن پول‌های دیگر هم به نسبت دلار، کمتر در مبادلات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: روبل صرفا می‌تواند به عنوان پول منطقه‌ای مورد استفاده قرار گیرد، به طور مثال ایران و روسیه می‌توانند مبادلات خود را با روبل انجام دهند، یا در حالت دیگر کشورهای استقلال یافته از روسیه می‌توانند مبادلات خود را با روبل انجام دهند و این مسئله در این گستره واقع شود، بنابراین روبل صرفا می‌تواند به عنوان پولی محلی و منطقه‌ای مابین کشورهای منطقه و همسایگان رد و بدل شود.

تقوی گفت: طبق آمار و اطلاعاتی که تا حدودی هم قدیمی است، برآورد شده که ۹۰ درصد مبادلات بین‌المللی با دلار، حدود ۸ درصد دیگر این مبادلات با یورو و در حدود ۲ درصد مابقی آن هم با ین ژاپن انجام می‌شود، منتها ین ژاپن صرفا در کشورهای حوزه شرق آسیا رد و بدل می‌شود.

این اقتصاددان یا اشاره به این که روبل صرفا توانایی مبادلات منطقه‌ای را دارد، گفت: روبل نه با دلار و نه با ارزهای دیگر از جمله یورو و ین ژاپن قدرت رقابت دارد، به طور مثال ما نمی‌توانیم از کشور فرانسه کالایی خریداری کنیم و در ازای آن روبل پرداخت کنیم،.

وی در ادامه افزود: مشکلی که وجود دارد این است که قیمت نفت کاهش پیدا کرد، همین مسئله مقدار دلار وارداتی به کشور را تحت الشعاع این مسئله قرار گرفت، همین مسئله باعثبروز یک شوک اقتصادی شده و قیمت دلار را در کشورمان افزایش داد.

تقوی در پایان خاطرنشان کرد: کشورهای آسیایی می‌توانند با تشکیل منطقه‌ای مشترک، پول مشترکی مانند یورو ایجاد کنند. هرچند که این مسئله به سبب دوری کشورهای آسیایی از هم به شدت دشوار است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز