خبرگزاری کار ایران

بزرگترین دغدغه‌ما نداشتن‌تجهیزات است؛

علیپور: نگاه‌ ما مدال‌آوری است، نه همگانی / با ۷ مدال همگانی، چهارم آسیا شدیم

asdasd
کد خبر : ۲۳۰۴۵۷

رئیس فدراسیون انجمن‌های ورزشی معتقد است کسب ۷ مدال ارزشمند توسط ورزشکاران ۳ رشته فدراسیون‌انجمن‌ها کمک شایانی کرد تا کاروان ورزش ایران در بازی‌های ساحلی آسیا عنوان چهارمی را از آن خود کند.

رئیس فدراسیون انجمن‌های ورزشی معتقد است کسب ۷ مدال ارزشمند توسط ورزشکاران ۳ رشته فدراسیون‌انجمن‌ها کمک شایانی کرد تا کاروان ورزش ایران در بازی‌های ساحلی آسیا عنوان چهارمی را از آن خود کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در پایان چهارمین دوره بازی‌های‌ساحلی‌آسیا که چندی‌قبل در پوکت تایلند برگزار شد، کاروان کشورمان بر جایگاه چهارمی بازی‌ها ایستاد که در این بین، نمایندگان ۳ رشته سپک‌تاکرا، موی‌تای و فوتوآلی موفق به کسب ۷ نشان رنگارنگ شدند. به همین بهانه با محمد علیپور رئیس فدراسیون انجمن‌های ورزشی و عضو هیات‌اجرایی کمیته ملی المپیک گفت‌وگویی انجام دادیم که ماحص گفت‌وگوی وی با خبرنگار ایلنا را در ادامه می‌خوانید…

سهم فدراسیون در کسب رتبه چهارمی آسیا
ما در ۳ رشته موی‌تای، سپک‌تاکرا و فوتوآلی، ۱ طلا، ۳ نقره و ۳ برنز گرفتیم که بیشترین مدال‌های کاروان ایران توسط ورزشکاران فدراسیون انجمن‌ها به دست آمد. جالب اینجاست رشته‌ای مثل فوتوآلی در اولین اعزام بین‌المللی خود و در مسابقات مهمی همچون بازی‌های‌ساحلی آسیا، موفق به کسب نشان نقره شد.

روماریو مسئول فوتوآلی برزیل
فوتوآلی یک رشته‌ساحلی دو نفره است که تور آن به اندازه تور والیبال است. در این رشته، ورزشکار می‌تواند با همه جای بدن جز دست‌ها، به توپ ضربه بزند. اندازه توپ فوتوآلی سایز ۴ توپ فوتبال است. این ورزش در برزیل برای بدنسازی در فوتبال استفاده می‌شده و روماریو بازیکن سابق تیم ملی فوتبال برزیل، مسئول فوتوآلی این کشور است.

یک برنز کمتر
ما و کره، مشترکا مقام‌سوم بازی‌ها را کسب کردیم، ضمن اینکه مدال‌های کاروان ما در شرایطی حاصل شد که در بسیاری از رشته‌های حاضر در این مسابقات، قهرمانان‌بزرگ و سرشناس‌جهان حضور داشتند. از سوی دیگر، کاروان ورزش ما بدون حضور بانوان در این رقابت‌ها حضور یافت و در مجموع، نتایج ارزشمندی برای ورزش کشور رقم خورد.

برگزاری مسابقات جهانی ساحلی
ابتدا باید بگویم که کمیته بین المللی المپیک و همچنین شورای المپیک آسیا، نگاه ویژه ای به بازی های ساحلی دارند و حتی قرار شده در آینده ای نزدیک، مسابقات جهانی ساحلی نیز برگزار شود. در مورد سوال شما، همه رشته های تحت پوشش فدراسیون انجمن ها از جمله: بیس بال، ورزش های هوایی و سپک تاکرا، عضو اسپورت آکورد هستند. یعنی زیر نظر کمیته بین المللی المپیک فعالیت های رسمی دارند. بنابراین، به زودی المپیکی خواهند شد. البته راگبی ۷ نفره در المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو برزیل حضور دارد. خوشبختانه تیم راگبی کشورمان به مرحله دوم انتخابی المپیک صعود کرده است. مرحله دوم انتخابی در " چنای " هند برگزار خواهد شد که اگر بتوانیم عنوان نخست را به دست آوریم، برای نخستین‌بار در تاریخ ورزش‌کشورمان، راگبی‌ایران در المپیک حضور خواهد داشت. هر چند راگبی‌بازان کشورمان تا همین مرحله هم کار بزرگی انجام داده‌اند.

در همان تایلند به مدال‌آوران پاداش دادم
مدال‌آوران بازی‌های‌ساحلی هم پاداش خواهند گرفت که هر زمان مراسم تقدیر از ورزشکاران برگزار شود، مدال‌آوران این مسابقات نیز پاداش‌خود را دریافت خواهند کرد. ضمن اینکه بنده در همان محل برگزاری بازی‌ها نیز به مدال‌آوران فدراسیون پاداش‌هایی دادم.

در حضور ۵ رقیب رئیس شدم
من ۵ رقیب داشتم که یکی از آنها کناره‌گیری کرد. دو نفر دیگر هم به نفع بنده کنار رفتند.

نمی‌دانستم انتخاب می‌شوم
هیچ اطمینانی نداشتم که بار دیگر رئیس فدراسیون می‌شوم. این اعضای‌مجمع بودند که به بنده رأی دادند. واقعا تا لحظه اعلام نتایج، نمی‌دانستم رئیس می‌شوم یا نه…

یکسال تلاش کردیم تا برای فدراسیون‌ ساختمانی تهیه کنیم
با تلاش فراوان، این فدراسیون نوپا را به اینجا رساندیم. یکسال طول کشید تا ساختمانی را برای فدراسیون پیدا کنیم. در واقع، ما از این ۴ سال، ۲ سال را کار کردیم و بقیه موارد به دنبال سایر مسائل بودیم.

باید جایی می‌بود که رشته‌های جدید فعالیت کنند
سال‌ها قبل که رئیس فدراسیون همگانی بودم، می‌دیدم رشته‌های جدید وارد کشور می‌شوند و یا اینکه برخی ورزش‌ها در داخل ایران فعال هستند، اما جایی برای ساماندهی ندارند. همان زمان بود که رشته‌های جدیدی را جذب فدراسیون همگانی کردیم که البته با انتقادها و حتی اعتراض‌هایی نیز روبرو شدیم، اما معتقد بودیم بالاخره باید جایی باشد که این ورزش‌ها در آن فعالیت کنند. این تفکر در فدراسیون انجمن‌ها نیز وجود دارد. البته با این تفاوت که رشته‌هایی در فدراسیون انجمن‌ها حضور دارند که هر یک در فدراسیون‌های بین المللی، آسیایی و جهانی خود از جایگاه خوبی برخوردارند.

از تجربیاتم در فدراسیون همگانی استفاده کردم
بنده اولین رئیس فدراسیون همگانی بودم که ۲۰ رشته را راه‌اندازی و ساماندهی کردم. الان هم ۱۷ انجمن داریم که هر کدام برای خود جایگاه خوبی در آسیا و جهان دارند. البته کار، سخت است، چون با محدودیت‌های زیادی روبرو هستیم، اما باید در این عرصه از ورزش کشور، فرهنگ‌سازی هم بشود. یعنی این طرز فکر نباشد که هر رشته ورزشی باید الزاما فدراسیون مستقل داشته باشد که البته در این راه، از تجربیاتم در فدراسیون‌همگانی نیز استفاده کردم.

به تمامی انجمن ها استقلال داده‌ام
معتقدم باید به انجمن‌ها، بها و همچنین استقلال بدهیم. الان همه انجمن‌های فدراسیون، هیات‌رئیسه مشخص دارند و ما فقط از فعالیت‌های انجمن‌ها حمایت می‌کنیم. خوشبختانه این کار ما جواب هم داده و باعث‌شده حرکت رو به جلویی داشته باشیم.

وزارت‌ورزش باید در مورد اضافه‌شدن رشته‌های جدید نظر بدهد
سیاست‌گزاری در مورد اینکه چه رشته‌ای در فدراسیون باشد یا نباشد را وزارت‌ورزش انجام می‌دهد. فدراسیون تنها بستر لازم را فراهم می‌کند.

رویکرد ما مدال‌آوری است، نه همگانی
ما در فدراسیون انجمن ها، رویکرد همگانی نداریم. در ۴ سال آینده بر پایه: نتیجه گیری، کیفی سازی و مدال آوری حرکت خواهیم کرد. چون اهداف انجمن ها و نهایتا فدراسیون، ترسیم شده اند.

همه تجهیزات رشته های فدراسیون وارداتی هستند
ورزش هایی مثل: راگبی، بیس بال و سافت بال، در زمین فوتبال هم انجام می شوند. متاسفانه ما تنها یک زمین استاندارد بیس بال داریم که آن هم در کرج واقع است. البته سایر رشته های فدراسیون ساحلی هستند. با این حال، بزرگترین دغدغه ما تجهیزات رشته های فدراسیون است. چرا که هیچ یک از این وسایل و تجهیزات، در داخل کشور ساخته نمی شوند. از توپ سپک تاکرا گرفته تا راگبی و بیس بال، همگی وارداتی هستند. از این رو، با وزارت ورزش رایزنی هایی انجام داده ایم تا منابع ارزی بیشتری در اختیار ما قرار دهند.

مسئولان ۸ انجمن ما کرسی های بین المللی را در اختیار دارند
مسئولان ۸ انجمن فعال در فدراسیون، کرسی جهانی و بین المللی دارند. ضمن این که خود من نیز مسئول سپک تاکرا غرب آسیا و همچنین رئیس افتخاری فدراسیون جهانی آلیش هستم.

برای میزبانی رویدادهای بین المللی برنامه های ویژه ای داریم
از پایان سال جاری و ابتدای سال آینده، میزبانی رقابت های بین المللی را در دستور کار داریم، به خصوص در رشته هایی مثل: فوتبال دستی، موی تای، بیس بال، راگبی و فلوربال که با محدودیت های خاصی نیز روبرو نیستیم. ضمنا خوب است بدانید ما خرداد ماه امسال، میزبان مسابقات آسیایی آلیش بودیم که در دو بخش آقایان و مردان در گرگان برگزار شد.

برای حضور بانوان سایر کشورها در ایران مشکل خاصی نداریم
برای حضور ورزشکاران زن از سایر کشورها در رشته های ساحلی با مشکل روبرو هستیم، اما در ورزش هایی که نام بردم، مشکلی بابت حضور بانوان سایر کشورها در ایران نیست.

در ۳ آیتم بودجه می گیریم
به صورت کلی می گویم که در دو بخش و ۳ آیتم به ما بودجه اختصاص می یابد. یکی از سوی وزارت ورزش و جوانان، یکی توسط کمیته ملی المپیک و دیگری از محل جذب اسپانسرها که به دلیل استقلالی که به انجمن ها داده ایم، خدا را شکر انجمن ها در استفاده از حمایت های اسپانسرها، موفقیت های خوبی داشته اند. مثلا در مسابقات آسیایی آلیش اسپانسرها حضور موفقی داشتند و یا این که تیم دراگون بت مردان و زنان کشورمان با حمایت های اسپانسرها، راهی مسابقات جهانی ایتالیا شد.

انتخاب مسئول انجمن فلوربال به عنوان سرپرست فدراسیون بسکتبال اتفاق جالبی بود
وزارت ورزش نظر مثبتی به " رمضانعلی دولو " داشت. دولو رشته فلوربال را از صفر در ایران راه اندازی کرد و یکی از مدیران موفق و خوشنام ورزش است. البته در این میان باید از " محمود مشحون " رئیس سابق فدراسیون بسکتبال نیز به نیکی یاد کرد که در دوره مدیریت او، افتخارات فراوانی برای بسکتبال ایران حاصل شد.

۱۰ انجمن ما لیگ دارند
۱۰ انجمن فدراسیون صاحب لیگ هستند. البته قبلا و به صورت سنتی، مسابقات کشوری رشته های مختلف برگزار می شد، اما برگزاری لیگ، دستاوردهای خوبی برای رشته های تحت پوشش فدراسیون داشته و دارد. به نظرم، نتایج ۳ رشته ورزشی فدراسیون انجمن ها در بازی های ساحلی آسیا، به دلیل برگزاری لیگ بود.

ثبت حقوقی انجمن ها برای ما اولویت ندارد
بالاترین مرجعی که هر رشته ورزشی می تواند زیر نظر آن فعالیت کند، وزارت ورزش است و به همین جهت، نمی توان و البته ضرورتی هم ندارد که آن ورزش را در جای دیگر ثبت کرد.

در هیات اجرایی کمیته ملی المپیک نگاه خاصی به فدراسیون انجمن ها ندارم
انتخاب بنده با رای فدراسیون ها بوده و به همین دلیل، باید منافع تمامی فدراسیون ها را تامین کنیم. بنده هیچ نگاه شخصی به فدراسیون انجمن ها ندارم. مثال می زنم. برای بازی های آسیایی اینچئون، می دانستم که سپک تاکرا مدال می گیرد، اما باز هم این رشته اعزام نشد. چون نگاه ما به فدراسیون ها و رشته های ورزشی، یکسان است.

اتفاقات خوبی در ورزش کشور رخ داده است
بله، باید اینجا به یک نکته اشاره کنم و آن اینکه، قبلا روسای سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک یک نفر بود، اما در حال حاضر، این مساله به چشم نمی خورد که به نظرم، اتفاق خوبی در ورزش است و باعثنزدیکی و صمیمیت نیز می شود. ستاد آماده سازی المپیک برزیل، به دستور دکتر " گودرزی " تشکیل شده که در آن، تصمیم گیری های کلان را شاهد هستیم. باطبع و در این راستا، هیات اجرایی کمیته ملی المپیک نیز جلساتی را برگزار کرده و خواهد کرد. یک نکته مهم دیگر این که، خوشبختانه ما الان دیگر دغدغه ای به نام پول نداریم و به همین جهت است که می گویم اتفاقات خوبی در ورزش کشور رخ داده است.

بودجه مجزا برای المپیک ۲۰۱۶ مقرر شده است
همان طور که برای بازی های آسیایی اینچئون بودجه مجزا در نظر گرفته شده بود، برای المپیک ۲۰۱۶ برزیل نیز این مساله را شاهد هستیم. الان فدراسیون ها در زمان مناسب بودجه می گیرند و به همین جهت، خیال جامعه ورزش راحت است.

حداقل مدال‌های المپیک‌لندن در ریو تکرار خواهد شد
با برنامه ای که وزارت ورزش انجام داده، قطعا در المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو برزیل نتایج بهتری نسبت به المپیک ۲۰۰۸ لندن کسب خواهد شد. مطمئن باشید حداقل مدال های دوره قبل المپیک تکرار خواهند شد.

در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ یکی از رشته‌های فدراسیون انجمن‌ها حضور خواهد داشت
هدف‌گذاری ما در فدراسیون، براساس توسعه است تا بتوانیم مخاطبان رشته‌های خود را افزایش دهیم. همچنین نگاه ویژه‌ای نیز به مدال‌آوری داریم تا طی آن، تمامی ورزش‌های تحت‌پوشش فدراسیون، مدال‌آور شوند. فدراسیون انجمن‌ها، یکی از پرکارترین و با برنامه ترین فدراسیون کشور است. ما ۸۹ تیم ملی در رده های سنی مختلف در دو بخش مردان و زنان داریم. در پایان، باید بگویم چشم انداز اصلی ما بازی های آسیایی ۲۰۱۸ اندونزی است تا در آن، حداقل یکی از رشته های فدراسیون حضور داشته باشد و بر روی سکو هم برود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز