خبرگزاری کار ایران

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور:

۲۶۴ طرح عمرانی تا پایان ۹۳ به پایان می رسد

کد خبر : ۱۹۴۴۷۹

نوبخت به تعیین اعتبارات خاص برای بخش غیر دولتی اشاره کرد وافزود: در این خصوص از ۳۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی استفاده می کنیم که قطعا دربخش تحولات خارجی می توانیم فاینانس هایی که قبلا مجوز آنها داده شده بود را استفاده کنیم و این رقم مازاد بر ۴۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است.

نوبخت به تعیین اعتبارات خاص برای بخش غیر دولتی اشاره کرد وافزود: در این خصوص از ۳۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی استفاده می کنیم که قطعا دربخش تحولات خارجی می توانیم فاینانس هایی که قبلا مجوز آنها داده شده بود را استفاده کنیم و این رقم مازاد بر ۴۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد باقر نوبخت در همایش تبیین سیاستهای اقتصادی دولت برای خروج از رکود با بیان اینکه یکی از ابزاری های سیاست خروج از رکود، بودجه است گفت: این برنامه علاوه براینکه یکساله است ابزاری برای تحول سیاستهای اقتصادی دولت محسوب می شود که در قالب ارقام و احکام بودجه ای تفکیک می شود.

وی تصریح کرد: در ارقام بودجه ای که ما از آن برای تامین منابع لازم برای سرمایه گذاری استفاده کردیم چند رقم وجود دارد از جمله اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای در بودجه ۹۳ است که میزان آن بالغ بر ۴۳ هزار و ۹۰۰میلیارد تومان برای اجرای طرح های عمرانی می کنیم و تلاش شده که این رقم متناسب با سیاست بودجه ای در سیاست اقتصادی برای خروج از رکود سرمایه گذاری شود و تاجایی که امکان دارد امکانات اعتباری را بیشتر تخصیص دهیم و اعتبارات هزینه ای را تا جایی که امکان دارد تقلیل دهیم.

نوبخت خاطر نشان کرد: تخصیص ۴ ماهه نشان می دهد به چه نحوی امکان داریم که این مبلغ را با سیاست اقتصاد مقاومتی تخصیص دهیم.

وی ادامه داد: اعتبارات هزینه فقط ۸۹.۴ درصد تخصیص داده شده که برای منابع متعدد در طرح های عمرانی استفاده می کنیم.
معاون برنامه ریزی ونظارت راهبردی گفت: طرح های استانی فرصت فراهم می کند که کارخانجات و طرح های عمرانی فعال شوند.

وی همچنین گفت: حقوق کارکنان دولت را به نفع اعتبارات عمرانی ۹۸.۵ درصد تعیین کرده ایم.

نوبخت خاطر نشان کرد: اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای به میزان ۹هزار و ۵۰۰میلیارد تومان برای طرح های عمرانی ظرف چند روز گذشته تخصیص داده شد.


وی افزود: در ۴ ماهه اول ۶۴ درصد از این میزان را تخصیص دادیم.

نوبخت همچنین گفت: برای اعتبارات استانی ۶۴ درصد تخصیص قائل شدیم و برای اعتبارات متفرقه ۱۷ درصد و برای فضای آموزشی ۱۰۰درصد اعتبارات در نظر گرفته شده تخصیص داده شده است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی اولویت دیگر تخصیص منابع را ۲۶۴ طرح عمرانی عنوان کرد که باید در سال ۹۳ به اتمام برسد.

وی ادامه داد: با توجه به زمان تلاش کردیم که ۲۶۴ طرح یاد شده با اختصاص اعتبارات بیشتری درمدت مقرر به اتمام برسد. به همین دلیل ۶۰ درصد اعتبارات را در این ۴ماه اختصاص دادیم به طوری که ا ز خدمات این طرح ها به نفع مردم استفاده خواهد شد.

وی گفت: ۱۰۰درصد بودجه سفرهای استانی رئیس جمهور و سفرهای قبلی مقام معظم رهبری نیز تخصیص داده شده است.

وی خاطر نشان کرد: تاکنون ۶۰درصد کل اعتبارات سالانه تخصیص فراهم شده وغیر از این اقدامات طرح های عمرانی اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای از ابزار قانونی نیز استفاده کردیم برای طرحهای قابل واگذاری به بخش خصوصی وتعاونی هم فراهم کردیم.

نوبخت همچنین به تعیین اعتبارات خاص برای بخش غیر دولتی اشاره کرد وافزود: در این خصوص یعنی ۳۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی استفاده می کنیم که قطعا دربخش تحولات خارجی می توانیم فاینانس هایی که قبلا مجوز آنها داده شده بود را استفاده کنیم و این رقم مازاد بر ۴۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است.

معاون برنامه ریزی ونظارت راهبردی همچنین گفت: غیر از این دو بخش یک بخش دیگر از اعتبارات برای بخش های غیر دولتی است که ده درصد برای صنعت وکشاورزی از صندوق توسعه ملی اختصاص داده می شود که میزان آن ۲۲ میلیارد دلار در بودجه ۹۳ است.

وی خاطر نشان کرد: غیر از این ۴ رقم احکامی در بودجه وجود دارد که می توان در راستای سیاست اقتصادی خروج از رکود غیر تورمی استفاده شود که یکی از آنها بند ق تبصره ۲است که بیش از ۱۰۰میلیارد دلار اعتبار برای طرح های نفت و گاز ومیعانات وهمچنین استفاده از مخازن مشترک در راستای بهینه سازی مصرف انرژی استفاده می شود.

وی ادامه داد: حکم دیگر قانون بودجه بند الف تبصره ۴ بودجه مربوط به ۳۵ میلیارد دلار فاینانس است که دولت می تواند بین استانها توزیع کند.

وی خاطر نشان کرد: از این مبلغ بودجه که برای توزیع در استانها درنظر گرفته شده هر استانی بایدتا آبان ماه از آن استفاده کند وامکان و ظرفیت جذب نیز فراهم است.

نوبخت تصریح کرد: برای ۳۵ میلیارد دلار همه پیش پرداختها برای منابع ارزی تزریق شود در قانون بودجه دیده شده به همین جهت بین استانها نیز رقابت ایجادشده ودر صورتی که استانی نتواند طرح های خود را تا آبان تکمیل کند اعتبارات آن به دیگر استانها اختصاص داده خواهد شد.

وی یادآور شد: برای تبصره ۵ نیز علاوه براعتبارات ۱۳میلیارد و ۱۰۰میلیون دلاری این امکان وجوددارد که ۲۰۰میلیارد دلار از طریق صندوق نو آوری برای طرح های دانش بنیان واحیای اراضی استفاده شود.

وی ادامه داد: همچنین دو میلیارد دلار برای مهار آب های مرزی اعتبار در نظر گرفته شده که این مهم درچهارچوب سیاستهای خروج از رکود موثر است.

وی تاکید کرد: اقدام دیگر تبصره ۶ است که اجازه انتشار ۳ هزار میلیارد تومان ارواق مشارکت داده شده است ودر این زمینه قانونگذار اجازه داده که در صورتی که این ارواق فروش نرفت بابت طلب پیمانکاران داده شود.

وی یادآور شد: درتبصره ۱۱ که نوع متناظر بر نکات تبصره دو محسوب می شود به شرکتهای نیرو اجازه داده شده که ۱۰ هزار میلیارد تومان از فرصتهای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها استفاده کنند.

نوبخت همچنین گفت: علاوه بر اقدامات انجام شده برای بهداشت و سلامت ودرمان مردم ۵ هزار و ۴۰۰میلیارد تومان نیز از منابع اختصاصی برای کمک به تولید یارانه و تسهیلات ارزان قیمت اختصاص داده شود.


وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد: بعداز دوسال شاهد مثبت شدن رشد منفی اقتصادی خواهیم بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز