خبرگزاری کار ایران

مقصر دوپینگ خود ورزشکاران هستند؛

پورکاظمی: دوپینگ همواره یک گام جلوتر از ماست / امیدی به تبرئه حمزه نکویی نیست!

asdasd
کد خبر : ۱۷۲۵۸۳

متاسفانه با تمامی اطلاع رسانی و آموزش هایی که در خصوص لیست مواد ممنوعه و داروهای نیروزا داریم بازهم شاهد شیوع این پدیده شوم در ورزش کشور هستیم که خود ورزشکاران مقصر اصلی هستند.

دبیر ستاد ملی مبارزه با دوپینگ با بیان اینکه دوپینگ همواره یک گام جلوتر از ماست، تاکید کرد: در بحثدوپینگ بیشترین سهم را خود ورزشکاران دارند و متاسفانه بی‌توجهی آنها مشکلات اخیر را بوجود آورده است.

لطفعی پورکاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا ضمن بیان این مطلب افزود: متاسفانه با تمامی اطلاع‌رسانی و آموزش‌هایی که درخصوص لیست مواد ممنوعه و داروهای نیروزا داریم باز هم شاهد شیوع این پدیده شوم در ورزش کشور هستیم که البته خود ورزشکاران مقصر اصلی هستند.

وی اضافه کرد: به تازگی هم عده‌ای افراد خودسر و بدون آگاهی در این زمینه وارد شده‌اند و از ناآگاهی ورزشکاران سوء‌استفاده می‌کنند و بخشی از مشکلات اخیر بواسطه همین بی توجهی‌هاست.

پورکاظمی در مورد مثبت اعلام شدن دوپینگ حمزه نکویی اظهار داشت: از سه ماه گذشته پیگیر پرونده او هستیم و حتی یک‌بار او را با مستنداتی که داشتیم به سوئیس اعزام کردیم ولی تاکنون نتیجه‌ای نگرفتیم‌و احتمال تبرئه او بسیار ضعیف است.

وی اضافه کرد: ماده‌ای که نکویی استفاده کرده در غذاهای محلی ایران وجود دارد. او اهل کرمان است و خودش می‌گوید از غذای محلی به نام قوتو استفاده کرده است. ما نتیجه آزمایشگاهی را برای سوئیس ارسال کردیم. نمونه دوپینگ توسط کمیته مبارزه با دوپینگ در حین مسابقه‌های قهرمانی آسیا گرفته شده، بنابراین مدیریت نتایج با آنهاست.

دبیر ستاد مبارزه با دوپینگ یادآور شد: آنها از ما استعلام گرفتند. ما هم گفتیم گلیسیرول بود. گلیسیرول یک نوع روغن است و وقتی از حدی بیشتر باشد، نمونه دوپینگ را مثبت می‌کند. ما همچنین اعلام کردیم قوتو یک ترکیب روغنی و گیاهی است و شامل ترکیباتی آجیلی می‌شود. در واقع این ماده مخلوطی از چند ماده محلی است. این یک احتمال است و امکان دارد نکویی ماده دیگری مصرف کرده باشد!

پورکاظمی اضافه کرد: نادو پیگیری‌های لازم را با هماهنگی رییس فدراسیون انجام داده است. خود ورزشکار هم از یک ماه قبل پیگیر مسائل حقوقی بوده، اما چون رای اعلام نشده بود، ما نمی‌توانستیم اظهارنظری در این‌باره بکنیم. نکویی قبلا به حکم اعتراض کرده، اما تا دو - سه هفته بعد از اعلام رای نهایی هم می‌تواند اعتراض مجدد کند. فدراسیون جهانی هم دوباره جلسه‌ای برای تجدیدنظر می‌گذارد ولی تصور نمی‌کنم امیدی به تبرئه نکویی باشد.

رییس فدراسیون پزشکی ورزشی همچنین درباره مثبت شدن نمونه رامین ولی‌پور دومین ملی‌پوش نوجوان وزنه‌برداری که در مسابقه‌های قهرمانی آسیا نایب قهرمان شده بود و در واکنش به این اظهارنظر که شنیده شده ۴ نفر از ملی‌پوشان نوجوان وزنه‌برداری دوپینگی هستند نه ۲ نفر تاکید کرد: تنها اسامی که فدراسیون جهانی به ما اعلام می‌کند مورد تایید است. مابقی اسامی که اعلام می‌شود در حد شایعه است. وقتی نامه‌ای رسمی به دست ما نرسد، نمی‌توانیم دوپینگ کسی را تایید کنیم چون ممکن است رسیدگی در مرحله حقوقی باشد.

پورکاظمی در مورد اینکه آیا شیوع پدیده دوپینگ در میان ورزشکاران کشورمان آن‌هم در آستانه بازی‌های آسیایی نگران‌کننده نیست، تاکید کرد: مبارزه با دوپینگ نیاز به فرهنگ‌سازی دائم دارد. متاسفانه در همه کشورهای دنیا دوپینگ تا حدی شایع است. ما هم در حد گسترده‌ای داریم این موضوع را بررسی می‌کنیم. نصرالله سجادی به عنوان رییس نادو تاکید کرده که قبل از بازی‌های آسیایی از ورزشکاران در حد وسیعی تست گرفته شود. آموزش‌های بیشتری هم ببینند. وزیر و معاون ورزشی وزارتخانه هم تاکید دارند که از دوپینگ پیشگیری کنیم و کاروان پاکی را راهی بازی‌های آسیایی کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز