خبرگزاری کار ایران

محمد خوش چهره:

پایین بودن نرخ رشد اقتصادی واقعیت اقتصاد ایران است / گره زدن را نمی پسندم

asdasd
کد خبر : ۱۷۲۴۰۶

در ابتدای دولت پیش رئیس جمهور وقتی تحریم ها را تنها یک ورق کاعذ می خواند و هیچ لزومی برای تشریح وضعیت اقتصادی کشور به مردم نمی دید اما با این همه او در اواخر دولت ریشه تمام مشکلات را در تحریم خلاصه کرد که این خود نشان از برون زا دانستن مشکلات اقتصادی در دولت گذشته دارد.

یک کارشناس اقتصادی واقعیت اقتصاد ایران را نرخ رشد اقتصادی پایین دانست و افزود: ظرفیت های خالی در اقتصاد ما قابل تامل است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد خوش چهره در نشست هم اندیشی اساتید «آدرس غلط»؛ دلواپسی از گره زدن چرخ زندگی مردم به مذاکرات هسته ای که در محل دانشگاه تهران برگزار شد با انتقاد به اسم انتخاب شده برای این نشست اظهار داشت: دولت یازدهم وارثیک شرایط سخت اقتصادی است که با نرخ رشد اقتصادی پایین، تورم بالا و اشتغال پایین دست و پنجه نرم می کند و بنده گره زدن را نمی پسندم.

وی با بیان این مطلب که برای از میان برداشتن مشکلات باید یک درک صحیح از محیط داشته باشیم، افزود: باید چالشها را در حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی لحاظ کنیم. همچنین میزان تاثیر عوامل برون زا و درون زا را نیز مشخص کنیم.

خوش چهره با اشاره به دولت دهم، گفت: در ابتدای دولت پیش رئیس جمهور وقتی تحریم ها را تنها یک ورق کاعذ می خواند و هیچ لزومی برای تشریح وضعیت اقتصادی کشور به مردم نمی دید اما با این همه او در اواخر دولت ریشه تمام مشکلات را در تحریم خلاصه کرد که این خود نشان از برون زا دانستن مشکلات اقتصادی در دولت گذشته دارد.

این کارشناس اقتصادی افزود: همچنین رئیس مجلس میزان تاثیر تحریم ها را بر روی وضعیت کشور بیست درصد اعلام کرد و هشتاد درصد را به سوء مدیریت نسبت داد که این نیز نشان از درون زا دانستن مشکلات اقتصادی است.

وی گفت: اگر کسی می گوید این عوامل برون زا است به نظر بنده و بسیاری ازکارشناسان گفته او یک خطای استراتژیک است چرا که این موضوع نه تنها چالشی است برای دولت بلکه چالش نظام نیز خواهد بود.

خوش چهره با اشاره به ۴/۵ - درصدی نرخ رشد؛ در کشور تصریح کرد: در برنامه پنجم توسعه این نرخ هشت درصد مشخص شده است و نشان از وجود شکاف ۱۴ درصدی است.

وی افزود: ظرفیت رسیدن چنین اهدافی در کشور وجود دارد اما باید توجه داشت که ظرفیت های خالی در اقتصاد ما قابل تامل است و به معنای واقعیتی نرخ رشد در اقتصاد ایران پایین است.

این استاد دانشگاه با بیان این که در حال حاضر ۵۰ درصد از ظرفیت های تولید ملی کم رمق و یا در حال تعطیلی است تصریح کرد: ظرفیت پایین تولید ملی بیشتر خارجی است که متاسفانه از تصمیم های غلط و عوامل درون زا نشات می گیرد.

خوش چهره با بیان این مطلب که تنها فهرست کردن مشکلات، راه درمان اقتصاد بیمار نیست افزود: در زمان انتخابات تقریباً تمامی کاندیداها با بنده لیست مشکلات اقتصادی موجود را در میان می گذاشتند اما در مورد دلایل مشکلات حرفی زده نمی شد و تا زمانی که با این منوال کشور را اداره کنیم شاهد تغییر در وضع موجود نخواهیم بود.

این کارشناس اقتصادی رکورد بازار مسکن را بی جهت خواند و افزود: با ساخت ۵/۱ میلیون واحد در هر سال در ظرف ۵ سال آینده می توانیم از رکود به وجود آمده در بازار مسکن خارج شویم اما متاسفانه در مسکن مهر به دلیل اختلالات بنیادی نه تنها مشکلات مسکن را حل نکردیم بلکه موجبات به یک چالش جدید را فراهم کردیم.

خوش چهره بسیاری از مسکن های مهر ساخته شده در روستا را مازاد دانست و ادامه داد: این طرح بیشتر یک سلیقه شخصی بود چراکه در بسیاری از روستاهایی که در آن مسکن مهر ساخته شد نیاز به مسکن نبود.

این استاد دانشگاه کارکردهای چهار دولت بر سر کار آمده بعد از انقلاب را شبیه به هم دانست و افزود: در تمامی دولتها وابستگی بودجه به نفت به چشم می خورد که البته در دولتهای نهم و دهم این قضیه بطور چشم گیر مشاهده شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز