خبرگزاری کار ایران

روح الله بیگی نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با ایلنا:

سهم علم در اقتصاد جهانی بیش از ۷۰ درصد است / استفاده از علم اقتصاد در دولت تدبیر و امید بسیار مورد توجه است

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۹۲۵

سهم علم در اقتصاد جهانی بیش از ۷۰ درصد است سهم منابع طبیعی و فیزیکی هم کمتر از ۳۰ درصد است. این میزان نشانگر اهمیت توجه به اقتصاد دانش محور و تولید دانش بنیان است.

نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر در دوره های گذشته اقتصاد می توانست جدای از علم بر منابع طبیعی و منابع مادی تکیه کند، اما اکنون دنیای اقتصاد چنین توانی را ندارد.

دکتر روح الله بیگی در گفتگو با خبرگزاری ایلنا، اظهار داشت: سهم علم در اقتصاد جهانی بیش از ۷۰ درصد است سهم منابع طبیعی و فیزیکی هم کمتر از ۳۰ درصد است. این میزان نشانگر اهمیت توجه به اقتصاد دانش محور و تولید دانش بنیان است.

وی با اشاره به اینکه در اقتصاد دانش محور، دانش محرک اصلی رشد، ایجاد ثروت و اشتغال در تمامی رشته فعالیت‌ها است. ادامه داد: براساس این تعریف اقتصاد دانش محور تنها به تعداد محدودی صنایع مبتنی بر فناوری بسیار پیشرفته وابسته نیست، بلکه در این نوع اقتصاد تمام فعالیت‌های اقتصادی به شکلی بر دانش متکی است. حتی فعالیت‌هایی نظیر معدن و کشاورزی اقتصاد قدیمی خوانده می‌شوند. همچنین دانش مورد نیاز برای ساختن اقتصاد دانش محور تنها از نوع فناوری محض نیست و دانش فرهنگی، اجتماعی و مدیریتی را نیز در بر می‌گیرد.

بیگی تصریح کرد: در اقتصاد دانش محور، دانش محرک اصلی رشد، ایجاد ثروت و اشتغال در تمامی رشته فعالیت‌ها است. براساس این تعریف اقتصاد دانش محور تنها به تعداد محدودی صنایع مبتنی بر فناوری بسیار پیشرفته وابسته نیست، بلکه در این نوع اقتصاد تمام فعالیت‌های اقتصادی به شکلی بر دانش متکی است. همچنین دانش مورد نیاز برای ساختن اقتصاد دانش محور تنها از نوع فناوری محض نیست و دانش فرهنگی، اجتماعی و مدیریتی را نیز در بر می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه پیشرفت در فناوری اطلاعات و ارتباطات، سرعت عمل در تولید دانش، افزایش رقابت پذیری در عرصه بین المللی، پاسخگویی سریع به تغییر، تحولات اجتماعی از عوامل موثر در اقتصاد دانش محور است، خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های رسیدن به اقتصاد مقاومتی، کاربردی کردن علوم و پژوهش‌های اقتصادی است که عدم توجه مناسب به اقتصاد علم محور وتولید دانش بنیان باعثشد مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی بر این موضوع تاکید ویژه ای نمایند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: البته در دولت تدبیر و امید استفاده از علم اقتصاد برای تصمیم گیریهای اقتصادی و ایجاد انضباط مالی بسیار مورد توجه بوده است اما برای رقابت در اقتصاد جهانی اقتصاد دانش بنیان و تولید دانش بنیان بسیار حیاتی است. اما در طول سالهای گذشته در حوزه انرژی هسته ای، نانو، موشکی و…جوانان کشور لیاقتهای خود را نشان داده اند اما حوزه های دیگری نیاز بیشتری به دانش و علم، آنهم بصورت کاربردی دارند.

وی همچنین اظهار کرد: با توجه به محدودیت منابع و روش توسعه سال‌های قبل، باید در تدوین برنامه ششم توسعه، اقتصاد دانش‌بنیان اولویت و محوریت اصلی قرار بگیرد. البته تشکیل صندوق حمایت از تولید دانش بنیان حرکت شایسته ای در جهت اجرایی شدن سیاستهای اقتصاد مقاومتی می باشد. اما این حوزه نیاز به توجه بیشتری را هم دارد.

بیگی تاکید کرد: ضرورت علم محور بودن اقتصاد، استفاده از نظرات، دیدگاهها و پژوهشهای صاحب نظران را در این حوزه دو چندان می نماید. افزایش بودجه پژوهشی و افزایش اعتبار صندوق حمایت از تولید دانش بنیان نوید توجه شایسته به اقتصاد علم محور را می دهد. اما بدیهی است برگزاری همایشهای و نشست های مختلف بدون خروجی مناسب و عملیاتی در شرایط اقتصادی موجود مصلحت نیست بدیهی است همایشهای علمی و کاربردی که توان عملیاتی بالایی را ایجاد نمایند و به هماهنگی قوا کمک کنند بسیار لازم است. همایشی که راهکار و مدل و فرمول ارائه دهد موثر خواهد بود و همایشی که فقط در جهت تبین مسائل و مشکلات باشد، مفید نخواهد بود.

گفتنی است، اولین کنفرانس اقتصاد ایران در روزهای یکشنبه و دوشنبه، ۱۴ و ۱۵ دی ماه با سخنرانی رئیس جمهوری و تعدادی از وزرا، مقامات دولتی و کارشناسان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز