خبرگزاری کار ایران

استیو هنکه استاد دانشگاه جان هاپکینز اعلام کرد:

موفقیت دولت در ثبات اقتصادی و بازار ارز غیرقابل انکار است

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۴۵۵

ثبات نرخ ارز در ماه های اخیر ناشی از تلاش های هماهنگ دولت و بانک مرکزی، توجه مناسب به مقوله تورم، موفقیت تیم مذاکره کننده هسته ای و اعتماد عمومی به دولت تدبیر امید می باشد.

استیو هنکه استاد دانشگاه جان هاپکینز، تحلیلی در خصوص تحولات نرخ ارز در ایران ارائه و به موفقیت مقامات اقتصادی دولت تدبیر و امید در ثبات بخشی به بازار ارز اعتراف کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از سازمان سرمایه گذار خارجی وزارت اقتصاد، وی گفت: ثبات نرخ ارز در ماه های اخیر ناشی از تلاش های هماهنگ دولت و بانک مرکزی، توجه مناسب به مقوله تورم، موفقیت تیم مذاکره کننده هسته ای و اعتماد عمومی به دولت تدبیر امید می باشد.

استیو هنکه در ادامه می افزاید: پس از آنکه اعلام شد ایران و گروه ۱ + ۵ به توافق ضمنی در خصوص برنامه هسته ای دست یافته است ریال ایران در بازار آزاد به میزان ۳.۴۵ درصد در مقابل دلار افزایش ارزش پیدا نمود و نرخ تبدیل از ۳۰۰۰۰ ریال در مقابل هر دلار در روز شنبه ۲۳نوامبر ۲۰۱۳ به ۲۹۰۰۰ ریال در برابر هر دلار در روز یکشنبه ۲۴ نوامبر جهش نمود که چنین افزایش ارزش روزانه ای به ندرت اتفاق افتاده است که در واقع از ابتدای سال ۲۰۱۳ تاکنون اینگونه افزایش ارزش کمتر از ۱۰ بار محقق شده است واین امر نشانه ای از اثر مثبت دستاوردهای دیپلماتیک بر انتظارات ایرانیان است.

استاد دانشگاه جان هاپکینز در ادامه یادآور می شود: من از حدود یک سال گذشته این واقعیت را مطرح نمودم که ایران در زمانیکه نرخ تورم ماهانه ۶۲ درصدی را لمس نمود یک تورم فراگیر و گسترده(در اوایل اکتبر ۲۰۱۲) را تجربه کرده است که ازآن زمان به دقت نرخ ریال در مقابل دلار در بازار آزاد را بررسی کرده و نرخ تورم ضمنی(Implied inflation) کشور را محاسبه نمودم.

این تحلیل گر در عین حال خاطر نشان می کند: از روزی که حسن روحانی در ۳ آگوست ریاست جمهوری را بر عهده گرفت انتظارات منفی ایرانیان در خصوص اقتصاد کمتر شده است و از این رو به نظر می رسد که روحانی در پایان دادن به دوره طولانی که از زمان تحریم های ۲۰۱۰ آمریکا اقتصاد ایران از بی ثباتی رنج می برد موفق بوده است که این امر در نرخ ریال – دلار در بازار آزاد ارز تبلور یافته است.

وی چندین عامل را در این امر دخیل می داند که عبارتند از: اول تلاش هماهنگ تیم اجرایی روحانی و بانک مرکزی برای مهار تورم است که این روش بر خلاف روش دولت قبل است که استراتژی خود را بر انکار تورم به عنوان یک مشکل قرار داده بود.

استیو هنکه در ادامه می افزاید: دوم اینکه اقتصاد ایران انعطاف خود را به اثبات رسانده است، به این معنی که کشور نهایتا خود را با تحریم ها تطبیق داده و راه هایی برای حفظ اقتصاد در شرایط سخت یافته است و عامل سوم در ثبات اخیر ریال ناشی از بهبود انتظارات اقتصادی ایرانیان است. این همان است که با مذاکرات ۱ + ۵ نمود می یابد.

به گفته این استاد اقتصاد بین الملل، ایرانیان دریافته اند که تسهیل تحریم ها یک ابزار چانه زنی در مذاکرات هسته ای است بنابراین پیشرفت مذاکرات به بهبود انتظارات اقتصادی مردم منجر گردید که در واقع اعلام خبر توافق در زمینه انتظارات، همچون خون تازه ای بود که به رگ ها تزریق گردید.

استیو هنکه با اشاره به ثبات نسبی اخیر اقتصاد ایران، می گوید: من ریال را از لیست پول های مشکل دار در پروژه پول های مشکل دار خارج نمودم و با روند فعلی به نظر نمی رسد که ریال مجددا به پول مشکل دار تبدیل شود، از نظر فنی در زمان ثبات نرخ ارز محاسبات نرخ تورم ضمنی قابلیت اتکای زیادی نخواهد داشت.

دلار در بازار آزاد ایران طی ماه های آینده با دقت و وسواس تمام توجه داشته باشیم، اضافه می کند: بهبود های اقتصادی روحانی همچون توافق با ۱ + ۵ غیر قطعی و احتمالا شکننده است و از آنجاییکه نرخ ارز در بازار آزاد یکی از معدود قیمت های واقعی و عینی و احتمالا مهمترین - در اقتصاد ایران است، با تداوم فرایند مذاکرات دیپلماتیک و در مسیری که ایران به دوران پس از تحریم حرکت می نماید، جهت اقتصاد ایران را مشخص می نماید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز