خبرگزاری کار ایران

از سوی بنیاد برکت اعلام شد؛

توانمندسازی اقتصادی مناطق محروم و کمتر توسعه یافته در دستور کار / سرمایه‌گذاری ۱۶۰۰ میلیارد تومانی

کد خبر : ۱۶۸۸۳۵

توانمندسازی مناطق محروم و روستایی از نظر اقتصادی و معیشت در دستور کار این بنیاد قرار گرفته است.

بنیاد برکت اعلام کرد توانمندسازی مناطق محروم و روستایی از نظر اقتصادی و معیشت در دستور کار این بنیاد قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا به نقل از بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره)، نحوه توانمندسازی اقتصادی مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور توسط بنیاد برکت، توجه کارشناسان اقتصادی را به خود جلب کرده است.

شیوه مشارکت در طرح‌های اقتصادی و کارآفرینی بنیاد برکت در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، می‌تواند الگوی موثر و کارآمد برای احیای تمامی مناطق محروم کشور باشد.

این بنیاد عام المنفعه وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) که در سال ۸۶ تاسیس شد، تاکنون موفق شده است در حوزه کارآفرینی با مشارکت افراد حقیقی یا حقوقی، طرح‌های اقتصادی متعدد و متنوعی را در مناطق محروم کشور راه اندازی کند که در نوع خود کم نظیر بوده و نتایج مثبت خود را نشان داده است.

در این چارچوب تاکنون برای مشارکت در ۱۴۵ طرح کارآفرینی در سطح کشور، بیش از ۱۶ هزار و ۸۸۳ میلیارد ریال توسط بنیاد برکت سرمایه گذاری شده است.

اجرای این طرح‌ها بیش از ۷۰۵ روستا در کشور را با جمعیتی بالغ بر ۵۹۰ هزار نفر پوشش می دهد و بیش از ۱۰۵ هزار شغل مستقیم وغیرمستقیم ایجاد می‌کند و بطور میانگین حدود ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وضعیت منحصر به فرد جغرافیایی فلات پهناور ایران، پراکنش جمعیتی نامتقارن، موزائیک اقوام و قومیت ها، تکثر فرهنگ های بومی، تنوع کلیماتولوژیک و تکثر ظرفیت های اکولوژیک، آثار سیاست های توسعه ای دولت‌های یکصد ساله اخیر در بوجود آوردن مرکز - پیرامون و فشارهای ناشی از تحولات اقتصاد بین الملل، از جمله شرایطی است که سرمایه گذاری مشارکتی بنیاد برکت در مناطق محروم را دشوار می سازد.

ریسک های ناشی از این وضعیت بر رفتار تولیدی و روحیه تولید گران و کارفرمایی در مناطق محروم و حاشیه ای کشور تاثیرات منفی گذاشته و نوعی ناتوانی کاذب را در میان جوامع بومی حاشیه ای تلقین کرده است.

بنیاد برکت با درک این وضعیت و ناتوانی نهادهای سنتی جوامع کمتر توسعه یافته کشور، دست به بازسازی و تجدید حیات این نهادها به کمک ایجاد نهادهای حد واسط مدنی تولیدی زده است تا حضور مداخله گرانه بنیاد برکت به نوسازی نهادهای سنتی موجود در این جوامع منجر شود.

ویژگی این نهادها مشارکت پذیری مالی آنها است و اعضای آنها در حکم سهامداران شرکت های مستقل تازه تاسیسی هستند که در دراز مدت جدا از شاغلین این شرکت ها در حکم مالکان و سهامداران این نهادها محسوب می شوند و در عین حال، متکی به توانمند سازی نیروی کار در جوامع بومی هستند.

در این نهادها تلفیقی از تجربه و توان مدیریتی قدرتمند کارآفرینان اقتصادی کلان شهرها و نیروی کار جوانان بومی روستاها جریان دارد و از حمایت متنفذین و رهبران محلی برخوردارند.

با مدخلیت این نهادهای حد واسط حقوقی در اعماق مناطق حاشیه ای و محروم کشور و در کشاکش مناسبات اقتصادی سیال در این شرکت ها، روحیه کارفرمایی در میان جوانان بومی مستعد تقویت شده، فرهنگ کسب و کار مولد و احساس تعلق و حقوق شهروندی قوام خواهد یافت.

بنیاد برکت با توجه به اهمیت آموزش در توانمندسازی و توسعه مهارت‌ها قبل و بعد از ایجاد کسب و کار، این موضوع را به عنوان سیاستی قطعی در کلیه نهادهای تازه تاسیس مورد توجه قرار داده است.

برنامه‌های آموزشی این بنیاد در کلیه زمینه‌های مرتبط با اصول شرکت داری، قانون تجارت و مناسبات حاکم برآن و ارائه خدماتی است که در سه بخش عمومی، مدیریتی و فنی ارائه می شود.

ساز و کار ارتباط کارآفرینان بومی و فعالان اقتصادی با بنیاد برکت مبتنی بر اصل اعتماد متقابل برای بازتولید سرمایه اجتماعی لازم برای مشارکت در راستای سرمایه گذاری مشترک در طرح های اقتصادی است.

بنیاد برکت در هر دو حوزه کارآفرینی فردی و جمعی سعی کرده با تشکیل شرکت با افراد حقیقی یا شخصیت های حقوقی، یا مشارکت با افراد حقیقی در تاسیس شرکت‌های سهامی خاص به عنوان شخصیت های حقوقی قابل اتکا برای راه اندازی طرح‌های اقتصادی در مناطق کمتر برخوردار کشور، اقدام کند.

خط مشی بنیاد برکت، پس از تاسیس شرکت سهامی خاص طرح یا مشارکت در طرح توسعه شرکت، این است که پس از پایان پروژه و آغاز بهره‌برداری، ظرف مدت ۳ تا ۵ سال اقدام به فروش تدریجی سهام خود به سهامداران شریک بر اساس توافق حاصله بصورت نقدی یا اقساطی می‌کند و این رویه برای کارافرینان بومی بسیار مورد توجه است.

با چنین شیوه و سیاستی بنیاد برکت قصد دارد برای کارآفرینی و توانمندسازی مناطق محروم کشور، میزان سرمایه گذاری در این مناطق را تا ۴۰ هزار میلیارد ریال افزایش داده و ضریب نفوذ خویش را در عمق روستاهای کشور باز هم توسعه دهد.

طراحی الگوهای مشارکتی و اجرای آزمایشی طرح های کوچک اجتماع محور در مناطق روستایی و توسعه گونه‌های متفاوت مدل‌های توانمندسازی جامعه بومی برحسب شرایط فرهنگی، جغرافیایی و اقتصادی مناطق مختلف کشور و همچنین مشارکت در طرح‌های دانش بنیان، از برنامه‌های آینده این بنیاد است.

بنیاد برکت درصدد است در آینده در طرح‌های الگوی کارآفرینی، همکاری بین مردم و سازمان‌های صنفی، تولیدی و کارآفرینی را در مقیاس ملی و بین‌المللی تقویت کند.

پرهیز از تصدی گری و استفاده کامل از توان سازمان های غیر دولتی، عام المنفعه، اشخاص حقیقی و حقوقی کارآفرین و سپردن مسئولیت و مدیریت طرح به کارآفرین بومی، از نکات برجسته در شیوه همکاری اقتصادی و کارآفرینی بنیاد برکت است.

اطمینان از داشتن توجیه فنی و اقتصادی طرح مورد مشارکت و داشتن برنامه زمان‌بندی اجرای طرح قبل از شروع مشارکت، ارتقای توانمندی، دانش و مهارت حرفه ای شرکای برکت از طریق آموزش و مشاوره های حقوقی و فنی، مالی و بازرگانی، از سیاست های راهبردی این بنیاد است که الگویی مناسب برای تمامی نهادها و ارگان های دولتی و غیر دولتی دخیل در امر کارآفرینی، می تواند باشد.

انعطاف در تعامل با شرکا و سرعت در تصمیم گیری و اقدام، توجه کامل به شاخص‌های اشتغال زایی طرح، از دیگر موضوعات مورد توجه بنیاد برکت است.

تاکنون ۴۵طرح اقتصادی با مشارکت این بنیاد در مناطق محروم استان های مختلف کشور به بهره برداری قطعی یا آزمایشی رسیده است. عملیاتی شدن این ۴۵ طرح اقتصادی تاکنون منجر به ایجاد اشتغال برای ۶۸۶۶ نفر شده است و جمعیت کثیری نیز بطور غیر مستقیم از قبیل این طرح‌ها صاحب شغل و درآمد شدند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز