خبرگزاری کار ایران

نوبخت در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلنا در خصوص رانت هفت هزار میلیاردی:

منتظر دریافت گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد این فساد هستیم

asdasd
کد خبر : ۲۱۲۰۸۲

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه دولت در رابطه با رانت هفت هزار میلیاردی با توجه به صحبت‌های رئیس کمیسیون اقتصادی پیرامون پیگیری مجلس در مورد این مسئله چه اقداماتی انجام خواهد داد؟ گفت: ما هم منتظر دریافت گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد این فساد هستیم.

برخود فرض می‌دانیم که تعهدات رئیس جمهور در زمان انتخابات عمل شود. گاهی برخی اخبار برای اقناع احساسات منتشر می‌شود اما ما می‌خواهیم در راستای آرامش جامعه و به شکلی که همه گروه‌ها رضایت داشته باشند اقدام کنیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه به مساله حصر بی‌تفاوت نیست، تاکید کرد: آقای مطهری نماینده شجاع، متدین و صریح‌اللهجه‌ای است که براساس وظایف قانونی خود مطالبی را بیان می‌کند ولی قطعا همه اطلاعات نیز در اختیار مطهری نیست

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر نوبخت در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به نامه علی مطهری به رئیس جمهور پیرامون غیرقانونی خواندن مساله حصر و تهدید رئیس جمهور به سوال گفت: آقای مطهری نماینده شجاع، متدین و صریح‌اللهجه‌ای است که براساس وظایف قانونی خود مطالبی را بیان می‌کند ولی قطعا همه اطلاعات نیز در اختیار مطهری نیست. دولت در پاره‌ای از موارد ضروری نمی‌داند که اقدامات خود را رسانه‌ای کند.

وی با تاکید بر اینکه ما به مساله حصر بی‌تفاوت نخواهیم بود، اظهار داشت: ما برخود فرض می‌دانیم که تعهدات رئیس جمهور در زمان انتخابات عمل شود. گاهی برخی اخبار برای اقناع احساسات منتشر می‌شود اما ما می‌خواهیم در راستای آرامش جامعه و به شکلی که همه گروه‌ها رضایت داشته باشند اقدام کنیم.

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه دولت در رابطه با رانت هفت هزار میلیاردی با توجه به صحبت‌های رئیس کمیسیون اقتصادی پیرامون پیگیری مجلس در مورد این مسئله چه اقداماتی انجام خواهد داد؟ گفت: ما هم منتظر دریافت گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد این فساد هستیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا پیرامون اینکه بررسی‌ها در مورد تامین منابع صندوق پس‌انداز مسکن به کجا رسید، اظهار داشت: در این خصوص وزیر راه و رئیس کل بانک مرکزی در حال رایزنی هستند تا تامینات لازم صورت گیرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه با توجه به کلیات طرح آمران به معروف، نظر دولت در این خصوص چیست؟ تصریح کرد: من اطلاعات دقیقی در این مورد در دست ندارم. اجازه بدهید تا از جزییات لازم اطلاع پیدا کنم چون به دقت نمی‌دانم چه چیزی تصویب شده اما اینکه ستادی تشکیل شود که مغایر وظایف دولت عمل کند درست نیست.

محمدباقر نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه شنیده شده در برخی بیمارستان‌ها دانشجویان را برای رسیدگی به امور بیماران می‌فرستند و با اعتراض همراهان بیمار، آنها را از بیمارستان بیرون می‌کنند؟ گفت: این مساله قطعا یک مورد خاص است و باید به شکل موردی با آن برخورد شود.

وی در مورد مواضع ایران نسبت به ترکیه در خصوص مبارزه با داعش ابراز داشت: ما با کشور ترکیه روابط خوبی داریم و در بسیاری از موارد این روابط بسیار سنجیده و درست است اما در مورد چگونگی موضع در مورد مسئله سوریه با کشور ترکیه اختلاف نظر داشته و داریم که این مساله قابل قضاوت است.

سخنگوی دولت ادامه داد: زمانی ترکیه و غرب اختلاف در سوریه را حساب جنگ دولت و مردم تلقی می‌کردند اما امروز این مساله برملا شده که این جنگ دعوای گروه‌های تروریستی با دولت مبتنی بر آرای مردم سوریه است و دیده شد که گروه‌های معارض از مردم سوریه نبودند به گونه‌ای که امروز کسانی که این گروه‌ها را مسلح می‌کردند نیز به این نتیجه رسیدند که باید ائتلافی برای متوقف کردن این گروه‌ها تشکیل دهند.

نوبخت تاکید کرد: این انتظار از کشور سوریه وجود دارد که به وظایف بین‌المللی و منطقه‌ای خود به درستی عمل کند. ما نسبت به اتفاقاتی که توسط گروه‌های ضدانسانی داعش رخ داده و اتفاقات منطقه کوبانی بسیار متاسفیم. ترکیه نیز باید در این قبال وظیفه خود را انجام دهد.

معاونت توسعه و سرمایه انسانی رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تکلیف جوایز صادراتی که قرار بود دولت پرداخت کند چه شد؟ بیان کرد: ما مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان برای تشویق صادرات در نظر داریم که این پرداخت‌ها از امسال انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کمیته‌ای برای تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: طرح مجلس در مورد این کمیته از سوی شورای نگهبان با ایراد مواجه شد و این طرح متوقف شد. ما روز گذشته نیز در خصوص چگونگی ایجاد تشکیلات جدید با بهره‌برداری بیشتر جلسه داشتیم و این موضوع در حال رسیدگی است.

سخنگوی دولت در مورد بنزین‌های سرطان‌زا و آلوده که کمیسیون بهداشت و انرژی مجلس این مساله را رد کرده‌اند تصریح کرد: دولت سرطان‌زا بودن بنزین‌ها را نفی می‌کند چرا که اگر اینگونه بود قطعا جلوی این کار را می‌گرفتیم.

در ادامه خبرنگاری عنوان کرد که یکی از سایت‌ها سندی منتشر کرده که طبق آن قرار است روغن پالم از اندونزی وارد شود آیا این مساله تخلف محسوب نمی‌شود که نوبخت پاسخ داد: روغن پالم نباید در لبنیات استفاده شود اما این بحثکه این روغن نباید برای استفاده‌های صنعتی از مرز وارد کشور شود ارتباطی به این مساله ندارد.

معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی در پاسخ به این سوال که دولت در بودجه سال ۹۴ چه پیش‌بینی برای مناطق آزاد کشور خواهد داشت عنوان کرد: قانون بودجه مناطق آزاد را مشخص کرده است طبق قانون سال‌های قبل معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری باید روی این مساله نظارت داشت اما قطعا به مناطق آزاد کمک‌های زیرساختی خود را خواهیم کرد.

نوبخت در مورد مصوبات امروز جلسه هیات دولت گفت: درجلسه امروز هیات وزیران گزارش وزارت نیرو در مورد وضعیت آب به ویژه آب آشامیدنی و پیشنهاداتی در ارتباط با مدیریت بهینه منابع محدود آب مطرح شد این پیشنهادات به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ارجاع شد و چگونگی اجرای دقیق آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در جلسه آینده به هیات وزیران گزارش داده می‌شود.

وی گفت: همچنین سازمان حفاظت محیط زیست در مورد عملکرد دستگاهای اجرایی پیرامون رعایت ضوابط زیست محیطی گزارشی ارائه داد و رتبه دستگاه‌ها مختلف در مورد پایبندی به ضوابط و مقررات محیط زیست به تفکیک بیان شد.

سخنگوی دولت یادآور شد: همچنین گزارش دیگری از سوی وزارت کشور در مورد وضعیت اجتماعی استان‌ها و شهرهای مختلف در مقوله‌های متنوعی که شاخص مناسبی برای ارزیابی وضعیت اجتماعی است بیان شد که در طول یک سال گذشته این شاخص‌ها بسیار نوید بخش بوده و امیدواریم وزارت کشور در جلسه بعد این شاخص‌ها را حسب هر مورد بیان کند.

نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها با انتخاب تیترهای خود برای بازنشستگان دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی را ایجاد کردند که لازم است توضیحاتی داده شود. برخی از رسانه‌ها اعلام کردند که قرار است از این به بعد حقوق بازنشستگان کسر شود و مستمری آنها با ۲۰ یا ۳۰ درصد کاهش مواجه شود که این یک اطلاع‌رسانی نادرست و غیرواقعی است و این اتفاق هیچ گاه نخواهد افتاد.

وی افزود: ما مدتی از رسانه‌ها خواهش کردیم که در مورد هدفمندی یارانه‌ها کمک کنند تا جلوی استرس‌های بی‌مورد گرفته شود اما امروز مساله بازنشستگان سوژه دیگر برخی رسانه‌ها شده است. بازنشستگان مثل زمان اشتغال می‌توانند مشمول دو قانون باشند، یکی قانون تامین اجتماعی و دیگری قانون مدیریت خدمات کشوری. معمولا آنها که کارمند رسمی هستند از صندوق بازنشستگی استفاده می‌کنند و آنهایی که پیمانی و قراردادی هستند از صندوق تامین اجتماعی بهره می‌برند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: نحوه محاسبه پرداختی بازنشستگان این دومجموعه با یکدیگر متفاوت است. از ساعات اضافه کار کارمندان رسمی حق بیمه کسر نمی‌شود که زمان بازنشستگی به آنها پرداخت شود اما آنها که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند اضافه کارشان نیز همراه با کسوراتی بود که موقع بازنشستگی به آنها داده می‌شد.

وی گفت: با تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری در سال ۸۶ در ماده ۱۰۶ آمده که مبنای محاسبه کسور بازنشستگی و محاسبه حقوق بازنشستگی کارمندان مشمول این قانون حقوق ثابت به علاوه فوق العاده های مستمر و فوق العاده بند ۱۰ ماده ۶۸است. پس قرار شد کسور بازنشستگی عمدتا بر اساس حقوق ثابت و مستمری‌ها باشد. در حالی که پیش از این از آنها که کارمند رسمی بودند این مبالغ کسر نمی‌شد اما از مشمولان قانون تامین اجتماعی این مبالغ کسر می‌شد.

نوبخت افزود: بنابراین قانون برای کسانی که قبلااز اضافه کارشان کسر می‌شد تعیین تکلیف کرده و تبصره الحاقی داده تا آنها که از نظر بیمه و بازنشستگی تابع مقررات صندوق تامین اجتماعی هستند و قبل از تصویب این قانون از مزایای غیرمستمر آنها برداشت شده می‌تواند کسور مربوطه را یکجا از صندوق تامین اجتماعی دریافت کند و یا حسب تقاضا مطابق مقررات مربوطه به ازای سال‌های مذکور قابل احتساب در حقوق آنها باشد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: پس از اجرایی شدن برنامه‌ پنجم قانونی که موخر بود نسبت به قانون قبل ارجحیت داشت در ماده ۵۹ این برنامه تصریح شده آن دسته کارکنان دستگاه هایی که مشمول قانون تامین اجتماعی هستند از هر جهت تابع قانونمذکورو اصلاحات آن می‌باشند و از فوق‌العاده اضافه کارشان به تناسب مبالغی کسر شده که در پاداش پایان خدمت آنها محاسبه می شود.

وی افزود: برخی دستگاه‌ها بعد از اجرای این قانون نسبت به کسر حق بیمه از اضافه کاری‌ها اقدام کردند. استدلال آنها این بود که چون ما تابع قانون تامین اجتماعی هستیم می‌توانیم از این قانون تبعیت نکنیم در این خصوص برخی دستگاه‌ها با برداشت سلیقه‌ای با این موضوع برخورد کردند تا این کار با استعلام‌هایی از معاونت توسعه مدیریت و منابع سرمایه انسانی تبدیل شد.

نوبخت یادآور شد: پاسخ این استعلام ها به شکل بخش‌نامه توسط معاونت توسعه مدیریت داده شد اما این مساله از سوی برخی رسانه‌ها به سوژه‌ای تبدیل شد مبنی بر اینکه قرار است حقوق بازنشستگان ۲۰ تا ۳۰ درصد کسر شود. مطالبی که بنده عرض کردم چنین معنی را نمی‌توان از این مسائل برداشت کرد که استرسی را در شریف‌ترین قشر جامعه یعنی کارگران ایجاد کنیم ممکن است برای برخی ابهاماتی وجود داشته باشد البته ما هم می پذیریم که قانون مدیریت خدمات کشوری باید با صراحت و شفافیت بیشتری به این موضوع اشاره می‌کرد. ما به این ابهامات رسمیت می‌دهیم اما قانون هم بیان کرده که مرجع رفع ابهام سازمان توسعه مدیریت است.

وی گفت: اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری تا پایان سال ۹۳ به اتمام می‌رسد و ما هم اکنون این قانون را اصلاح کرده‌ایم. قرار بود این مساله در جلسه امروز هیات دولت مطرح شود اما چون فکر می‌کردیم ممکن است رئیس جمهور در جلسه امروز حاضر نشود بررسی این موضوع را به یکشنبه آینده موکول کردیم. اگر مجلس وهمکاران مقننه نسبت به قانون مدیریت خدمات کشوری ابهامی دارند دست‌شان باز است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه بحثبررسی اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری هفته آینده در مجلس مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت گفت: ما منتظر هستیم تا مجلس در این مورد نظر نهایی را بدهد و ما بر اساس آن عمل کنیم. این قانون بسیار صریح است بنده نمی‌دانم برخی رسانه ها از کجای دل این قانون چنین تیترهایی را درآورده‌اند که امیدوارم خودشان ذی‌نفع نباشند.

وی با تاکید بر اینکه ما باید قانون را اجرا کنیم گفت: اگر کسانی که می‌خواهند الان بازنشسته شوند و در دو سال آخر از اضافه کارهای آنها کسر شده باید بدانند که حقوق‌شان محفوظ است و میزان پرداخت کسورات در پاداش‌ها و حقوق بازنشستگی مد نظر قرار خواهد گرفت. این مساله در دو سه ماه آینده با صراحت بیشتری مشخص خواهد شد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که مطلقا نباید هیچ فردی را مکدر به منزل خود بفرستیم و حق نداریم که کاری کنیم که این افراد رنجیده بازنشسته شوند ممکن است حقوق آنها کم باشد اما ما در دولت تدبیر و امید به خود اجازه نمی‌دهیم که حق قانونی همکاران خود را ضایع کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز