خبرگزاری کار ایران

معاون رئیس جمهور مطرح کرد؛

کاهش نرخ بیکاری به۹.۵ درصد

asdasd
کد خبر : ۲۱۳۲۱۷

محاسبه نرخ بیکاری با تورم و رشد اقتصادی تفاوت دارد؛ نرخ بیکاری نسبتی است که در صورت آن شمار افراد بیکار و در مخرج، جمعیت فعال در سن کار است. طبق اعلام سازمان بین المللی کار(ILO)، در هفته‌ای که سرشماری می‌شود، هر فردی که یک ساعت کار کرده باشد شاغل محسوب می‌شود؛ اما آیا واقعا منطقی است این فرد را شاغل محسوب کرد. شاغلان زیادی هستند که با وجود کار روزانه، برای تامین مخارج زندگی، مجبور به انجام شغل‌های دوم هستند، برای مشخص کردن میزان اشتغال و بیکاری هر سه ماه، از ۶۴ هزار خانوار سرشماری می‌شود.

معاون رئیس جمهور گفت: از شهریور سال گذشته که دولت تدبیر و امید فعالیت خود را آغاز کرد، با دو مشکل بزرگ «تورم همراه با رکود» و «رشد منفی۶.۸درصدی» همراه بودیم از این رو مجموعه تلاش‌های دولت به سمت کاهش تورم، مثبت شدن رشد اقتصادی و افزایش اشتغالزایی بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر نوبخت در برنامه تلویزیونی به تشریح اقدامات انجام شده توسط دولت برای کاهش نرخ تورم و بیکاری در ۶ ماهه نخست امسال پرداخت و گفت: شمار بیکاران کشور در فصل بهار امسال ۲ میلیون و ۵۳۰ هزار نفر بود که این میزان در فصل تابستان به ۲ میلیون و ۲۵۷ هزار نفر کاهش یافت.

سخنگوی دولت با بیان اینکه برای خروج از رکود باید سرمایه گذاری شود، ادامه داد: براین اساس دولت همه تلاش خود را در ۶ ماهه دوم سال گذشته برای افزایش سرمایه گذری به منظور کاهش تورم و رشد مثبت اقتصادی معطوف کرد. همچنین سرمایه گذاری برای طرح‌های عمرانی نیمه تمام بالای ۷۰ و ۸۰ درصد نخستین راهکار دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور بود.

نوبخت با اشاره به اینکه در ۶ ماهه دوم سال گذشته با دشواری تامین منابع روبرو بودیم و با این حال دولت تلاش کرد که منابع موجود را به طور علمی برای طرح‌های عمرانی کشور تخصیص دهد، افزود: طبق گزارش رسمی خزانه کشور، تا اسفندماه سال گذشته ۲۳ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی اختصاص یافت؛ البته ۱۲ هزار میلیارد تومان آن فقط در اسفندماه ۹۲ تخصیص داده شد.

به گفته وی در ۶ ماهه نخست امسال نیز دولت تلاش کرد تا سرمایه گذاری را افزایش دهد زیرا این مساله سبب رونق تولید و اشتغالزایی می‌شود، در همین مدت طبق آمار رسمی خزانه مبلغ ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی اختصاص یافت که این میزان ۵۲ درصد اعتبارت مصوب امسال است، تا ۱۸ مهرماه امسال نیز ۲ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی اختصاص یافت.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری با یادآوری تک رقمی شدن نرخ بیکاری در فصل تابستان گفت: با سرمایه گذاری‌های انجام شده توسط بخش دولتی و خصوصی، در ۶ ماهه نخست امسال برای ۴۰۰ هزار نفر اشتغالزایی شده است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری با اشاره به اینکه در کنار بخش خصوصی، دولت نیز برای رونق تولید تا پنج ماهه نخست امسال بیش از ۱۱۳ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی تسهیلات داد، عنوان کرد: افزایش ۷۸ درصدی تولید سواری، ۶۴ درصدی تولید تجهیزات صنعتی و ۱۱.۹ درصدی فولاد خام در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از جمله نتایج افزایش سرمایه گذاری در بخش‌های تولید کشور بوده است.

نوبخت خاطرنشان کرد: مردم انتظار دارند دولت تدبیر و امید برنامه‌های خود را با عقل و سیاست‌های سنجیده پولی، مالی و انضباط بودجه‌ای به پیش ببرد، براین اساس طبق برنامه تا اسفندماه امسال همه طرح‌های بالای ۸۰ درصد به بهره برداری خواهند رسید.

وی در ادامه درباره چگونگی محاسبه نرخ بیکاری در کشور توسط مرکز آمار گفت: محاسبه نرخ بیکاری با تورم و رشد اقتصادی تفاوت دارد؛ نرخ بیکاری نسبتی است که در صورت آن شمار افراد بیکار و در مخرج، جمعیت فعال در سن کار است. طبق اعلام سازمان بین المللی کار(ILO)، در هفته‌ای که سرشماری می‌شود، هر فردی که یک ساعت کار کرده باشد شاغل محسوب می‌شود؛ اما آیا واقعا منطقی است این فرد را شاغل محسوب کرد.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه این تعریف واقعی از اشتغال نیست، گفت: شاغلان زیادی هستند که با وجود کار روزانه، برای تامین مخارج زندگی، مجبور به انجام شغل‌های دوم هستند، برای مشخص کردن میزان اشتغال و بیکاری هر سه ماه، از ۶۴ هزار خانوار سرشماری می‌شود.

وی افزود: براساس این سرشماری، در تابستان امسال ۲ میلیون و ۲۵۷ هزار نفر خود را بیکار معرفی کردند که با تقسیم این عدد بر شمار جمعیت فعالی که در سن کار هستند(۲۳ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر)، میزان بیکاری در کشور ۹.۵ درصد شده است. در یک برنامه تلویزیونی نسبت به کاهش نرخ بیکاری تردید و تشکیک شده است و برای تبیین اذهان عمومی و روشن شدن چگونگی محاسبه آمار‌ها، باید در برنامه‌های تلویزیونی جلسه‌های کار‌شناسی و تخصصی با حضور اساتید دانشگاهی برگزار شود.

نوبخت گفت: در حالیکه دشمنان نسبت به حقوق حقه ملت ایران بی‌توجه‌اند، اگر بخواهیم در این آمار و عملکرد دولت تردید و تشکیک ایجاد کنیم، در واقع این پیام را به دشمنان می‌رسانیم که تحریم‌ها اثرگذار بوده است در حالی که در یک سال اخیر تحریم‌ها همچنان افزایش یافته اما برنامه‌های کشور همچنان در حال اجراست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز