خبرگزاری کار ایران

سیف:

ذخایر ارزی در وضعیت مطلوبی قرار دارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۵۵۱

بانک مرکزی ۵۰ملی در حوزه‌های مختلف با استفاده از منابع خارجی در دست اقدام دارد / با هماهنگی بانک مرکزی و وزارت راه و شهر سازی، مسکن مهر به زودی تأمین اعتبار خواهد شدتا به بهره برداری کامل برسد.

رئیس کل بانک مرکزی از وضعیت مطلوب ذخایر ارزی خبر داد و گفت: ۵۰ طرح ملی با استفاده از منابع خارجی به زودی عملیاتی می‌شوند.

به گزارش ایلنا، ولی الله سیف در خطبه‌های پیش از نماز جمعه امروز که در مصلای تهران در حال برگزاری است، با بیان اینکه این بانک همزمان با برنامه ریزی برای کاهش تورم، خروج از رکود را نیز در دستور کار خود قرار داده است به تبیین برنامه‌های بانک مرکزی پرداخت و اظهار داشت: بانک مرکزی ۵۰طرح ملی در حوزه‌های مختلف با استفاده از منابع خارجی در دست اقدام دارد.

وی، پروژه‌های پتروشیمی، فولاد و… را از مهم‌ترین این طرح‌ها اعلام کرد.

رئیس کل بانک مرکزی، با اعلام اینکه هدایت راهبردی بانک مرکزی درراستای بهبود فضای کسب و کار است، از بهبود ساخت و ساز با استفاده از اقدامات لازم در راستای افزایش میزان اعطای تسهیلات بانکی خبر داد.

سیف، افزایش توان تولید وجلوگیری و کنترل تورم و تأمین نیازهای تولید و ظرفیت‌های اقتصادی را از دیگر اهداف بانک مرکزی بر شمرد.

وی تصریح کرد: برای افزایش توان تولید، بانک مرکزی برنامه سازی برای ایجاد نقش آفریینی بانک‌ها را در اقتصاد در دستور کار خود قرار داده است و بانک محوری را یکی از اهداف خود تعیین کرده است.

این مقام پولی کشور افزود: با هماهنگی بانک مرکزی و وزارت راه و شهر سازی، مسکن مهر به زودی تأمین اعتبار خواهد شدتا به بهره برداری کامل برسد.

وی همچنین از بانک مسکن و برنامه‌های این بانک حمایت کرد و عنوان داشت: بانک مرکزی برنامه‌هایی بر‌ای افزایش کارآمدی این بانک دارد.

وضعیت مطلوب ذخایر ارزی کشور

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه ذخایر ارزی کشور در وضعیت مطلوبی نسبت به نیمه اول سال ۹۲ قرار داد، گفت: خوشبختانه وضعیت ذخایر ارزی کشور در حال حاضر بسیار مطلوب است و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

به گفته سیف، اتخاذ شیوه مناسب از نحوه تخصیص ارز و کنترل و فروش ارز بین بانکی و همچنین اتخاذ تدابیر لازم در این زمینه مثمر ثمر بوده است.

سیف افزود: کاهش تدریجی نرخ دلار و انتظارات بازار آن در پی کاهش تحریم‌ها در ماه‌های آتی موجب تقویت بیش از پیش ارزش پول ملی و حفظ ذخایر استراتژیک ارزی در بازار‌های دارایی از سوی بانک مرکزی شده است.

وی گفت: تأمین ارز مورد نیاز برای کالاهای اساس و تلاش برای رفتارهای گروهی در بازار‌های دارایی برای جلوگیری از شتاب تورم، تأمین ارز مورد نیاز برای شرکت‌های بازرگانی داخلی و پشتیبانی امور دام از دیگر موارد مهم فعالیت‌های بانک مرکزی بوده است.

کاهش تدریجی نرخ تورم ادامه دارد

رئیس کل بانک مرکری، در ادامه از کاهش شتاب تورم خبر داد و گفت: میانگین نرخ تورم در ۱۲ ماهه منتهی به آبان ماه به ۳۹.۳ درصد رسیده است.

وی همچنین ازکاهش شاخص قیمت اقلام خوراکی و آشامیدنی به نحو قابل چشمگیری خبر داد.

برنامه ریزی برای جلوگیری و نوسانان زود گذر در بازار ارز

این مقام مسؤل بانک مرکزی زمینه سازی تدریجی برای یکسان سازی نرخ ارز در سال آینده را از مهم‌ترین اهداف این بانک اعلام کرد و گفت: تسهیل مراوادت بانکی و رفع مقررات بانیک به صورت مستمر ادامه خواهد داشت.

به گفته وی، بازنگری در سیاست‌های پولی به خصوص در حوزه ارز ادامه خواهد داشت.

وی در خصوص بانکداری الکترونیک نیز گفت: با راه اندازی سامانه‌های مختلف در حوزه‌های الکترونیک تعداد تراکنش‌ها با میزان زیادی افزایش پیدا کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز