خبرگزاری کار ایران

معاون اقتصادی مصلحت نظام:

دولت توفیقات زیادی برای مهار تورم داشته است

asdasd
کد خبر : ۲۱۷۰۵۰

هم اکنون دولت با وجود مواجه با بدهی های زیادی که از دولت قبل برای آن به ارثرسیده انصافا باید این را اذعان داشت که یک دولتی که بودجه جاری آن ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است میراثدار یک بدهی ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی شده است.

معاون اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: دولت تدبیر و امید توفیقات زیادی برای کنترل و مهار تورم داشته است.

به گزارش ایلنا، ' مجید قاسمی ' روز شنبه در کارگاه علمی اقتصاد مقاومتی در تالار معصومیه فرمانداری قم، اظهار داشت: این اقدامات امیدواری های زیادی را برای کنترل تورم در همین سطوح فعلی و ممانعت از افزایش آن تا مدتی بوجود آورده است.

وی با اشاره به بسته پیشنهادی اقتصادی دولت به مجلس شورای اسلامی، خاطر نشان کرد: در این بسته بعضا نکاتی وجود دارد که با سیاست های اقتصاد مقاومتی مغایر است، که این بحثنگرانی هایی را ایجاد می کند.

وی با اشاره به تضعیف ارزش پول ملی به عنوان یکی از نکات نگران کننده در این بسته، افزود: باید در این زمینه واقع بین بود چرا که دولت در فراز و نشیب های متعددی چوب بی توجهی به علم اقتصاد را خورده است.

قاسمی با اشاره به فشارهای مالی دولت تصریح کرد: هم اکنون دولت با وجود مواجه با بدهی های زیادی که از دولت قبل برای آن به ارثرسیده انصافا باید این را اذعان داشت که یک دولتی که بودجه جاری آن ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است میراثدار یک بدهی ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی شده است.

قاسمی، اداره اقتصاد کشور را با این شرایط سخت توصیف کرد، و افزود: باید به این دولت به خاطر تدابیری که در زمینه مدیریت اقتصاد داشته، دست مریزاد گفت.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اولویت بخشیدن به تولید در مقابل صادرات غیر نفتی، افزود: اگر تولید ایجاد نشود صادرات غیر نفتی به هیچ وجه در کشور اتفاق نمی افتاد.

وی در تبیین علت زمین گیر شدن تولیدات در کشور، افزود: وقتی دلار یکهزار و ۵۰ تومانی به سه هزار تومان تبدیل می شود این سه برابر شدن نرخ ارز به معنای این است که به یک باره و ناگهان ارزش دارایی های کشور به یک سوم کاهش پیدا می کند.

قاسمی با بیان اینکه ارزش دارایی های یک تولید کننده به همین ترتیب کاهش یافته و بدهی های آن نیز سه برابر می شود، افزود: قبلا برای وارد کردن یک میلیون دلار مواد اولیه، به یک میلیارد تومان پول نیاز بود ولی در حال حاضر سه میلیارد تومان لازم است.

وی همچنین با اشاره به علت اصلی قرار گرفتن اقتصاد ایران در رکود، افزود: این رکود به علت زمین گیر شدن عرضه بوجود آمده، چرا که قیمت تمام شده تولید بالا رفته است.

قاسمی نوع رکود اقتصادی کشور را خاص توصیف کرد و افزود: اقتصاد کشور یک رکود مستمر نوسان دار را طی می کند که در ادبیات اقتصادی این رکود از نوع خاصی تعریف می شود و با سیاست های اقتصادی کلاسیک قابل حل نیست، بلکه کشور نیازمند رفتارها و سیاست های غیر متعارف اقتصادی است، چون که اقتصاد رکود یافته جهان غرب نیز با همین سیاست های غیر متعارف بهبود پیدا کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز