خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار:

ارزش ۷ برابری معاملات نسبت به ۴ سال گذشته

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۶۴۳

ارزش معاملات در سال ۸۸، حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بود و امروز به ۷۲ هزار میلیارد تومان رسیده است که عمده این معاملات و در حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان معاملات خرد و بلوک است.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار با بیان اینکه بازار سرمایه نقش اساسی در رشد و توسعه اقتصادی دارد، گفت: بهترین زمان برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه در دوره رونق است.

به گزارش ایلنا، حسن قالیباف اصل، کارکردهای بورس اوراق بهادار را کشف قیمت، نقدشوندگی، شفافیت، تامین مالی دانست و افزود: در اقتصاد بازار محور کشف قیمت نقش مهمی است و ظاهر بازار داد و ستد است.

وی تصریح کرد: اما قیمت ها در بازار علامت دهی می کنند و مسیر را در اقتصاد نشان می دهند که با توجه به نقدشوندگی که اتفاق می افتد، سرمایه به چه سمتی حرکت کند زیرا در بورس دارایی برخلاف سایر بازارها مانند مسکن، به طور دائم دست به دست می شود.

قالیباف اصل گفت: افرادی که در بازار سرمایه فعال هستند به طور دائم دنبال اطلاعات هستند و تقاضای شفافیت اطلاعات از بنگاه های اقتصادی را دارند.

وی تاکید کرد: بازار سرمایه در کشورها، سبب می شود شفافیت در اقتصاد نسبت به زمانی که بازار سرمایه وجود ندارد به میزان زیادی افزایش می یابد.

مدیر عامل شرکت بورس، نقش اساسی بازار سرمایه را تامین مالی دانست و افزود: بنگاه اقتصاد هنگامی که سهام شرکت خود را در بازار سرمایه عرضه می کند، دنبال تامین مالی در زمان عرضه اولیه است و پس از آن هم در زمان افزایش سرمایه یا از طریق بدهی می تواند تامین مالی کند.

وی اظهار داشت: بازار سرمایه با توجه به اینکه شرکت ها را رتبه بندی می کند امکان تامین مالی متفاوت را براساس ویژگی های شرکت ها فراهم می کند.

قالیباف اصل به توسعه های بازار سرمایه در ۵ سال اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: ارزش معاملات در سال ۸۸، حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بود و امروز به ۷۲ هزار میلیارد تومان رسیده است که عمده این معاملات و در حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان معاملات خرد و بلوک است.

میانگین ارزش روزانه معاملات در سال۸۸ حدود ۷۵ میلیارد تومان و در سال ۹۱یکصد میلیارد تومان و امسال ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.

مدیرعامل بورس تهران به شاخص های بازار اشاره کرد و گفت: ارزش جاری در سال ۸۸ حدود ۶۵ هزارمیلیارد تومان بوده و با رشد ۷ برابری به حدود ۴۳۰ هزار میلیارد تومان در سال جاری رسیده است.

وی به فرصت های زیاد بازار سرمایه در حوزه تامین مالی تاکید کرد و گفت: در حوزه تامین مالی خیلی فعال نبودیم و به کار ملی نیاز دارد زیرا ما یک بازار داریم که منابع در آنجا وجود دارد اما استفاده بهینه نمی کنیم.

مدیر عامل بورس تهران به ترکیب سهامداران و خریداران و فروشندگان اشاره کرد و گفت: در گذشته ۳۰ درصد حقیقی ها و ۷۰ درصد حقوقی ها بودند اما آمار امسال نشان می دهد سهم حقوقی ها در بازار ۳۹ درصد و حقیقی ها ۶۱ درصد است.

وی دسترسی به بازار را یکی از عوامل توسعه یافتگی بازار ذکر کرد و افزود: معاملات برخط این امکان را به مقدار زیادی توسعه داده است.

سخنگوی شرکت بورس تهران به بحثدرجه تمرکز بازار توجه کرد و گفت: از ۳۱۴ شرکت در بورس، ۳۰ شرکت بزرگ در بورس حدود ۷۷ درصد ارزش بازار را بخود اختصاص داده است و حدود ۲۸۴ شرکت بقیه ارزش بازار را دارد.

شاخص درجه تمرکز بازار برای بورس هایی که عضو فدراسیون جهانی بورس ها(WEF) هستند، ۶۰ درصد است و بورس ما عدد ۵۹ درصد را دارد و از لحاظ آمار تمرکز به میانگین جهانی نزدیک است.

هم اکنون ۹۴ شرکت کارگزاری، ۲۲ تالار منطقه ای، ۲۰۹ تالار اختصاص کارگزاران، ۱۰۶۹ ایستگاه معاملاتی، ۷ شرکت تامین سرمایه، ۴ شرکت سبد گردان، ۹ شرکت مشاوره سرمایه گذاری و ۲ شرکت پردازش اطلاعات مالی در بازار سرمایه فعال است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز