خبرگزاری کار ایران

حسین راغفر:

چرا نیروی انتظامی ۱۷۰ میلیون دلار نفت می‌‌فروشد و به دولت پس نمی‌دهد؟

asdasd
کد خبر : ۱۹۱۱۱۱

اگر ما به مشکلات ساختاری توجه نکنیم و به کاستی‌های نهادی توجه نکنیم باعثمی‌شود مسئله ما تشدید شود و در شرایط کنونی اقتصاد کشور همه این را می‌پذیریم که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان دیون معوقه بانکی یعنی مداخله قدرت در سیستم بانکی و یعنی فساد در حالیکه جایی به این مسئله پاسخ داده نشده است.

یک کارشناس اقتصادی گفت: وقتی نیروی انتظامی ۱۷۰ میلیون دلار نفت می‌‌فروشد و به دولت پس نمی‌دهد بنابراین پاسخ به این مشکلات چیست و دولت حتما باید به این ‌ها توجه کند.

به گزارش ایلنا؛ حسین راغفر، کارشناس اقتصادی در رابطه با بسته خروج غیر تورمی از رکود گفت: این بسته مبنای تحلیلی درستی ندارد و یک بریده از تاریخ اقتصادی کشور است، زیرا از سال ۱۳۳۸ به بعد سهم تشکیل سرمایه ناخالص به زیان تولید بوده، در حالی که تولید محرک اقتصاد هر کشوری است و می‌تواند خلق شغل کند.

وی افزود: بدون توجه به این ساختار کج و اصلاح آن و فقط با تزریق ارز و اتکا به درآمدهای بادآورده نفتی فقط می‌توان تصویر موجود را تخریب کرد و آسیب می‌زند.

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: من راجع به این صحبت می‌کنم که این بسته آیا می‌‌تواند پاسخگوی مشکلات اقتصاد کشور باشد که می‌گویم نمی‌تواند باشد، این بسته برای سال‌های ۹۳ و ۹۴ است، بنابراین باید سیاست‌ها کوتاه مدت و مشخص باشد.

راغفر گفت: رونق بخشیدن بازار سرمایه مهم است، ولی این امری بلند مدت است و یا ارتقای بهره‌وری و چگونگی آن مهم است و در یک سال امکان پذیر نیست.

وی افزود: در تحلیل و عوامل شکل‌گیری تحلیل به مسائل مهم توجه نشده و تاکید این بسته عمدتا بر روی اصلاح قیمت‌ها است که اگر قیمت‌ها را در بخش انرژی و نرخ ارز و نرخ بهره‌بانکی که عامل بوجود آمدن این بحران است که به نظر من عمیق‌تر است، فقط دولت هشتم و نهم این غده چرکی را باز کرد و موجب فساد و انحراف در منابع شد.

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: در این تحلیل آن چیزی که دیده نشده است و آن این است که از توصیه‌ها و تحلیلی که این بسته ارائه می‌کند که اگر ما قیمت‌ها را اصلاح کنیم بعد همه چیز درست می‌شود.

وی افزود: در حالی که باید بگویم که چه عواملی باعثشده است که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان دیون معوقه بانکی شکل می‌گیرد، در حالی که این تحلیل بخش تولید را متهم کرده است و به نظرم این تحلیل غلط است.

راغفر اظهار داشت: مشکل اساسی کشور ما فقدان استراتژی توسعه است، ما باید چشم‌انداز بلند مدت داشته باشیم برای آن چیزی که می‌خواهیم به آن برسیم.

وی افزود: در ۶۰ سال گذشته به مسئله چگونه صنعتی شدن توجه نشده است و این مسئله مغفول مانده است.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: ما دچار کمبود تقاضا هستیم و اگر دولت چابک داشته باشیم باید به تحولات حتی منطقه‌ای پاسخ دهد.

راغفر بیان داشت: در بحثکردن راجع به اصلاح محیط کسب و کار و تخصیص ارز به صنایع مختلف، برای اینکه فعال شود و تولید فعال شود باید بگویم که ۱۲۰۰ شرکت فرش ماشینی و ۳۶۰ کارخانه موتورسیکلت سازی داریم در حالیکه در کشور چین تعداد موتورسازی‌ها بیشتر از ۲۰ تا نیست و تعداد ۳۸ کارخانه خودروسازی داریم و تعداد متعدد دیگر کارخانه‌ به اسم تولید دارو داریم، ولی در کشورهای مشابه صنعتی تعداد این کارخانه‌ها کم است و بیشتر از شش یا هفت نیست.

وی افزود: در این اقتصاد بحثمقیاش نادیده گرفته شده است و اگر فردا یعنی دولت بخواهد به این تقاضا پاسخ دهد معلوم نیست که از کجا می‌خواهد پاسخ دهد.

راغفر گفت: ما کارخانه تولید خودرو داریم که اتاق رنگ ندارد و فقط قطعات را مونتاژی می‌کند.

وی افزود: یک تقاضای کاذب ارز شکل گرفته این مسائل محیط کسب و کار را ما آلوده کرده است، ما کارخانه تولید خودرو داریم در حالیکه اتاق رنگ نداریم و وابسته است به نهاده‌های قدرت در کشور و نمی‌توانیم به آن ارز ندهیم.

راغفر بیان داشت: آن تولیدی که کشور واقعا می‌تواند بر روی آن تکیه کند تولید بخش خصوصی است و همه ما بر این مسئله تفاهم داریم ولی راه‌حل شما در نهایت منجر به توزیع درآمدهای نفتی به سمت کسانی که قدرت دارند، می‌شود.

راغفر بیان داشت: من قبول دارم که دولت نمی‌تواند مسئول پاسخگویی به همه چیز باشد و چنین چیزی اصلا امکان ندارد ولی نکته‌ای که وجود دارد این بسته ارائه شده و شبیه به این بسته در دولت‌های قبل هم آمده است.

وی افزود: اگر ما به مشکلات ساختاری توجه نکنیم و به کاستی‌های نهادی توجه نکنیم باعثمی‌شود مسئله ما تشدید شود و در شرایط کنونی اقتصاد کشور همه این را می‌پذیریم که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان دیون معوقه بانکی یعنی مداخله قدرت در سیستم بانکی و یعنی فساد در حالیکه جایی به این مسئله پاسخ داده نشده است.

وی افزود: بجثمن این است که ما نهادهای حامی تولید نداریم و این بسته دولت نمی‌تواند پاسحگوی نیاز تولید باشد و این ساخت کج که ما صدها بنگاه صنعت داریم و نهادهایی که فعالیت‌های غیر اقتصادی مانند امنتیی دارند وارد فعالیت‌های اقتصادی شده‌اند.

راغفر اظهار داشت: وقتی نیروی انتظامی ۱۷۰ میلیون دلار نفت می‌‌فروشد و به دولت پس نمی‌دهد بنابراین پاسخ به این مشکلات چیست و دولت حتما باید به این ‌ها توجه کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز