خبرگزاری کار ایران

صالح آبادی تشریح کرد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید

asdasd
کد خبر : ۱۷۸۰۸۴

صالح‌آبادی اظهار کرد: در فرابورس تسهیلات مسکن حق تقدم دارند. کسانی که نزد بانک مسکن سپرده‌گذاری می‌کنند بعد از گذشت یک مدت اوراقی را دریافت می‌کنند و پس از دریافت می‌توانند هم خودشان از اوراق استفاده کنند و هم اوراق را به قیمت روز بفروشند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در سخنرانی نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید به ارائه‌ برنامه‌های جدیدی پرداخت.

به گزارش ایلنا، دکتر علی صالح آبادی گفت: در حال حاضر زیرساخت‌های مناسبی برای بازار سرمایه مقرر شده است که از جمله آن می‌توان به ساختارهای نظارتی و مقرراتی، سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و بازارهای مختلفی که با اهداف گوناگون طراحی و ایجاد شده‌اند اشاره کرد مانند بورس، فرابورس و دو بورس کالایی و بورس انرژی که کالاهای فیزیکی و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در آنها معامله می‌شود.

صالح‌آبادی در ادامه گفت: سازوکارهایی در بازار سرمایه وجود دارد که بنگاه‌های تولیدی می‌توانند از این طریق افزایش سرمایه دهند. مانند وارد‌کردن سهام در بورس و فرابورس. همچنین با صدور اوراق بهادار و اوراق مشارکت می‌توانند افزایش سرمایه دهند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه افزود: بازار ثانویه می‌تواند کمک خوبی برای تامین مالی بنگاه‌ها باشد. بنگاه‌های تولیدی می‌توانند با واگذاری بخشی از سهام‌شان افزایش سرمایه بدهند و طرح‌های جدیدی ایجاد کنند. این اتفاق به ویژه در دورانی که بازار سرمایه از رونق پولی برخوردار است می‌تواند بهتر انجام گیرد.

وی گفت: بحثدیگری که درباره‌ی زیرساخت‌ها مطرح می‌شود، این است که شرکت‌ها در دوران رونق سهام‌شان را به قیمت بازار عرضه کنند در واقع در دوران رونق به قیمت بازار افزایش سرمایه می‌دهند. راهکار دیگر استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه مانند صندوق زمین و ساختمان است.

صالح‌آبادی اظهار کرد: در فرابورس تسهیلات مسکن حق تقدم دارند. کسانی که نزد بانک مسکن سپرده‌گذاری می‌کنند بعد از گذشت یک مدت اوراقی را دریافت می‌کنند و پس از دریافت می‌توانند هم خودشان از اوراق استفاده کنند و هم اوراق را به قیمت روز بفروشند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: تاسیس بازار ثانویه برای این اوراق باعثافزایش سپرده‌گذاری در بانک مسکن شده و بانک مسکن توانسته است از محل این سپرده‌گذاری‌ها ۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات ایجاد کند.

وی در ادامه گفت: در بازار بودجه سال ۹۳ اسناد خزانه اسلامی به عنوان یک ابزار دیده شده است البته هنوز انتشار نیافته و ما امیدواریم خزانه‌داری کل کشور با هماهنگی معاونت برنامه‌ریزی هرچه زودتر به انتشار این اوراق بپردازد. سازمان بورس در حوزه‌های ثبتی آمادگی کامل برای ثبت این اوراق را دارند.

صالح‌آبادی در توضیح اسناد خزانه اسلامی گفت: در واقع این اسناد بدهی دولت به پیمانکاران بخش غیردولتی است که در سررسید‌های مشخص به جای پرداخت پول به پرداخت این اوراق می‌پردازد. این اوراق کوپن سوخت ندارد و بنگاه‌هایی که این اوراق را دریافت می‌کنند می‌توانند آنها را به قیمت پایین‌تر قیمت اسمی بفروشند و خزانه‌داری در سررسید مبلغ اسمی را پرداخت می‌کنند. در واقع بازدهی این اوراق تفاوت قیمت بازار و قیمت اسمی خواهد بود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: یکی‌دیگر از راه‌هایی که دولت می‌تواند برای پرداخت بدهی‌هایش به بخش غیردولتی انجام دهد این است که از آنها بخواهد اوراق مشارکت در بازار سرمایه منتشر کنند و دولت در سررسید مبلغ اصلی اوراق را تضمین و پرداخت کنند.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات بین دولت و بخش خصوصی عدم وجود سیستم تهاتر است به‌طور مثال بخش خصوصی علاقه دارد در معدن یا نیروگاه‌ها سرمایه‌گذاری کند اما به دلیل این‌که رابطه‌ی تهاتری شفاف بین بخش خصوصی و بخش دولتی تعریف نشده است مشکلات زیادی برای سرمایه‌گذار به وجود می آید و مجبور به دادن جریمه‌های پیش‌بینی شده در قرار‌داد می‌شود.

صالح‌آبادی در ادامه گفت: در بازار کالایی امکان تامین مالی از طریق معاملات سلف وجود دارد. بنگاه‌های تولید بزرگ می‌توانند محصول‌شان را در بورس کالایی پیش‌فروش کنند، البته در حال حاضر بازار ثانویه برای معاملات سلف وجود ندارد و کسی که این اوراق را می‌خرد تا زمان تولید و تحویل کالا باید صبر کند ولی ما در حال تاسیس بازار ثانویه برای معاملات سلف هستیم تا کسانی که این اوراق را می خرند هر وقت خواستند بتوانند بفروشند به این ترتیب سرمایه‌گذاران زیادی وارد بازار سلف می‌شوند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه گفت: دولت برای بعضی کالاها مانند کالاهای کشاورزی مجبور به خرید تضمینی است به این صورت که محصول را قبل از مرحله‌ی نهایی‌شدن می‌خرد و مبلغ را به‌طور کامل پرداخت می‌کند و در این میان هزینه‌هایی مانند هزینه انبارداری را متقبل می‌شود. هم‌اکنون دولت به جای سیاست خرید تضمینی سیاست قیمت تضمینی را ارائه کرده است. بدین ترتیب که قیمت محصول را در سررسید تضمین می‌کند تا از حد گفته‌شده پایین نیاید.

وی افزود: وقتی سهام قیمت تضمینی در بورس عرضه می‌شود اگر قیمت بالا‌تر از قیمت تضمینی باشد دولت تعهدی ندارد اما اگر پایین‌تر باشد دولت مابه‌التفاوت قیمت ارائه شده و قیمت تضمینی را می‌پردازد. دراین صورت منابع دولتی خیلی کمتر درگیر می‌شوند.

صالح‌آبادی در ادامه گفت: در بازار سرمایه تولید نقش بالایی در جذب سرمایه دارد پس بهبود فضای کسب‌وکار و افزایش توان تولیدی باعثرونق بازار سرمایه می‌شود. هم‌چنین باید سواد مالی و آشنا‌سازی عمومی با ظرفیت‌های بازار سرمایه صورت بگیرد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: توسعه متوازن بازار‌های مالی مثل بانک و بیمه و همکاری شبکه بانکی و بازار سرمایه به توسعه‌ی بازار کمک شایانی می‌کند و یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های رشد بازار سرمایه است.

وی در ادامه گفت: نظارت هماهنگ کردن بازار‌های مالی به ویژه در دوران بحران مالی می‌تواند به رقابت و شفاف‌سازی کمک کند.

صالح‌آبادی گفت: نظام قیمت‌گذاری کالا و خدمات و اصلاح برخی از قوانین نیز از مهم‌ترین زیرساخت‌های بازار سرمایه هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز