خبرگزاری کار ایران

وزیر امور اقتصادی و دارایی؛

بورس ارز سال آتی عملیاتی می شود / قیمت نفت در بودجه ۷۰،۹۴ دلار تعیین شد

asdasd
کد خبر : ۲۲۷۴۳۸

می خواهیم به صورت کاملا محتاطانه بودجه سال آینده را پیش بینی کنیم که اگر با کاهش قیمت مواجه شدیم بودجه دچار مشکل نشود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی از راه اندازی بورس ارز در سال ۹۴ خبر داد و گفت: به راه اندازی این بورس اعتقاد داریم و جزو برنامه های دولت است و امیدواریم این طرح سال ۹۴ عملیاتی شود.

به گزارش ایلنا، علی طیب نیا در حاشیه جلسه گفت و گوی دولت و بخش خصوصی درباره کاهش نرخ سود، افزود: کاهش نرخ سود جزو مواردی است که در آینده نزدیک در شورای پول و اعتبار مطرح می شود و نسبت به آن تصمیم گیری می کنیم.

وی ادامه داد: زمانی که نرخ تورم کاهش یابد انتظار می رود که نرخ سود هم با کاهش مواجه و نرخ سود تسهیلات نیز متناسب با آن تعیین شود.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: البته دولت در موضع و مقامی که به صورت دستوری نرخ سود را تعیین کند، نیست اما انتظار داریم که با توجه به شرایطی که بر اقتصاد کشور حاکم شده نرخ سود تعیین شود.

وی با اشاره به نتایج مذاکرات ایران با کشورهای گروه ۱ + ۵، گفت: اگر نتایج مذاکرات مثبت هم نبود، مسائل اقتصادی کشور به طور مناسب حل و فصل خواهد شد.

وی ادامه داد: در یک سال اخیر مجموعه دستگاه های اجرایی به گونه ای مدیریت شد که نشان داد ایران می تواند کشور را به طور مناسب اداره کند و در یک سال اخیر مدیریت موثری صورت گرفت به طوری که تورم روند نزولی به خود گرفت و قیمت دارایی های ما از جمله طلا و ارز در وضعیت باثباتی قرار گرفت و از حالت رکود در حال خروج هستیم.

به گفته وی، رشد اقتصادی برای اولین بار در سه ماهه اول سال مثبت شد که این امر نوید ارزشمندی بود که چشم انداز روشنی را به اقتصاد داد.

وی درباره دستاوردهای مذاکرات ایران با گروه ۱ + ۵ نیز افزود: طبق این توافق برخی تحریم ها لغو می شود و این نشان می دهد توافقات خوبی حاصل شده که به تدریج اثرات مثبت آن را در اقتصاد خواهیم دید.

به گفته این عضو کابینه دولت یازدهم همچنین در این مذاکرات روی تداوم فعالیت تعدادی از سانتریفیوژها توافق شده است.

وزیر اقتصاد با توصیه به فعالان اقتصادی گفت: با توجه به تمدید مذاکرات، روند اقتصاد مثبت بوده و امیدواریم مشکلات مرتفع شود. وی با بیان آنکه در مجموع وضعیت اقتصادی کشور روبه رشد است، تصریح کرد: رشد اقتصادی در سه ماهه دوم سال بالاتر از سه ماهه اول خواهد بود.

وی ادامه داد: آنچه که به فعالان اقتصادی توصیه می کنم این است که منابع خود را به سمت تولید و سازندگی کشور به کار گیرند چرا که سرمایه گذاری در ایران سودآوری بالایی دارد و تصور می کنم در حال حاضر ایران جزو امن ترین کشورها در کل منطقه است.

وی یادآور شد: سودآوری در بخش سرمایه گذاری در مقایسه با سایر کشورها گزینه بسیار بهتری خواهد بود.

طیب نیا با تاکید بر اینکه بازار سرمایه به یک وضعیت باثبات و مثبت رسیده است، گفت: بعد از یک دوره که این بازار تحت تاثیر برخی از تحریم ها بود و برخی از تصمیمات شرایط نامطلوبی را برای این بازار ایجاد کرده بود، بازار سرمایه دوباره خود را پیدا کرد و باور من این است که در آینده بازدهی مناسبی را سرمایه گذاران از این بازار به دست آورند.

این عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: باید از فرصتی که در آینده در بازار سرمایه ایجاد می شود و رونقی که به وجود می آید، کمال استفاده را از بازار اولیه برای تامین مالی بخش تولید داشته باشند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره وضعیت نرخ دلار نیز اظهار داشت: علیرغم اینکه در فضای سیاسی نوساناتی وجود داشت اما قیمت طلا و ارز از ثبات نسبی برخوردار بود و اگر نوساناتی را در ماه هاه اخیر در این بازار داشتیم این امر تحت تاثیر نوسانات بین المللی بوده ولی در داخل بازار باثبات بود. به گفته وی این وضعیت باثبات می تواند شرایط را برای آینده بهتر کند.

طیب نیا درباره آخرین وضعیت آزادسازی سهام عدالت نیز گفت: دولت بحثآزادسازی سهام عدالت را ارزیابی کاملی با حضور کارشناسان اقتصادی انجام داده به طوری که مشکلات و چالش های سهام عدالت شناسایی شده اند.

وی با بیان آنکه سعی شده در طرح جایگزین که برای سهام عدالت تهیه شده این مشکلات به صورت کامل مرتفع شود، افزود: طرحی که آماده کرده ایم در دولت در حال رسیدگی است به گونه ای که این طرح، طراحی شده که در عین حالی که زمینه مشارکت مردم و دستگاه های اقتصادی فراهم شود، در عین حال مدیریت بنگاه ها نیز به صورت کارآمد و موثر صورت گیرد.

وی تصریح کرد: این طرح با حضور کارشناسان مختلف در دستگاه های مختلف و دانشگاه ها و نمایندگان مجلس تهیه شده و امیدواریم با تصویب و اجرای آن اهدافی که از ابلاغ سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی و سهام عدالت مدنظر بوده همانند مردمی کردن اقتصاد و افزایش کارایی محقق شود.

وزیر اقتصاد از تعیین قیمت هر بشکه نفت به ارزش ۷۰ دلار در بودجه سال ۹۴ خبر داد و گفت: ما می خواهیم به صورت کاملا محتاطانه بودجه سال آینده را پیش بینی کنیم که اگر با کاهش قیمت مواجه شدیم بودجه دچار مشکل نشود.

به گفته وی میزان درآمدهای مالیاتی برای بودجه سال آینده هنوز مشخص نشده است.

وی درباره یکسان سازی نرخ ارز در بودجه ۹۴ نیز گفت: از نظر من هم اکنون نیز نرخ ارز یکسان است چرا که نرخی که در بازار به صورت مبادله ای خرید و فروش می شود با نرخ بازار آزاد کیفیت یکسانی ندارد.

طیب نیا ادامه داد: اگر کیفیت و هزینه هایی که به آن نرخ رسمی تحمیل می شود را در نظر بگیریم هم اکنون نیز به نظر می رسد با ارز تک نرخی مواجه هستیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز