خبرگزاری کار ایران

راغفر در گفت و گو با ایلنا عنوان کرد:

آمریکا اقتصاد روسیه را هدف قرار داده است / آمریکا خواهان ایجاد ارتباط با ایران است

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۸۱۱

امروز باید با احتیاط رفتار کنیم، صحبت‌های آقای جان کری و مقامات آمریکایی که مطرح کرده بودند، نتایج مذاکرات به زودی و تا دو ماه دیگر قابل وصول است نباید اطمینان کرد، زیرا می‌توان این اظهارات را اینگونه معنا کرد که آمریکا خواهان این باشد که کشور ما از نزدیک شدن به روسیه دوری کند تا به این وسیله بتوانند به دامنه فشارهای اقتصادی خود به کشور روسیه را بیشتر کنند.

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا گفت: ما صرف نظر از هر مسئله‌ای باید منافع ملی خود را در نظر بگیریم و از این جهت مسئله بسیار مهم این است که می‌توانیم در شرایط کنونی از وضعیتی که حادثشده، کمال استفاده را داشته باشیم.

حسین راغفر، اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا در خصوص مسئله رشد تولید داخل به واسطه گسترش بازارهای منطقه‌ای به ایلنا گفت: دولت برای مشکلاتی اقتصادی که در آینده به وجود خواهد آمد، می‌تواند اقداماتی را انجام دهد؛ یکی از آنها مسئله ارتقای تقاضا برای تولیدات داخلی است و با توجه به شرایط کنونی اقتصاد کشور روسیه و تحریم‌هایی که علیه این کشور وجود دارد، ما می‌توانیم مناسبات اقتصادی خود را با این کشور افزایش دهیم.

راغفر تصریح کرد: به خصوص اینکه خود روس‌ها هم پیشنهاد تفاهم‌نامه اقتصادی را به ایران داده‌اند، به عقیده بنده پیگیری این مسئله می‌تواند موجب افزایش توان کشور ما در عرصه‌ها مختلف شود. به خصوص اینکه کماکان تکنولوژی‌هایی در اختیار کشور روسیه قرار دارد که ما می‌توانیم در این تبادلات اقتصادی از این تکنولوژی‌ها بهره‌مند شویم.

این اقتصاددان مطرح کرد: بازار بزرگ روسیه امکان بسیار وسیعی برای مانور کالاهای ایرانی دارد که همین مسئله می‌تواند فرآیند تقاضای تولیدات ایرانی را تحریک کند. از سوی دیگر می‌تواند مبادلات بین این دو کشور به جای ارز خارجی توسط ریال و روبل صورت گیرد، که این امر تقاضا را برای ارز خارجی و تجارت خارجی ما کاهش می‌دهد و هم اینکه می‌تواند فشارهای تحریم‌ها را نیز کاهش دهد.

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا عنوان کرد: به عقیده بنده به صحبت‌های آقای جان کری و مقامات آمریکایی که مطرح کرده بودند، نتایج مذاکرات به زودی و تا دو ماه دیگر قابل وصول است نباید اطمینان کرد، زیرا می‌توان این اظهارات را اینگونه معنا کرد که آمریکا خواهان این باشد که کشور ما از نزدیک شدن به روسیه دوری کند تا به این وسیله بتوانند به دامنه فشارهای اقتصادی خود به کشور روسیه را بیشتر کنند.

راغفر تاکید کرد: ما صرف نظر از هر مسئله‌ای باید منافع ملی خود را در نظر بگیریم و از این جهت مسئله بسیار مهم این است که می‌توانیم در شرایط کنونی از وضعیتی که حادثشده، کمال استفاده را داشته باشیم. همچنین باید ارتباطات اقتصادی خود را با کشورهای منطقه و همسایه به خصوص کشور عراق گسترش دهیم زیرا بازار کشورهای عراق و روسیه می‌تواند بازار بسیار خوبی برای کالاهای ایرانی باشد و در واقع یک افزایش تقاضا در این رابطه را بتوانیم ساماندهی کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این مسئله اگر صورت گیرد، می‌تواند باعثرشد اشتغال در کشور شود و از طرف دیگر می‌تواند با جایگزینی ارزهای کشورهای دخیل در این فرآیند می‌توانیم نیاز خود را به ارزهای خارجی کاهش دهیم، به عقیده بنده ما از این شرایط حساس می‌توانیم با تدبیر فرصت‌های ویژه‌ای برای خود پدید آوریم و همه سیاست‌های اقتصادی کشور را موکول به حل مسئله هسته‌ای و مناسبات بین‌المللی نکنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز