خبرگزاری کار ایران

رئیس کل بانک مرکزی:

معوقات بانکی ۸۲ هزار میلیارد تومان است

asdasd
کد خبر : ۱۷۷۹۶۲

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: طبق آمارهای استخراج شده حدود ۶۰ درصد از تسهیلات جاری شده مجدد تقسیط شده دوباره به مطالبات معوق تبدیل شده است؛ به همین دلیل آقای طیب‌نیا تخمین زده بودند که اگر بخواهیم واقعی فکر کنیم باید این را در نظر بگیریم که برخی از مواردی که با تکالیف در مورد آنها عمل شده نیز معوق شده است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه همه مصوبات روز گذشته شورای پول و اعتبار از امروز ابلاغ و اجرایی می‌شود، گفت: برای اینکه نرخ سود عقود مبادله‌ای قابلیت اجرایی‌شدن داشته باشد، شورای پول و اعتبار نرخ ۲۲ درصد را تصویب کرد.

به گزارش ایلنا، ولی الله سیف در حاشیه دومین همایش از سلسله سمینارهای نقد و بررسی قوانین، در خصوص زمان اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار برای نرخ سود عقود مبادله‌ای اظهارداشت: همه مصوبات شب گذشته شورای پول و اعتبار از جمله نرخ سود ۲۲ درصد برای تسهیلات مبادله‌ای از امروز ابلاغ و عملیاتی می‌شود.

وی افزود: برای مشارکت مدنی نرخ سود همانی است که در گذشته تصویب شده بود، اما تنها تصمیم اصلی اتخاذ شده در مورد عقود مبادله‌ای است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ‌های قبلی سود تسهیلات غیرمنطقی بودند، گفت: برای اینکه نرخ سود عقود مبادله‌ای قابلیت اجرایی‌شدن داشته باشد، شورای پول و اعتبار نرخ ۲۲ درصد را تصویب کرد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه متوسط نرخ سود تسهیلات مبادله‌ای در گذشته ۱۴ تا ۱۵ درصد بود، تصریح کرد: با این نرخ‌ها در این شرایط شرکت‌های لیزینگ کارایی کافی را نداشته و فعالیت‌های آنها متوقف شده بود و از طرف دیگر عقود مبادله‌ای هم در نظام بانکی توان اجرایی‌شدن نداشت.

وی افزود: برای اینکه زمینه‌ استفاده از عقود مبادله‌ای ایجاد و شرکت‌های‌ لیزینگ فعال شوند و تصمیم بر واقعی‌کردن نرخ سود تسهیلات مبادله‌ای گرفتیم.

رئیس شورای پول و اعتبار با بیان این‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به شدت علاقه‌مند نیز به تعیین تکلیف نرخ سود مبادله‌ای بود، تصریح کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد کرد نرخ‌ها بتواند قابلیت اجرایی‌شدن داشته باشد.

سیف ادامه داد: نرخ سود ۲۲ درصد تسهیلات مبادله‌ای تعیین شده میانگین نیست، بلکه نرخ واقعی است، چرا که ماهیت آن با عقود مشارکتی که در پایان دوره نرخ آن براساس بازدهی تعیین می‌شود، تفاوت دارد.

وی با اشاره به تفاهم بانک مرکزی با بانک‌ها برای ساماندهی نرخ سود سپرده‌ها، گفت: بنابراین نرخ تعیین شده برای عقود مبادله‌ای با حداکثر تعریف شده برای نرخ سود سپرده تطابق است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: از دیگر تصمیمات گرفته شده در شورای پول و اعتبار این بود که تفاهم بانک مرکزی با بانک‌ها در مورد نرخ سود سپرده بانکی همچنین توصیه بانک مرکزی به آنها برای پایبندی به تفاهم انجام شده مورد تایید این شورا قرار گرفت.

وی با بیان اینکه نرخ سود ۲۲ درصد برای تسهیلات تقاضا را افزایش نمی‌دهد، گفت: یکی از اهداف ما در سال ۹۳ خروج غیرتورمی از رکود است که در این هدف نظام بانکی می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد.

به گفته وی بانک مرکزی به بانک‌ها اعلام کرد اولویت پرداخت تسهیلات‌، تامین سرمایه در گردش باشد.

*جلسه با وزیر اقتصاد و نوبخت برای تسهیلات ازدواج

رئیس کل بانک مرکزی در مورد نحوه‌ استفاده از منابع بودجه برای تسهیلات ازدواج اظهارداشت: استفاده از یارانه برای پوشش بخشی از هزینه‌های سود تسهیلات باید از محل بودجه سالیانه تامین شود.

سیف با اشاره به جلسه‌ای که در آینده‌ای نزدیک همراه با وزیر اقتصاد و معاون برنامه‌ریزی خواهد داشت، گفت: هدف از این جلسه برطرف کردن مشکلات و موانع وام ازدواج است.

وی دریافت تسهیلات از بانک‌ها را یکی از راه‌های تسریع در روند تسهیلات ازدواج عنوان کرد و افزود: البته این در قالب قرض‌الحسنه نیست بلکه بانک‌ها نرخ‌های کمتری را به کار برده و مابه‌التفاوت آن از طریق بودجه تامین شود.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: منابع قرض‌الحسنه برای تامین وام ازدواج در حد منابع قرض‌الحسنه‌ای که بانک‌ها تجهیز می‌کنند ادامه دارد، اما اگر قرار باشد که اضافه بر این تجهیز شود قرض‌الحسنه نیست بلکه ارائه‌ی تسهیلاتی با نرخ‌های ارزان‌تر خواهد بود.

سیف در پاسخ به این سوال که نرخ سود اینگونه تسهیلات چقدر خواهد بود، گفت: در این مورد هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است اما ممکن است ۱۰ تا ۱۵ درصد باشد. این در حالی است که طبیعتا نرخ‌های تصویب شده باید کمتر از ۲۰ درصد باشد.

*توضیح آمار معوقات ۱۵۰ هزار تومانی

رئیس کل بانک مرکزی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد این‌که وزیر اقتصاد از آمار ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی معوقات بانکی سخن گفته است، اظهارداشت: دیروز بعد از اینکه این خبر را شنیدم آقای طیب‌نیا در این مورد سوال کردم. ظاهرا خود ایشان هم تصمیم دارند تا در این مورد توضیحاتی را ارائه دهند.

وی افزود: منظور وزیر اقتصاد این نبود که هم‌اکنون ۱۵۰ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داریم بلکه وی با اشاره به تبصره‌های ۲۸ و ۲۹ که قبلا در قوانین بودجه سنواتی بود و براساس آن بانک‌ها مکلف به تقسیط می‌شدند.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: طبق آمارهای استخراج شده حدود ۶۰ درصد از تسهیلات جاری شده مجدد تقسیط شده دوباره به مطالبات معوق تبدیل شده است؛ به همین دلیل آقای طیب‌نیا تخمین زده بودند که اگر بخواهیم واقعی فکر کنیم باید این را در نظر بگیریم که برخی از مواردی که با تکالیف در مورد آنها عمل شده نیز معوق شده است.

*رقم معوقات بانکی ۸۲ هزار میلیارد تومان است

وی تصریح کرد: همان‌طور که قبلا اعلام کرده‌ایم رقم قبلی مطالبات معوق بانکی در صورت‌های مالی کشور حدود ۸۲ هزار میلیارد تومان است که امیدواریم با اقدامات انجام شده و مساعدت قوه قضاییه همچنین همت بانک‌ها شاهد کاهش این ارقام باشیم.

*هشدار به تخلف از سقف تعیین شده برای شرکت‌داری

سیف در مورد انتقادات مطرح شده از شرکت‌داری بانک‌ها گفت: این انتقادات را ما هم قبول داریم و باید به شدت نسبت به این موضوع حساس باشیم.

وی با بیان اینکه برخی از بانک‌ها از سقف تعیین شده برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها عبور کرده‌اند، افزود: بانک مرکزی با سخت‌گیری اقدام می‌کند تا تخلفات رفع شده و بانک‌ها بیش از ۴۰ درصد از پایه سرمایه‌ خود را به شرکت‌داری اختصاص ندهند.

سیف اضافه کرد: هم‌اکنون کل سیستم بانکی به جای سقف ۴۰ درصدی برای سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها، ۵۲ درصد سرمایه‌گذاری کرده‌اندکه البته در این بین برخی بانک‌ها منضبط عمل کرده و حتی کمتر از سقف تعیین شده سرمایه‌‌گذاری داشته‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز