خبرگزاری کار ایران

معاون نظارتی بانک مرکزی:

گروهی با کفن پوشی مجوز برای تعاونی اعتباری گرفتند / تشدید بنگاه‌داری، با دخالت دستوری بانک‌ها در بورس

asdasd
کد خبر : ۲۲۴۷۷۶

بر اساس آنچه که شورای پول و اعتبار اعلام کرده بود بانک‌ها مجاز بودند که ۴۰ درصد از منابع خود را به امر خرید سهام و رکت‌داری تخصیص دهند و بانک‌ها ی ما تقریبا بین ۵۱ درصد سرمایه خود در امر بنگاه‌داری هزینه کرده‌اند و ۱۱ درصد بیشتر از حد مجاز است.

معاون نظارتی بانک مرکزی با اشاره به ریشه دار بودن مشکلات بانکی کشور به یک خاطره اشاره کرد و گفت: گروهی که قصد گرفتن مجوز برای تعاونی اعتباری خود را داشتند پوشیدن کفن در صحن امام رضا و زمان سخرنرانی رییس‌جمهور وقت به خواسته خود رسیدند که در نهایت این تعاونی در سال ۸۹ و با مشکلات امنیتی که برا ی کشور ایجاد کرد تعطیل شد همچنین در مواقعی از بانک‌ها خواسته می‌شود برای جلوگیری از نزول بورس وارد معاملات شوند که این موجب تشدید بنگاه‌داری آن‌ها می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ حمید تهرانفر؛ معاون نظارتی بانک مرکزی؛ عصر دیروز در جمع فعالین اقتصادی بخش خصوصی با تاکید بر اینکه تعریف بانک در کشور ما معنی خود را از دست داده است، گفت: این در حالی است که در سایر کشور‌ها و قانون پولی و بانکی و تعریف عملیات بانکداری و واسطه‌گری در صدر قوانین قرار دارد.

تهرانفر در پاسخ به صحبت‌های کاشانی در این جلسه مبنی بر تعطیل شدن ۶ بانک وابسته به نهادهای خاص غیر مجاز(انصار، حکمت ایرانیان، دی، قوامین، سینا، شهر) که بر خلاف ماده ۳۴ قانون پولی و بانکی تاسیس شده‌اند، گفت: حداقل در مورد پشت پرده این بانک اطلاعاتی موجود است اما در این چند ساله موسساتی رشد کرده‌اند که نه قد و قواره‌شان د رحد بانک است و نه مشخص است درونشان چه می‌گذرد.

وی ریشه مشکل بانکداری کشور را فراتراز تعطیل شدن ۶ بانک دانست و به چگونگی گرفتن مجوز یکی از تعاونی‌های اعتباری در زمان دولت قبل اشاره کرد و ادامه داد: این تعاونی اعتباری بدون هیچ پایه حقوقی و مجوزی در شهر مشهد ایجاد شده بود و زمانی که رییس جمهور وقت در صحن امام رضا سخنرانی داشتند هماهنگ کردند که گروهی با پوشیدن کفن در محل حاضر شوند و مراسم را برهم بزنند که فیلم‌های آن موجود است و زمانی که علت این کار را از آن‌ها جویا شدند دلیل را گرفتن مجوز برای موسسه‌شان اعلام کردند و پس از آن با مستقر شدن درتعاونی استان خراسان موفق به گرفتن مجوز شدند.

معاون نظارتی بانک مرکزی ادامه داد: این تعاونی با قلدری موفق به اخذ مجوز شد و پس از ان به شدت شعب خود را در اقصی نقاط کشور گسترش دادند و حتی توانستند تعداد شعب خود را از برخی بانک‌های رسمی و فعال بیشتر بکنند و هیچ کس هم از دونشان اطلاع نداشت تا اینکه عملکردشان برای کشور هزینه‌های امنیتی به وجود اورد و در سال ۸۹ با گرفتاری‌های فراوان آن موسسه تعطیل شد.

وی با بیان این مطلب که پس از آن راه برای دیگران نیز باز شد، افزود: بلافاصله دراستان خراسان صندوق‌های قرض‌الحسنه و تعاونی‌های اعتباری شکل گرفت و سیستم بانکی کشور به سمت تزلزل پیش‌رفت و بانک مرکزی هنوز نتوانسته ۱۰۰ درصد در این امر موفق شویم اگرچه در جایگاه مستحکمی هستیم و ۸۰ درصد بازار را تحت کنترل داریم.

تهرانفر در جایی دیگر از صحبت‌های خود به نرخ‌های سود اشاره کرد و ادامه داد: از زمانی که قانون بانکداری بدون ربا در کشور تصویب شد هر سال شورای پول و اعتبار نرخ‌های سود را اعلام می‌کرد و توسط بانک‌ها دولتی رعایت می‌شد حتی بعد‌ها با ورود بانک‌های خصوصی به بازار پولی کشور مشکلی در تعیین نرخ‌های سود وجود نداشت، اما بعد‌ها که بازار به اعوجاج افتاد همچنین تعیین نرخ سود در ختیار بانک‌ها و موسسات اعتباری قرار گرفت بی‌انضباطی بر بازار پولی کشور حاکم شد که هنوز اثرات ان وجود دارد.

معاون نظارتی بانک مرکزی تصریح کرد: در بانک مرکزی تلاش‌های بسیاری برای از بین بردن جو حاکم انجام می‌شود و بسیاری از مدیران بانک‌ها را تحت فشار گذاشته‌ایم و حتی جریمه‌های را بر آن‌ها تحمیل کردیم تا بتوانیم نظم را بر این بازار برگردانیم.
وی در خصوص ورود مجلس‌ به بنگاه‌داری بانک‌ها، گفت: مجلس بیشتر از آن‌چه که باید بانک‌ها را در تنگنا قرار می‌دهد اما قطعا دو سه سال اینده مشکلاتی به وجود می‌آید و مجلس از بانک‌ها درخواست بنگاه‌داری خواهد کرد.

تهرانفر با اشاره به اینکه در مقطعی بانک‌ها برای رونق بورس مجبور به تاسیس شرکت‌های سرمایه‌گذاری خود شدند ادامه داد: حتی چند ماه پیش دوباره آقای طیب‌نیا بانک‌ها را جمع کردند و از آن‌ها خواستند برای جلوگیری از نزول بورس ورود پیدا کنند و همه مستحضر هستید که دخالت بانک‌ها در بورس بنگاه‌داری آن‌ها را تشدید می‌کند.

معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان این مطلب که از بانک‌ها برنامه‌های مفصلی گرفته شده است، به بانک شهر اشاره‌ای کرد و گفت: بانک شهر که در ابتدای سال بیشتر از میزان سرمایه خود شرکت داشت با فشارهایی که از سوی بانک مرکزی بر ان وارد شد هم‌اکنون میزان بنگاه‌داری‌اش به زیر ۵۰ درصد رسیده است و نسبت ما را رعایت کرده‌است همچنین مدیرانش را تغییر داده است حتی اگر لازم باشد باز هم مدیرانش را عوض خواهیم کرد.

وی ادامه داد: بانک‌ها باید خیالشان راحت باشد که مقام نظارتی در شرایطی که لازم است مقام نظارتی از آن‌ها حمایت می‌کند و زمانی که از چهارچوب تخطی می‌کنند با آن‌ها برخورد لازم را انجام می‌دهد ما قصد برداشتن سپر دفاعی بانک‌ها را نداریم و اجازه مورد هجوم قرار گرفتن بانک‌ها را نمی‌دهیم که منابعشان به مخاطره بیفتد، بانک‌ها باید مستحکم بر قرار باشند و سپرده‌گذاران با خیال راحت سپرده خود را در اختیار بانک‌ها قرار دهند.

تهرانفرمیزان نقدینگی کشور را ۶۶۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: آنچه به عنوان قیمت تمام شده بنگاه‌های بانک‌ها در ترازنامه‌شان ثبت شده است ۲۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که به طور متوسط ۵۰ درصد سرمایه پایه بانک‌ها ره به خودش اختصاص می‌دهد.
وی ادامه داد: بر اساس آنچه که شورای پول و اعتبار اعلام کرده بود بانک‌ها مجاز بودند که ۴۰ درصد از منابع خود را به امر خرید سهام و رکت‌داری تخصیص دهند و بانک‌ها ی ما تقریبا بین ۵۱ درصد سرمایه خود در امر بنگاه‌داری هزینه کرده‌اند و ۱۱ درصد بیشتر از حد مجاز است.

تهرانفر با بیان این مطلب که فکر نمی‌کنم این رقم خیلی زیاد باشد، افزود: بانک‌ها تحت نظارت نزدیک هستند که خود را به شاخصه‌های بانک مرکزی برسانند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز