خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با ایلنا:

مثبت بودن مذاکرات قیمت «خودرو» را تثبیت می‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۲۵۱۵۶

از آنجا که این محصول در کشور ما انحصاری است با ورود رقبای خارجی و مشارکت فعال‌تر آن‌ها در بازار ایران علاوه بر ورود خودروهای با کیفیت‌تر و با قیمت نازل‌تر، شاهد تثبیت قیمت خودروهای داخلی نیز خواهیم بود.

یک کارشناس اقتصادی گفت: در صورتی‌که نتایج مذاکرات ۵ + ۱ منفی باشد و تحریم‌ها افزایش یابد کالاهای وارداتی با قیمت بالاتری وارد کشور می‌شود و شاهد افزایش تورم وارداتی خواهیم بود.

عزیز آرمن؛ کار‌شناس اقتصادی؛ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان این مطلب که روند مثبت مذاکرات ۱ + ۵ چه تاثیری روی شرایط اقتصادی کشور خواهد گذاشت، گفت: علاوه بر تاثیر مستقیم اقتصاد از ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور در تصمیم فعالین اقتصادی داخلی نیز در کوتاه مدت شاهد دگرگونی‌هایی خواهیم بود.

قدرت پیش‌بینی و تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران تقویت می‌شود

وی تصریح کرد: با بهبود روابط بین الملل اطمینانی در سرمایه‌گذاران داخلی ایجاد می‌شود و‌ نقدینگی و پول‌های سردرگمی که در حال حاضر در بازار دارایی‌هاست وارد تولید می‌شود.

آرمن با اشاره به به اینکه شاخص‌های اقتصادی مثبت شده و نرخ دلار نیز ثبات پیدا می‌کند، ادامه داد: بی‌ثبات بودن متغیرهای کلان مانند دلار و تورم و عدم توانایی سرمایه گذاران در پیش‌بینی آینده قدرت تصمی‌گیری را از آن‌ها گرفته است و تولید را فلج کرده است.

قیمت خودروی داخلی تثبیت می‌شود

رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه چمران اهواز، در خصوص تاثیر روند مثبت مذاکرات در بازار خودرو، می‌گوید: از آن‌جا که این محصول در کشور ما انحصاری است با ورود رقبای خارجی و مشارکت فعال‌تر آن‌ها علاوه بر ورود خودروهای با کیفیت‌تر و با قیمت نازل‌تر شاهد تثبیت قیمت خودروهای داخلی نیز خواهیم بود.

وی با اشاره به کاهش تعرفه خوردوهای واراداتی، افزود: دراین شرایط از میزان انحصار بازار کاسته خواهد شد و و بازارخودروی رقابتی‌تری را خواهیم داشت.

استمرار داشتن تصمیمات سران کشور‌های۱ + ۵ الزامی است

آرمن در پاسخ به این سئوال که آیا مثبت بودن مذاکرات بر روی نرخ دستمزد کارگران نیز تاثیرگذار خواهد بود و یا خیر؟، گفت: این یک زنجیره است و بستگی به این دارد که ما بتوانیم از رکود خارج شویم و با فعال شدن واحدهای تولید سود کارخانه‌ها و تولید افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد: البته استمرار داشتن تصمیماتی که بین سران کشور‌ها گرفته می‌شود از اهمیت بالایی برخوردار است و برای بهبود شرایط کشور الزامی است.

این کار‌شناس اقتصادی با اشاره به این مطلب که در صورت منفی بودن نتایج مذاکرات شرایط اقتصادی کشور چه خواهد شد؟، گفت: دولت با سختی‌ها و تنگناهای بیشتری مسیر خروج از رکود را طی خواهد کرد، همچنین در صورت تشدید تحریم‌ها به دلیل افزایش قیمت کالاهای وارداتی تورم وارداتی نیز افزایش پیدا می‌کند.

آرمن ادامه داد: دولت به صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری کشور همچنین عزم ملی، همکاری مجلس، دولت و دستگاه‌های قضایی برای پشت‌سر گذاشتن این شرایط نیاز دارد.

بانک‌ها برای جذب سپرده‌های مردم، انگیزه ایجاد کنند

وی با اشاره به نقش بانک‌ها در رونق تولید، گفت: هم اکنون نقدینگی در جامعه زیاد است، اما بانک‌ها باید انگیزه‌های لازم را برای جذب سپرده‌های مردم ایجاد کنند که یکی از این جذابیت‌ها افزایش نرخ سود است.

رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه چمران اهواز افزود: اگر بانک‌ها نقدینگی مردم را از بازار مسکن و دیگر بازارهای سوداگرانه به طرف خود جذب کنند می‌توانند تسهیلات‌دهی خود را افزایش داده و موجب رونق تولید شوند.

وی با تاکید بر اینکه بانک‌ها باید مستقل باشند افزود: بانک مرکزی نیز باید استقلال و نظارت را توامان با هم داشته باشد و به هم ریختگی بر بازار پولی‌وبانکی در چند سال گذشته به دلیل این بود که نظارت بانک مرکزی در آن زمان به حداقل رسیده بود. ‌

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز