خبرگزاری کار ایران

محمدعلی نجفی:

سمتم را از دست نداده‌ام / بسته صددرصد قابلیت اجرا دارد

asdasd
کد خبر : ۱۹۴۶۴۳

دکتر نیلی دبیر کارگروه مربوطه شده است که این کارگروه زیرگروه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت است و خوشبختانه بنده سمتم را از دست نداده‌ام.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور گفت: دولت منابع زیادی به خصوص در منابع ارزی در اختیار ندارد به همین دلیل برای پراخت بدهی‌های خود به دنبال روشی‌هایی غیر از راه‌های مستقیم است که در بندهای دو و سه لایحه پیشنهادی به طور مشخص به این روش‌ها اشاره شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدعلی نجفی، مشاور اقتصادی رئیس جمهور و رئیس ستاد هماهنگی ‌های اقتصادی دولت در خصوص اینکه دولت چگونه می‌تواند بدهی خود را به پیمانکاران پرداخت کند گفت: اگر دولت می‌خواست به وسیله خلق پول و دست کردن در کیسه بانک مرکزی مشکل رکود را حل کند، قضیه پیچیده‌ای نبود.

وی افزود: دولت منابع زیادی به خصوص در منابع ارزی در اختیار ندارد به همین دلیل برای پراخت بدهی‌های خود به دنبال روشی‌هایی غیر از راه‌های مستقیم است که در بندهای دو و سه لایحه پیشنهادی به طور مشخص به این روش‌ها اشاره شده است.

نجفی انتشار صکوک اجاره را یکی از این راه‌های غیر مستقیم عنوان کرد و افزود: این اوراق هم در بورس و هم خارج از بازار سرمایه دارای ارزش معاملاتی هستند که دولت در قبال بدهی که به پیمانکاران دارد این اوراق را به آن‌ها پرداخت خواهد کرد.

رئیس ستاد هماهنگی ‌های اقتصادی دولت با اشاره به بزرگ بودن این رقم افزود: در وزارت نیرو دولت ۱۶ هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران این بخش دارد که با پیمانکاران می‌توانند بدهی‌های بانکی و مالیاتی خود را پرداخت کنند و بدین ترتیب یک فشار بی‌جهتی که روی بانک‌ها یا پیمانکاران است برداشته خواهد شد.

نجفی بودجه عمرانی دولت در سال جاری را ۴۴ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: متاسفانه سال ۹۱ تنها ۲۸ درصد کل بودجه عمرانی تخصیص داده شد و این رقم در بیمه سال ۹۲ به ۵۲ درصد رسید که ما امیدوار هستیم بودجه عمرانی سال ۹۳ به طور کامل محقق شود.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور افزود: بر طبق لایحه پیشنهادی به مجلس در مورد بدهی‌ بانک‌ها قرار است از طریق تصریح نرخ ارز ۴۰ هزار میلیارد تومان از این طریق بدهی دولت به بانک‌ها تصفیه شود.

نجفی حداقل عملکرد مثبت این کار را در عدم پرداخت جریمه ۳۶ درصدی بانک‌ها به بانک مرکزی دانست و افزود: با این کار فرصتی جهت پرداخت تسهیلات به بخش‌های تولیدی فراهم خواهد شد.

وی در خصوص اینکه با اشاره به اینکه در دولت یازدهم هماهنگی بالایی بین اعضای دولت یازدهم وجود دارد، گفت: بنده به غیر از دو دولت نهم و دهم در تمامی دولت‌ها از زمان شهید رجایی حضور داشته‌ام و اگر هماهنگی دولت بیشتر از دولت‌های پیشین نبوده باشد کمتر نیست. تضادی هم که در برخی موارد وجود دارد به خاطر مطرح نشدن آن مساله در دولت است.

نجفی در پاسخ به این سوال که این بسته چقدر قابلیت اجرایی دارد نیز گفت: این بسته صددرصد قابلیت اجرا دارد ولی اینکه اجرا شود را نمی‌توانم تضمین دهم و تک تک دستگاه‌ها باید برنامه عملیاتی ارائه دهند و باید اجرای این برنامه از سوی یک مسئول پیگیری و رصد شود و بر اساس آن گزارشات تهیه شود.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه وزارت اقتصاد و دارایی متولی این امر شده است، گفت: دبیرخانه اجرایی این بسته نیز هم پیگیر اجرایی شدن بندهای بسته در دستگاههای مختلف هستند ما نیز به عنوان مشاوران رئیس جمهور، اجرایی شدن بسته را دنبال می‌کنیم و هر جا تزلزلی وجود داشته باشد مستقیما به رئیس جمهور گزارش خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه سی ماده به مجلس ارائه شده است، گفت: فردا این مواد در مجلس بررسی خواهند شد که مطمئنا در خصوص ۲۵ مورد آن هیچ بحثی وجود ندارد ودر۴ یا ۵ مورد ممکن است اختلافات کار‌شناسی وجود داشته باشد.

وی درپاسخ به این سوال که دلیل جایگزینی شما با دکتر نیلی چه بوده است، گفت: این ستاد هماهنگی در گروه اقتصادی دارای کارگروه متشکل از ۱۰تا ۱۲نفر از افرادمتخصص در اقتصاد است که خود بنده نیز عضو این گروه هستم.

وی افزود: دکتر نیلی دبیر کارگروه مربوطه شده است که این کارگروه زیرگروه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت است و خوشبختانه بنده سمتم را از دست نداده‌ام.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز