خبرگزاری کار ایران

قائم مقام مدیرعامل توزیع برق تهران بزرگ؛

خوب و بد را تشخیص دادن، فلسفه ضروری نظام سلامت اداری است

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۷۲۸

سلامت اداری در سطوح فردی، سازمانی و ملی باید بررسی شود و هم چنین برای اجرایی شدن مقررات بانک مرکزی، بانک ها باید مشارکت بیشتری در بحثمقررات را داشته باشند.

چهارمین دوره جایزه مدیریت سلامت اداری ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۳ در سازمان ایرانی مجامع بین المللی برگزار شد.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی چهارمین دوره جایزه مدیریت سلامت اداری، دبیرخانه این نظام ارزیابی با رویکرد پیشگیری از بروز مفاسد اداری در قالب نظام های مدیریت راهبردی، فرآیندی، سرمایه انسانی، فناوری و نظامهای نظارتی از سازمان هایی که عملکرد بهتری داشتند تقدیر کرد.

شهاب الدین پاک بین، دبیر اجرایی چهارمین دوره جایزه سلامت اداری با اشاره به این که برگزیدگان جایزه سلامت اداری، ‌ سازمان هایی هستند که در مسیر ارتقای سلامت اداری سرعت بیشتر و عملکرد بهتری داشته اند و انتخاب ایشان به معنای عدم وجود فساد اداری در آن سازمان ها نیست، گفت: دبیرخانه جایزه مدیریت سلامت اداری در راستای جلوگیری نظام مند از فرصت های بروز مفاسد اداری و تقدیر از سازمان های موفق در این حوزه از سال ۸۹ به‌شکل مستقل، آغاز به کار کرده و تاکنون در چهار دوره برگزاری این جایزه بیش از ۱۰۰ بنگاه اقتصادی و سازمان خدمات عمومی بزرگ کشور را مورد بررسی قرار داده است.

بازخورد ارزیابی سازمان ها به گفته پاک بین به شکل گزارش های سالانه توسط شورای سیاست‌گذاری جایزه مدیریت سلامت اداری منتشر شده است.

همچنین دبیر اجرایی چهارمین دوره جایزه سلامت اداری با توجه به چشم انداز ۵ ساله این شورا، اظهار داشت: دبیرخانه جایزه با هدف ایجاد شبکه سلامت اداری توانسته است در این راستا، زیرساخت های شبکه تعاملی سلامت اداری را طراحی کند.

هم چنین وی با توجه به نبود یک منبع منسجم برای آشنایی با مفاهیم حوزه سلامت اداری یا مبارزه با فساد اداری از راه اندازی " دانشنامه برخط سلامت اداری " خبر داد و گفت: این دانشنامه همراه با معرفی و عضویت سازمان ها در شبکه ملی سلامت اداری در دهه نخست اردیبهشت سال ۱۳۹۴ هم زمان با سالروز صدور فرمان هشت ماده ای مقام معظم رهبری رونمایی خواهد شد.

پاک بین از برگزیدگان این دوره جایزه سلامت اداری خواست تا در تبلیغات و اخبار سازمان خود به طور صرف از سطح و زمینه برگزیدگی خود استفاده کنند و دبیرخانه پشتیبانی خود را تنها در زمینه کسب شده خواهد داشت.

در ادامه دکتر رضا شفیعی ثابت، رییس شورای سیاست‌گذاری جوایز مدیریت، کسب رتبه سازمان ها در جایزه سلامت اداری را به معنای فقدان فساد مالی یا اداری در آن سازمان ها ندانسته و عنوان کرد این مجموعه‌ها توانسته‌اند زیرساخت های مقابله با پدیده فساد اداری و مالی را ایجاد کنند.

این مراسم با برگزاری دو پانل تخصصی شامل عارضه‌یابی و شناسایی عوامل بروز فساد اداری در بخش خدمات عمومی در پانل اول و عارضه‌یابی و شناسایی عوامل بروز فساد اداری در بخش پولی و بانکی در پانل دوم به صورت مباحثکارشناسی ارایه شد.
پانل نخست این برنامه با موضوع عارضه‌یابی و شناسایی عوامل بروز فساد اداری در بخش خدمات عمومیبا ریاست دکتر رضا شفیعی ثابت و حضور دکتر داریانی؛ معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران، دکتر محسنی بندپی؛ رییس سازمان بیمه سلامت ایران قائم مقام مدیرعامل توزیع برق تهران بزرگ برگزار شد.

محسنی بند پی؛ رییس سازمان بیمه سلامت ایران، اولین سخنران پانل نخست، با اشاره به بند الف ماده ۳۸ قانون اساسی مبنی بر این که دولت مکلف است تا نسبت به پوشش بیمه آحاد جامعه اقدامات لازم را انجام دهد و معوق ماندن این بند تا سال ۱۳۹۲، اعلام کردند که طی شش ماه کار پژوهشی افرادی که فاقد پوشش بیمه ای بودند شناسایی شدند و از ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر که در سامانه ثبت نام کردند، تاکنون ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر صاحب دفترچه شدند.

وی با اشاره به این که میزان دریافت و پرداخت بیمه باید یکسان سازی شود افزود: ایجاد اداره کل توانمندسازی بیمه شدگان، جلوگیری از سلیقه ای شدن، ‌استفاده از راهنمایی های بالینی، آی تی کردن فرآیندهای بیمه و دارو، توزیع مناسب دارو به سراسر کشور، جلوگیری از فروش چندباره دارو، شناخت، پاسخگویی مناسب، کنترل بازار دارو را راهکارهایی برای مبارزه با فساد اداری در بخش بیمه است که به انجام رسیده است.

شهرداری راهبرد پیشگیری از فساد اداری را انتخاب کرده است

دکتر داریانی؛ معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران، با معرفی شهرداری از جمله سازمان های قدیمی که قدمت آن به صد سال می رسد گفت: بیشتر سازمان ها به طور عمده یک موضوع را دنبال می کنند شهرداری با موضوعات مختلفی روبروست. هم چنین موضوع سلامت اداری از جهت این که شهرداری ها در ارتباط مستقیم با مردم نیز هستند از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود.

داریانی افزود: شهرداری با برنامه ریزی برای ایجاد سازمان ارتقای سلامت از دو راهبرد پیش رو یعنی راهبرد پیشگیرانه یا راهبرد مبارزه و برخورد، راهبرد نخست و پیشگیرانه را برای انجام اقدامات لازم انتخاب کرده است.

داریانی وجود رشوه را یکی از معضلات جدی نظام اداری دانست و افزود: در برخی از دستگاه ها این امر شیوع پیدا کرده و تبدیل به عادت شده است.

هم چنین معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران، برای شناسایی، کشف و مقابله با پدیده رشوه گفت: عامل پنهان بودن رشوه و منتفع شدن دو طرف و برگزیدن نام هایی چون هدیه و… از عواملی است که اهمیت دارد.

داریانی پدیده رشوه را پدیده ای فراگیر دانسته و آن را متعلق به کشور خاصی ندانست و گفت: رشوه زیان آور است و مانع جدی رشد و توسعه است. هم چنین قابل کنترل است و می توان آن را با وضع قوانین جدید و اعمال سخت گیرانه قوانین موجود کنترل کرد.

به گفته داریانی، اقدامات اساسی شهرداری در حوزه سلامت اداری شامل اصلاح قوانین و مقررات، اصلاح ساختار و تشکیلات، شناسایی گلوگاه ها، اتوماسیون، ارایه خدمات غیرحضوری، جابجایی و گردش نیروهای گلوگاه ها، عدم اعطای امضای طلایی و برخورد قاطع است.

خوب و بد را تشخیص دادن فلسفه ضروری نظام سلامت اداری است

در ادامه قائم مقام مدیرعامل توزیع برق تهران بزرگ بعنوان آخرین سخنران پانل در زمینه سلامت در بخش انرژی گفت: صد در صد تجهیزات توزیع برق در داخل ایران تولید می شود و فضای خدمات رسانی به گونه ای هدایت می شود که سیستم پاسخ گو باشد.
قائم مقام مدیرعامل توزیع برق تهران بزرگ سیستم پاسخ گویی به مشترکان و پاسخ گو بودن به افراد و کارکنان را دو عامل اصلی برای سلامت اداری دانست و افزود: خوب و بد را تشخیص دادن فلسفه ضروری نظام سلامت اداری است. فضای کلی جامعه را نمی توان کنترل کرد اما می توان مجموعه خود را کنترل کرد. از جمله راهکارهای ارایه شده توسط توزیع برق تهران بزرگ در سلامت اداری می توان به اعلام مناقصات در سایت، پاسخ گو بودن به دستگاه های نظارتی، صرفه جویی و رعایت الگوی مصرف، سازگار کردن قوانین با شرایط روز، راه اندازی سامانه ۱۲۱، راه اندازی سیستم پیام کوتاه و نظرسنجی اشاره کرد.

در ادامه پانل دوم این برنامه با موضوع عارضه‌یابی و شناسایی عوامل بروز فساد اداری در بخش پولی و بانکی با ریاست دکتر رضا شفیعی ثابت و حضور دکتر آیت اله ابراهیمی؛ مدیرعامل بانک انصار، دکتر تقی نتاج؛ ‌مدیرعامل بانک مهر اقتصاد، دکتر فتحعلی؛ رییس هیئت مدیره بانک اقتصاد نوین، دکتر فدوی؛ عضو هیئت مدیره بانک ملت، دکتر حاجیان؛ عضو هیئت مدیره و معاون مطالعات اقتصادی بانک پاسارگاد، برگزار شد.

بانک ملت بنا دارد که با اصلاح ساختارها و اصلاح کسب و کار، خدمات بهتری را عرضه کند

دکتر فدوی؛ عضو هیئت مدیره بانک ملت، اولین سخنران پانل دوم، محور فن آوری اطلاعات و ارتباطات و جایگاه سلامت در آن و بانکداری نوین را از عناصر مهم سلامت اداری دانست.

فدوی با اشاره به همایش فساد اداری با حضور سران سه قوا در ماه جاری تاکید داشت که مبارزه باید فساد به طور جدی پیگیری شود.

فدوی از بانک ملت به عنوان شرکت های پیشرو در زمینه مدیریت سلامت اداری نام برد و از اهمیت جایگاه سلامت بانک ها در سلامت اداری جامعه برای افرایش اعتماد عمومی مردم یاد کرد.

عضو هیئت مدیره بانک ملت در خصوص انواع فساد در بانکداری گفت: انواع فساد در برگزاری مناقصه ها، در ارایه خدمات، اعطای تسهیلات و حساب های مشتریان وجود دارد و شفاف سازی قوانین و مقررات، اصلاح فرهنگ های سازمانی، افزایش سطح آگاهی مشتریان نسبت به قوانین، برگزاری دوره های آموزشی برای ارتقای سطح افراد و سیستم تشویق و تنبیه، ساده سازی فرآیندها، مشتری مداری، اصلاح قانون پولی و بانکی کشور و اصلاح اساسنامه بانک ها برای رفع محدودیت ها برای فعالیت را از جمله راهکارهای سلامت اداری دانست.

فدوی اعلام کرد که بانک ملت بنا دارد که با اصلاح ساختارها و اصلاح کسب و کار، خدمات بهتری را عرضه کند و در سلامت اداری نقش موثری را برای اعتماد مردم به سیستم بانکی ایفا کند.

سلامت اداری در سطوح فردی، سازمانی و ملی باید بررسی شود

دکتر حاجیان؛ عضو هیئت عامل و معاون مطالعات اقتصادی بانک پاسارگاد، اعلام کرد بانک پاسارگاد در سه دوره گذشته سلامت اداری جزو رده های برتر بوده است و هم چنین طی تحقیقات بانک مرکزی، بانک پاسارگاد رتبه برتر را کسب کرده است.

حاجیان ضمن اشاره به اصل سوم قانون اساسی و ایجاد فضایل اخلاقی اشاره کرد: اخلاقیات، شفافیت و جریمه ها معادله فساد را کاهش می دهد، وجود انسان ها، عدم صلاحیت ها فساد را افزایش می دهد. ایران متاسفانه در سطح بین المللی در زمینه فساد رتبه خوبی ندارد از بین ۱۷۵ کشور ایران رتبه ۱۴۴ را دارد.

عضو هیئت عامل و معاون مطالعات اقتصادی بانک پاسارگاد افزود: سلامت اداری در سطوح فردی، سازمانی و ملی باید بررسی شود و هم چنین برای اجرایی شدن مقررات بانک مرکزی، بانک ها باید مشارکت بیشتری در بحثمقررات را داشته باشند.

در ادامه دکتر تقی نتاج؛ ‌ مدیرعامل بانک مهر اقتصاد، به جایگاه ویژه منابع جذب شده بانک مهر اقتصاد اشاره کرد و گفت: این بانک از نظر پرداخت تسهیلات به اقشار کم درآمد جایگاه خوبی دارد.

مردم مهم ترین عنصر نظارتی هستند

دکتر فتحعلی؛ رییس هیئت مدیره بانک اقتصاد نوین، با موضوع استقلال دستگاه های نظارتی به سخنرانی پرداخت.
دکتر فتحعلی، تفاوتی بین بانک های دولتی و غیردولتی قایل نشد و گفت: عمده ذی نفعان بانک ها مردم هستند و اگر دستگاه های نظرارتی را بر آن بنشانیم خیلی بهتر از دستگاه های نظارتی داخل بانک خواهد بود.

رییس هیئت مدیره بانک اقتصاد نوین، مردم را مهم ترین عنصر نظارتی دانست و امکان برقراری تماس تلفنی مردم با بانک خود و پاسخگویی بانک نسبت به مردم را عاملی برای سلامت اداری دانست.

دکتر فتحعلی افزود: برای حفظ سلامت اداری لازم است که تمام واحدها به موضوعات خود رسیدگی کنند چرا که اگر تنها یک واحد به موضوع رسیدگی نکند امکان شکل گیری تبانی صورت می گیرد.

دکتر آیت اله ابراهیمی؛ مدیرعامل بانک انصار، به نظام ها و ساختارهایی اجرایی شده در بانک انصار که نتایج خوبی را در بر داشته است اشاره کرد.

ابراهیمی بررسی فساد اداری از فرد تا سطوح جامعه را لازم دانست و افزود: نگاه خطی نسبت به موضوع فساد نگاه اشتباهی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز