خبرگزاری کار ایران

وزیر اقتصاد و دارایی خبر داد:

تورم نقطه‌ای اردیبهشت از ۴۵ درصد به ۱۶ درصد کاهش یافت

کد خبر : ۱۷۶۳۶۸

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به سیاستهای اقتصادی دولت یازدهم، کاهش اتکا به درآمدهای نفتی و افزایش توان تولید کشور و ارتقای ظرفیت ثروت آفرینی را به عنوان دو هدف اصلی دولت جدید مورد تاکید قرار داد.

وزیر اقتصاد در سی و پنجمین نشست سالیانه شورای وزیران صندوق اوپک گفت: تورم نقطه‌ای اردیبهشت ۹۳ از ۴۵ درصد ماه مشابه سال قبل به ۱۶ درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری ایلنا به نقل از سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران، در این نشست علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان ضمن قدردانی از میزبانی شایسته کشور قطر و تبریک عضویت مجدد کشور اکوادور در صندوق اوپک پس از گذشت ۲۰ سال از خروج این کشور از صندوق، به رشد کم رمق اقتصاد جهانی و ریسکهایی که رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته و اقتصادهای در حال گذار را تهدید می‌کند، اشاره کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به سیاستهای اقتصادی دولت یازدهم، کاهش اتکا به درآمدهای نفتی و افزایش توان تولید کشور و ارتقای ظرفیت ثروت آفرینی را به عنوان دو هدف اصلی دولت جدید مورد تاکید قرار داد.

طیب نیا، برنامه توسعه پنجساله پنجم(۱۳۹۴-۱۳۹۰) و سیاستهای اقتصاد مقاومتی متکی بر رویکردی درونزا و برونگرا را مبنای تدوین برنامه های اقتصادی دولت قلمداد نمود و مهمترین راهبردهای این برنامه ها را ارتقای شفافیت و انضباط مالی و بودجه ای، انضباط در سیاستهای پولی، بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع تولید و سرمایه گذاری و تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی دانست.

وی همچنین با بیان اینکه مدت کوتاهی از اجرای این برنامه ها می‌گذرد، خاطر نشان کرد: دولت یازدهم در اجرای برنامه های اقتصادی و مهار تورم بسیار موفق عمل کرده است، به طوری که تورم نقطه به نقطه اردیبهشت سال ۱۳۹۳، با کاهشی چشم گیر و فراتر از انتظار از ۴۵ درصد اردیبهشت سال گذشته به ۱۶ درصد رسیده است.

طیب نیا صندوق اوپک را بعنوان نماد همکاریهای جنوب – جنوب، نهاد مالی بین المللی مناسبی برای کمک به انسجام و تقویت همکاریهای منطقه ای کشورهای عضو و پیشبرد اهداف توسعه ای آنها به موازات پیشبرد ماموریتهای توسعه و فقر زدایی کشورهای کمتر توسعه یافته دانست.

وی شفافیت مالی صندوق و بکارگیری استانداردهای روزآمد گزارش دهی مالی را اقداماتی در راستای افزایش توان صندوق در تجهیز منابع مالی از بازارهای بین المللی ذکر کرد و اقدامات سالهای اخیر مدیریت صندوق اوپک در راه اندازی پنجره های تامین مالی بخش خصوصی و تامین مالی تجاری را عاملی برای پایداری مالی صندوق و ایجاد تصویر بیرونی اثرگذارتر در عرصه تامین مالی بین المللی برای صندوق اوپک قلمداد کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان سرمایه گذاری صندوق در اوراق و ابزارهای مالی کم ریسک کشورهای عضو و بازارهای منطقه ای را در راستای توزیع ریسک عملیات خزانه داری صندوق اوپک و عاملی برای افزایش ظرفیت همکاری و انسجام بین اعضای صندوق ارزیابی نمود.

طیب نیا ضمن قدردانی از تمهیدات مدیریت و کارکنان صندوق در سالهای گذشته بر لزوم تقویت ساز و کارهای شناسایی، آماده سازی، ارزیابی و نظارت بر پروژه های عمومی و خصوصی تحت تامین مالی صندوق و تقویت پنجره تامین مالی بخش خصوصی این صندوق تاکید نمود.

وی همچنین ضمن تبریک به مدیریت صندوق بابت دریافت نظریه غیرمشروط حسابرس مستقل برای دومین سال متوالی و درج خلاصه صورتهای مالی در گزارش سال ۲۰۱۳ صندوق برای اولین بار، این اقدامات را زمینه ای برای رشد پایدار و ثبات و استحکام مالی صندوق دانست.

شورای وزیران که بالاترین رکن تصمیم‌گیری صندوق می‌باشد سالیانه یکبار و بمنظور مرور فعالیتها و عملکرد صندوق در سال مالی گذشته، سیاستها و برنامه های کلی صندوق را در حوزه های مختلف و محدوده فعالیتهای آن تعیین می کند.

در این نشست شورای وزیران صندوق اوپک علاوه بر بررسی گزارش سالیانه ۲۰۱۳ صندوق و عملکرد فعالیتهای سرمایه گذاری و عملیات وام دهی عمومی، تسهیلات بخش خصوصی و تجاری کمکهای بلاعوض صندوق در سال گذشته، تصویب صورتهای مالی صندوق برای سال ۲۰۱۳ میلادی و انتخاب حسابرس مستقل صندوق برای سال مالی ۲۰۱۴، موضوع بسیار مهم تعیین ضوابط انتخاب و انتصاب مدیر کل صندوق نیز در دستور کار شورا قرار داشت.

بر این اساس، با توجه به اینکه اساسنامه صندوق صرفا در خصوص اختیارات شورای وزیران در انتخاب مدیر کل صراحت داشته و در خصوص فرآیند ها و رویه ها و نیز شرایط احراز سمت مدیر کل صندوق سکوت دارد، این موضوع با پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در دستور کار شورا وزیران قرار گرفت و پیشنهادات نماینده ایران در هیات مدیره صندوق در اسفند ماه سال گذشته ناظر بر جزئیات ضوابط و شرایط معرفی، ارزیابی، انتخاب و انتصاب مدیر کل و شرایط احراز این پست به تصویب شورای وزیران صندوق اوپک رسید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز