خبرگزاری کار ایران

فریبرز رئیس دانا در گفت‌وگو با ایلنا:

بانک‌ها به نهادهای خاص وام می‌دهند / تعدد بانک‌ها به معنای رقابتی شدن نیست

asdasd
کد خبر : ۱۹۳۵۲۹

در نظام اقتصادی سرمایه‌گذاری آزاد هم یک حد بهینه‌ای برای بانک‌ها و نهادهای پولی و مالی وجود دارد، این حد بهینه نه تنها در ایران رعایت نشده بلکه از حد گذر کرده است.

یک کارشناس ارشد اقتصاد گفت: مردم و به خصوص طبقه کارگر که به دلیل گرانی اجباری قادر به خرج پس انداز خود نیستند، پس اندازهای خود را در اختیار بانک ها قرار می دهند و بانک ها هم به دلخواه خود به افراد وام می دهند که بیشتر این وام ها متعلق به همان نهادهای خاص است که خود از سرمایه گزاران این بانک ها است.

فریبرز رئیس دانا، کارشناس مسائل اقتصادی در رابطه با اینکه در صورت افزایش یافتن تعداد بانک ها که ممکن است با رقابتی کردن آن ها موجب کارایی بیشتر بانک ها شود به خبرنگار ایلنا گفت: تعدد بانک ها را تجلیل نمی کنم در نظام اقتصادی سرمایه گزاری آزاد هم یک حد بهینه ای برای بانک ها و نهادهای پولی و مالی وجود دارد، این حد بهینه نه تنها درایران رعایت نشده بلکه از حد گذر کرده است.

اغلب بانک ها و موسسات اعتباری در ایران تحت نظر نهادهای نظامی است که این به خودی خود موجب تضعیف قدرت بانک مرکزی در برابربانک ها و موسسات اعتباری می شود، رئیس دانا در این رابطه گفت: این بانک ها وابسته به گروه های سرمایه گزاری خاص می باشد که موجب به وجود آمدن حباب در اقتصاد کشور می شود، این بانک ها چیزی که به درد مصرف کننده بخورد را در اختیار آن قرار نمی دهند.

وی افزود: مردم و به خصوص طبقه کارگرکه به دلیل گرانی اجباری قادر به خرج پس انداز خود نیستند، پس اندازهای خود را در اختیار بانک ها قرار می دهند و بانک ها هم به دلخواه خود به افراد وام می دهند که بیشتر این وام ها متعلق به همان نهادهای خاص است که خود از سرمایه گزاران این بانک ها است.

رئیس دانا اقتصاد ایران را ساختمان زده توصیف کرد و افزود: برج و آپارتمان هایی ساخته شده که همچون کوهی از آهن خالی از سکنه است در صورتی که بسیاری از مردم بدون خانه هستند نظام بانکی ما در خدمت حل مسائل تولیدی و اشتغالزا نیست، تعدد بانک ها با توجه به نظام اقتصادی ایران موجب رقابتی شدن بانک ها نمی شود بلکه ایجاد حباب سازی می کند.

وی تاکید کرد: در واقع واحدهای صنعتی بسیاری بیکار مانده اند و از نداشتن نقدینگی می نالند که این خود موجب بیکاری تعداد زیادی کارگر شده است بنابراین نظام بانکی در کشور ما ربطی به رشد و توسعه بادوام نظام اقتصادی ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز