خبرگزاری کار ایران

افتخار طلای‌صفویه برای‌فدراسیون نیست؛

اسفندآبادی: رودکی را هر جای‌دیگر، لای پر " قو " نگه می‌داشتند / دوستان دست از عوام‌فریبی بردارند

کد خبر : ۱۹۷۲۸۰

اگر تا ۳ سال آینده یک جودوکار جوان دیگر مدال گرفت، آقایان می‌توانند مدعی شوند در جودو به قول خودشان سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما من مطمئنم این اتفاق نخواهد افتاد.

کارشناس جودوی‌کشور گفت: مدال‌طلای رامین صفویه در المپیک جوانان، حاصل کار فدراسیون قبلی بوده و طبیعتا مسئولان کنونی فدراسیون، نمی‌توانند آن را به نام خود مصادره کنند.

محمد خانی‌اسفندآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد طلای‌صفویه در المپیک نانجینگ چین، بازی‌های آسیایی اینچئون کره و سایر مسائل و مشکلات جودوی ایران صحبت کرد که ماحصل این گفت و شنود را در ادامه بخوانید:

کسب نشان طلا در المپیک جوانان تاحدودی جودوی ما را از حالت بحران خارج کرد، اما هنوز معضلات اساسی در جودوی کشورمان دیده می‌شود. نظر شما چیست؟
- ابتدا باید این موفقیت را به رامین صفویه و مربی خوب او اردشیر موحد‌دانش تبریک بگویم. این مدال ثابت کرد مدیریت قبلی فدراسیون و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در آن زمان، تا چه اندازه تاثیرگذار بوده، بنابراین خوشحالم زحمات مسئولان قبلی فدراسیون و همچنین کادر فنی سابق تیم ملی به بار نشست.

یعنی معتقدید دست‌اندرکاران فعلی فدراسیون و مربیان کنونی تیم ملی، نقشی در این موفقیت نداشته‌اند؟
- خیر، علاوه بر صفویه، سایر جودوکاران مطرح امروز کشور و تیم ملی از جمله جواد محجوب، امیر قاسمی‌نژاد، سعید مولایی و دیگران نیز حاصل سرمایه‌گذاری و تلاش مسئولان پیشین فدراسیون بوده‌اند.

اما به هرحال این مدال را به پای فدراسیون کنونی می‌نویسند…
- این‌طور نیست. جالب است رئیس فدراسیون این مدال را حاصل سرمایه‌گذاری فدراسیون تحت مدیریتش می‌داند و آن را به نام خود ثبت کرده، حتما هم به وزارت‌ورزش می‌رود و با " لپ‌تاپ " خودش دوباره از برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت صحبت می‌کند. احتمالا وی دچار توهم شده که این‌گونه صحبت می‌کند. در حالی‌که همه به خصوص جامعه فهیم جودو می‌دانند واقعیت چیست و چه کسانی دل‌شان برای این ورزش می‌سوزد.

یعنی هیچ پشتوانه‌سازی در این بیش از ۲ سالی که از حضور مسئولان فعلی در فدراسیون می‌گذرد، بر روی نوجوانان و جوانان انجام نشده؟
- شما ترکیب تیم‌های ملی اعزامی به مسابقات جهانی، بازی‌های آسیایی و مسابقات مختلف را ببینید که کدام چهره‌جدید معرفی و وارد تیم ملی شده‌اند؟ همین رامین صفویه زمانی که در رده سنی نوجوانان حضور داشت، آقایان تازه وارد فدراسیون شده بودند. احتمالا دوستان " ورد " خوانده‌اند و صفویه یک شبه قهرمان المپیک جوانان شده! بنابراین موفقیت صفویه و حتی تک مدال‌های جودو در این ۲ سال و اندی، متعلق به تیم مدیریتی فعلی فدراسیون نیست و آنها نباید آن را به نام خود مصادره کنند.

از کجا معلوم، شاید در آینده قهرمانان جدیدی به تیم ملی معرفی شدند…
- اگر تا ۳ سال آینده یک جودوکار جوان دیگر مدال گرفت، آقایان می‌توانند مدعی شوند در جودو به قول خودشان سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما من مطمئنم این اتفاق نخواهد افتاد.

شما از کجا این‌قدر مطمئن هستید؟
- ببینید دوستان نه تنها قهرمان‌پروری و پشتوانه‌سازی نکرده‌اند، بلکه بسیاری از آینده‌داران و قهرمانان این رشته را نابود هم کردند. تیم ملی کاتا که در آسیا روی سکو می‌رفت و مدال جهانی داشت، در ۲ دوره اخیر مسابقات جهانی شرکت نمی‌کند، چون یک نفر در فدراسیون هست که با کاتا موافق نیست.

مسابقات جهانی در حالی از هفته‌آینده در روسیه برگزار می‌شود که تیم ایران تنها با یک نماینده در این رقابت‌ها شرکت خواهد کرد. فکر نمی‌کنید بهتر بود نفرات دوم و یا حتی تیم جوانان به این مسابقات اعزام می‌شدند؟
- بله، اگر دوستان واقعا به دنبال پشتوانه‌سازی و قهرمان‌پروری هستند، باید این کار را می‌کردند. باعثتاسف است جودوی ما به جایی رسیده که برای رقابت‌های مهمی چون قهرمانی‌جهان، فقط یک نفر را اعزام می‌کنیم، آن هم در حالی‌که در سال‌های نه چندان دور، چه در بازی‌های المپیک و چه در مسابقات جهانی، با ترکیب کامل شرکت می‌کردیم.

ترکیب‌نفرات اعزامی به بازی‌های آسیایی نیز با انتقادات زیادی روبروست، به خصوص در اوزان ۶۰ - و ۱۰۰ + کیلوگرم. ضمن اینکه در وزن ۶۶ - کیلو نیز علی‌رغم داشتن جودوکاران خوب، نماینده‌ای در بازی‌های آسیایی نداریم.
- می‌دانید چرا نایب رئیس فدراسیون در وزن ۶۶ - کیلوگرم ملی‌پوشی را اعزام نمی‌کند؟ چون نمی‌خواهد کسی در این وزن به مدال آسیایی و جهانی برسد. او فکر می‌کند جودو مثل فوتبال است که پیراهن یک بازیکن بزرگ یا محبوب را به شخص دیگری نمی‌دهند، در حالیکه فوتبال با جودو فرق می‌کند.

این در حالی است که ما جودوکاران خوبی در وزن ۶۶ - کیلو داریم…
- محسن غفار، وحید بنا و محمد ملک‌محمدی الان کجا هستند؟! بنا بعد از اینکه مورد بی‌مهری نایب رئیس فدراسیون قرار گرفت، به جوجیتسو آمد و همین هفته قبل در مسابقات انتخابی تیم ملی، سوم شد و به اردو راه یافت. غفار و ملک‌محمدی هم که کلا از ایران رفتند. چرا باید با قهرمانان خود کاری کنیم که نه تنها از ورزش، بلکه از ایران فراری شوند!

در ترکیب تیم اعزامی به بازی‌های آسیایی، بیشترین ابهام در وزن ۱۰۰ + کیلوگرم است. وزنی که ما زمانی رودکی را داشتیم که در گوانگژو، کاروان ورزش ما را صاحب ۲ مدال نقره و برنز کرد…
- نایب رئیس فدراسیون می‌دانست در صورتی که رودکی به المپیک لندن برود، حداقل مدال برنز می‌گیرد، اما او که مدیر تیم‌های ملی جودو است، با برنامه‌ریزی غلط خود و اعزام رودکی به روسیه آن هم در آستانه المپیک، باعثآسیب‌دیدگی و نهایتا عدم اعزام این جودوکار خوب به بزرگترین میدان ورزشی دنیا شد. رودکی در هر جای دیگر جهان بود، او را لای پر " قو " نگه می‌داشتند تا در المپیک مدال بگیرد.

چرا با او چنین رفتاری شد؟
- به این دلیل که اگر رودکی مدال المپیک می‌گرفت، نخستین ورزشکار تاریخ جودوی‌ایران بود که به این افتخار نایل می‌شد. اگر این اتفاق می‌افتاد، تمامی مدال‌های جهانی نایب رئیس فدراسیون کمرنگ می‌شد.

به هرحال میراسماعیلی در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی تا یک قدمی مدال پیش رفت و در المپیک ۲۰۰۴ آتن نیز اگر به نماینده رژیم صهیونیستی نمی‌خورد، شاید می‌توانست مدال بگیرد.
- اینها همه احتمال است. راستی این را نیز باید بگویم که میراسماعیلی تنها کسی نیست که در مقابل ورزشکار رژیم اشغالگر قدس حاضر نشده، بنده سال ۱۳۸۵ و در مسابقات گرندپریکس گرجستان، بازی جودوکار رژیم صهیونیستی را قضاوت نکردم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز