خبرگزاری کار ایران

طیب‌نیا در آسیب‌شناسی از فضای کسب و کار مطرح کرد:

حمایت‌های نامشروط و مطلق از بخش خصوصی / قتصاد کشور در شرایط خطیری قرار گرفته است

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۲۵۴

متاسفانه ایران از نظر فضای کسب و کار در میان ۱۸۹ کشور جهان رتبه ۱۵۲ را دارد و در بین ۲۵ کشوری که در منطقه سند چشم انداز حضور دارند در ره ۲۲ قرار داریم و تا کسب رتبه نخست فاصله زیادی وجود دارد.

وزیر اقتصادی و دارایی‌ادامه روند حمایتهای نامشروط و مطلق برای بهبود بخش خصوصی در ایران را از چالش‌های فضای کسب و کار در کشور دانست و گفت: ‌‌ همان طور که شاهد بوده‌ایم در دهه‌های گذشته دولت کمک‌های فراوانی به فضای کسب و کار کرده است اما به دلیل اینکه این حمایت‌ها هدفمند و مشروط نبوده‌اند می‌بیینم که ایران اکنون در رده ۱۵۲ جهان قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد طیب نیا در تشریح وضعیت اقتصادی کشور در همایش بهبود فضای کسب و کار گفت: اقتصاد کشور در شرایط خطیری قرار گرفته است؛ در دهه گذشته با ورود جوانان جویای کار و کسانی که برای کسب شغل وارد بازار کار می‌شوند سالانه بیش از ۸۰۰ هزار شغل باید ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه حتی رشد اقتصادی ۸ درصد نیز برای رسیدن به قدرت اقتصادی منطقه کافی نیست، خاطرنشان کرد: رسیدن به این رشد اقتصادی کار مشکلی است و حتی این مقدار نیز کافی نیست که منشأ اصلی مشکل اقتصادی را می‌توان رشد اقتصادی کم و بهره وری کم دانست.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: پر هزینه شدن فضای کسب و کار از جمله نتایج دیگر فقدان نهادهایی است و بایستی زمینه‌ها را برای ورود سرمایه‌ها به کسب و کار آماده کنند.
وی با اشاره به آمارهای بانک جهانی گفت: متاسفانه ایران از نظر فضای کسب و کار در میان ۱۸۹ کشور جهان رتبه ۱۵۲ را دارد و در بین ۲۵ کشوری که در منطقه سند چشم انداز حضور دارند در ره ۲۲ قرار داریم و تا کسب رتبه نخست فاصله زیادی وجود دارد.

طیب نیا ابراز کرد: ایران در سال ۲۰۰۶ در رتبه ۱۱۳ و در سال ۲۰۱۴ با سقوط چند پله‌ای در رتبه ۱۵۲ قرار دارد که این آمار بانک جهانی نشان می‌دهد یا عقبگرد کرده‌ایم و یا عقب مانده‌ایم.
وی با اشاره به رتبه فضای کسب و کار کشور به نسبت کوچک گرجستان گفت: گرجستان در سال ۲۰۰۶ در رتبه‌های بالای ۱۰۰ بود که آمار امسال بانک جهانی نشان می‌دهد این کشور پیشرفت چشمگیری داشته است و در رتبه ۷ قرار گرفته است. این آمار نشان می‌دهد می‌شود با تلاش و برنامه ریزی درست فضای کسب و کار در مدت زمان کوتاه بهبود بخشید.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه تجربه نشان داده که تنها با خصوصی‌سازی نمی‌توان به توسعه رسید، ابراز کرد: واگذاری مالکیت شرکتهای دولتی به تنهایی نمی‌توان اثربخش باشد و در کنار آن باید فضای کسب و کار را بهبود بخشید تا بتوان به هدف اصلی که‌‌ همان تامین آسایش اقتصادی مردم است برسیم.
وی با اشاره به قانون برنامه پنجم توسعه گفت: یکی از راه حل‌های بهبود وضعیت خصوصی کشور تاسیس شورای گفتگو است که در آن بخش خصوصی، بنگاه‌های اقتصادی، دولت، قوه مقننه و قوه قضائیه، نماینده‌هایی خواهند داشت و به پیگیری خواسته‌ها، مسائل ومشکلات خود می‌پردازند.

طیب نیا چالش را برای بهبود فضای کسب و کار متصور شد و خاطرنشان کرد: در گام اول باید از کلی گویی و بیان برنامه‌های مبهم خودداری و برنامه‌های اقتصادی را به شکل کمی، ریز و نقطه به نقطه باید طرح ریزی و اجرا کرد.
وی چالش دوم را تنوع مشکلات اقتصادی دانست و گفت: این تعدد مشکلات موجب می‌شود کارهای متفاوت و بعضاً متناقضی به وجود بیاید که اگر همه مشکلات را مهم بشماریم باید نتیجه بگیریم که هیچ کدام از آن‌ها مهم نیستند.
وزیر اقتصاد اظهارکرد: چالش سوم ادامه روند حمایتهای نامشروط و مطلق برای بهبود بخش خصوصی در ایران است وه‌مان طور که شاهد بوده‌ایم در دهه‌های گذشته دولت کمک‌های فراوانی به فضای کسب و کار کرده است اما به دلیل اینکه این حمایت‌ها هدفمند و مشروط نبوده‌اند می‌بیینم که ایران اکنون در رده ۱۵۲ جهان قرار دارد.
وی افزود: بهبود فضای کسب و کار یک مسئله در کنار صد‌ها مسئله و مشکل دیگر است و زمانی می‌توان امید به بهبودی آن داشت که به یک دغدغه و مسئله اصلی و راهبردی برای همه ارکان نظام تبدیل شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز