خبرگزاری کار ایران

بیمه شخص ثالثنفس صنعت بیمه را گرفته است / ۴ مدل نرخ‌گذاری بیمه‌نامه شخص ثالثبه صحن می‌رود

asdasd
کد خبر : ۱۹۹۳۲۱

گرفتن ارزش افزوده از صنعت بیمه یک اشتباه خطرناک است زیرا مالیات باید از کالاهایی که برای کشور ضرر دارند گرفته شوند و کالاهای ضروری معاف از مالیات هستند.

مدیرعامل انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه با بیان این مطلب که بیمه‌نامه شخص ثالثنفس صنعت بیمه را گرفته است، گفت: ۴ مدل برای طریقه نرخ گذاری بیمه‌نام شخص ثالثطراحی شده است که تا دو هفته آینده برای تصویب به صحن خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود حجاریان، مدیرعامل انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه در نشست خبری که در ساختمان اصلی این انجمن برگزار شد، هدف از تشکیل این انجمن را توسعه این صنعت دانست و گفت: این انجمن سعی کرده به عنوان یک نهاد در این صنعت نقش فعالی را ایفا کند و اصلاح فضای کسب و کار در صنعت بیمه از اقدامات انجام شده است.

وی افزود: اغلب ضررات موجود در صنعت بیمه را بررسی کرده‌ایم و اشکالات را شناسایی کرده‌ایم و سعی در ارائه راهکار برای رفع آن‌ها داشته‌ایم و این راهکار‌ها را به بیمه مرکزی منعکس کرده‌ایم و همچنین در صورت اصلاح مقررات صنعت بیمه می‌توانیم انتظار اصلاح فضای کسب و کار را داشته باشیم.

حجاریان با اشاره به اینکه چندین آیین نامه در صنعت بیمه دارای اشکالات زیادی است تصریح کرد: توانگری مالی صنعت بیمه که خیلی دیر در صنعت بیمه تدوین و پیاده‌سازی شد بازدارندگی و کمنترل لازم را بر روی صنعت اعمال نیم‌کند همچنین باید مدیریت ریسک را در شرکت‌ها تضمین کند یعنی باید تضمین کننده پرداخت تعهدات شرکت‌های بیمه باشد.

وی در خصوص آیین نامه نگهداری ریسک گفت: شرکت‌ها باید مقداری از سرمایه خودرا نگه دارند و مابقی را اتکایی کنند. آیین نامه بیمه مرکزی در این راستا اشتباه بوده است که شورای عالی بیمه در دولت جدید این اشتباه را دوباره تکرار کرده است.

وی با اشاره به اقدامات انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه گفت: چندین آیین نامه را در فضای کسب و کار بررسی کردیم اما باید اذعان کنیم که در این راه موثر نبوده‌ایم. همچنین مستندسازی دانش حرفه‌ای از اقداماتی بوده که در سال گذشته انجام داده‌ایم.

وی افزود: در سال گذشته ده کارگاه تخصصی در حوزه‌های مختلف بیمه برگزار کرده‌ایمهمچنین شنایسایی افراد حرفه‌ای و رتبه‌بندی آن‌ها و تدوین یک نظام‌نامه مدیریت ریسک از دیگر اقدامات انجام ماست.

حجاریان با بیان این مطلب که با این نظام‌نامه شرکت‌ها می‌توانند ریسک را از کسب و کارشان کاهش یا خارج کنند، افزود: تمامی کسب و کار‌ها با ریسک رو به رو هستند اما متاسفانه مدیران عامل شرکت‌های تولیدی شناخت کمتری از مدیریت ریسک دارند در صورتی که با شناخت می‌دریت ریسک می‌توان ارزش افزوده و سود بیشتری ایجاد کرد و مدیریت ریسک‌ می‌تواند برند یک شرکت را حفظ کند و موجب ارتقای کیفیت محصول آن شرکت شود.

مدیر انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه با بیان این مطلب که با تقویت نهاد‌ها می‌توانیم به توسعه برسیم، گفت: نهادهای موجود در صنعت بیمه عبارتند از نهاد علمی آموزشی تحقیقاتی تثبت کننده مقررات، آمار و اطلاعات، نظارتی، توسعه دهنده، گسترش دهنده، پیش‌برنده که حاکمیت دولت است اما ما در کشورمان یا این نهاد‌ها را نداریم و یا اگر داریم اقتدار لازم را ندارند و نتیجه این می‌شود که کشور ما دارای صنعت بیمه پیشرفته‌ای نیست.

حجاریان افزود: اگر مردم، دولت، نظام، سیاست خود را نهادگرا کنند ما می‌توانیم در آینده دارای صنعت بیمه باشیم. همچنین نقش رسانه‌ها می‌تواند در این مسیر تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه بیمه از الزامات زندگی و کسب و کار است، گفت: متاسفانه به دلیل کیفیت و قیمت بیمه قابل اندازه گیری نیست و تا وقتی یک شرکت و یا یک شخص به مشکل نخورد کمبود بیمه احساس نمی‌ْ‌شود تلاشی برای سطح بیمه نداشته‌ایم.

حجاریان سه چالش اساسی را در مورد صنعت بیمه اشاره کردو افزود: صنعت حاکمیت بیمه در کشور از ضعف مفرطی رنج می‌برد، حاکمیت به معنای اصلاح، گسترش، ‌نظارت، ایجاد رقابت در فضای کسب و کار اگر بتوانیم حاکمیت این صنعت را اصلاح کنیم این صنعت اصلاح خواهد شد.

حجاریان با بیان این مطلب که صنعت بیمه از عدم وجود رقابت رنج می‌برد، افزود: ما در صنعت بیمه یک انحصار مزمن داریم که از مدیریت دولتی نشات می‌گیرد به گونه‌ای که قدرت و انحصار خود را بازسازی می‌‌کنند.

وی با اشاره به اینکه چالش‌های ذکر شده موجب بروز چهار مشکل اساسی در صنعت بیمه شده است، تصریح کرد: کاهش شفافیت، عدم اجازه رشد تکنولوژی در صنعت بیمه، کاهش اعتماد عمومی در این صنعت، و عدم افزایش ظرفیت‌های‌ بیمه‌گری از مشکلات موجود در صنعت بیمه هستند.

وی با بیان این مطلب که ۹۰ درصد صنعت بیمه دولتی است، افزود: بنابراین پاسخگویی دولت به دولت معنی پیدا نمی‌کند همچنین مصوبه‌های دست و پا گیر نظیر نیاز سرمایه ۲۵۰ میلیارد تومانی برای تاسیس یک شرکت بیمه در مقایسه با کشورهای پیشرفته ده برابر است فضا را برای رقابتی شدن صنعت بیمه محدود می‌کند.

حجاریان حاکمیت مستقل در صنعت بیمه را مشکل اصلی آن دانست و ادامه داد: در ابتدا دولت باید نقش کنترلی و هدایت کنندگی خودش را در شرکت‌ها اعمال کند و جدایی تصدی از حاکمیت قدم اول برای توسعه صنعت بیمه است.

مدیرعامل انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه افزود: قدم اول جدایی تصدی از حاکمیت و دومین قدم واگذاری تصدی به بخش خصوصی است. به این معنا که متصدی امر خودش جوابگوی سود و زیاد خود باشد. زمانی که یک شرکت دولتی است رقابتی وجود ندارد و اگر قرار است قانونی اجرا شود باید برای همه شرکت‌ها یکسان اعمال شود.

حجاریان با اشاره به اینکه ۴ مدل جدید برای بیمه شخص ثالثتعریف شده است، گفت: طی همکاری‌هایی که با اعضای مجلس داشته‌ایم این ۴ مدل نهایی شده است که تا دو هفته آینده به صحن خواهد رفت. اولین مدل که ما طرفدار آن هستیم بازار آزاد است به این طریق که قیمت‌ها را آزاد بگذاریم و دولت در تعیین قیمت نقشی نداشته باشد.

وی با بیان این مطلب که نرخ یکسان برای تمام افراد منطقی نیست، افزود: شرکت‌های بیمه اکنون باید در این زمینه حرفه‌ای عمل کنند زیرا کسی که بیمه نامه دارد به دلیل پشتوانه بیمه‌ای می‌تواند خطر بیشتری برای جامعه داشته باشد و شرکت‌های بیمه با نرخ تعیین می‌توانند این ریسک‌ها و خطر‌ها را کنترل کنند.

حجاریان با اشاره به مدل دوم تعیین قیمت بیمه شخص ثالثگفت: در حال حاضر قانون رهبر و پیرو حاکم است به اینگونه که بیمه ایران نرخی را اعلام می‌کند و مابقی بیمه‌ها مجبور به تبعیت از آن هستند و اگر زمانی بیمه ایران نرخ بیمه را پایین آورد تا شرکت‌‌های دیگر بیمه نیز باید قیمت بیمه خود را کاهش دهند اما در این مدل جدید دولت باید یک نرخ را برای شرکت بیمه مادر که شرکت سهامی بیمه ایران است مشخص کند و مابقی شرکت‌های بیمه را در قیمت‌گذاری آزاد بگذارد و در این تعیین نرخ شرکت مادر باید سود حداقلی داشته باشد.

مدیر عامل انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه ادامه داد: تعیین نرخ حداقل و حداکثر توسط بیمه مرکزی و دولت سومین مدل ارائه شده است که در این مدل دولت یک حداقل سود را تعیین می‌کند و سقفی برای آن در نظر می‌ گیرد که شرکت‌های بیمه نمی‌توانند از این نرخ کف و سقف تجاوز کنند.

حجاریان مدل چهارم نرخ قیمت گذاری شخص ثالثرا اعلام یک نرخ فنی از سوی دولت عنوان کرد و ادامه داد: دولت با محاسبه درآمد و هزینه‌ها و تطبیق آن‌ها با یکدیگر یک نرخ را برای کل کشور اعلام کند. این چهار مدل گفته شده در دستور کار مجلس قرار گرفته است.

حجاریان در خصوص مالیات ارزش افزوده در صنعت بیمه، گفت: گرفتن ارزش افزوده از صنعت بیمه یک اشتباه خطرناک است زیرا مالیات باید از کالاهایی که برای کشور ضرر دارند گرفته شوند و کالاهای ضروری معاف از مالیات هستند.

مدیرعامل انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه ادامه داد: این قانون باید به مجلس برود و تصمیماتی در این باره اتخاذ شود.

حجاریان بیمه شخص ثالثرا دلیل اصلی زیاد ده بودن صنعت بیمه دانست و ادامه داد: صنعت بیمه به این دلیل سوداور نیست که بیمه شخص ثالثسود و بنیه بقیه رشته‌های بیمه را می‌گیرد و اگر شرکت‌های بیمه سود می‌دهند به دلیل سرمایه‌گذاری‌هایی است که انجام می‌دهند وگرنه فعالیت‌های بیمه‌ای برای آن‌ها سودی ندارد.

وی در خصوص راهکار خروج از ضرر ده بودن صنعت بیمه گفت: در صورتی که مثل تمام دنیا نرخ بیمه شخص ثالثآزاد شود و هر کس به اندازه ریسک خود حق بیمه پرداخت کند می‌توانیم به سودآور بودن صنعت بیمه امیدوار باشیم.

وی با بیان این مطلب که فساد در صنعت بیمه مانند سایر فعالیت‌ها وجود دارد گفت: خسارت‌های جعلی، تصادفات جعلی، عدم پرداخت نمایندگان از فروش بیمه‌نامه‌ها از فسادهای موجود در این صنعت است که با ارتقای تکنولوژی اطلاعات می‌توانیم از بروز آن جلوگیری کنیم که ارتقای تکنولوژی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز