خبرگزاری کار ایران

گام‌های نرم دوومیدانی در جاده موفقیت؛

نتایج قابل اعتنای دوندگان ایران در جهانی لهستان

asdasd
کد خبر : ۱۵۳۵۱۱

در فینال این ماده ریچارد کیلتی از بریتانیا با زمان ۶ ثانیه و ۴۹ صدم ثانیه قهرمان شد و رکورد شخصی خود را هم شکست. ماروین بریسی از آمریکا دوم شد و فمی اگونوده از قطر که اصالت نیجریه‌ای دارد در رده سوم ایستاد.

رقابت‌های دوومیدانی داخل سالن قهرمانی جهان در لهستان با کسب نتایج تاریخی دوندگان ایران همراه بود و دو نماینده کشورمان برای نخستین بار به مرحله نیمه نهایی ماده ۶۰ متر راه یافتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هفدهمین دوره مسابقات داخل سالن قهرمانی جهان به مدت دو روز درشهر سوپوت لهستان برگزار شد و رضا قاسمی و حسن تفتیان ۲ نماینده اعزامی کشورمان با شایستگی به مرحله نیمه نهایی این رقابت‌ها راه یافتند و اگر تنها قدری آمادگی بدنی و خودباوری بیشتری داشتند و از تجربه بالاتری برخوردار بودند حتی حضور در مرحله فینال این مسابقات نیز دور از دسترس نمایندگان کشورمان نبود.

مسابقات جهانی داخل سالن جهان که بالاترین سطح مسابقات داخل سالن محسوب می‌شود و بهترین‌های دنیا در آن حضور دارند، هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود و برخی مواد مسابقات فضای باز مانند پرتاب چکش یا دوهای بالاتر از ۳ هزار متر در آن اعمال نمی‌شود.

در فینال این ماده ریچارد کیلتی از بریتانیا با زمان ۶ ثانیه و ۴۹ صدم ثانیه قهرمان شد و رکورد شخصی خود را هم شکست. ماروین بریسی از آمریکا دوم شد و فمی اگونوده از قطر که اصالت نیجریه‌ای دارد در رده سوم ایستاد. در این رقابت‌ها “دواین‌چمبرز” دارنده‌ی مدال‌های طلا، نقره و برنز جهان عنوانی بهتر از ششمی به دست نیاورد و نستا کارتر جامائیکایی که سال ۲۰۱۲ به مدال نقره رسید، هفتم شد.

درخشش مردان ایران
در جمع دوندگان آسیایی ماده ۶۰ متر، بینگ تیان سو از چین بهترین بود. او گرچه از دستیابی به مدال بازماند، اما رکورد کشورش را بهبود بخشید و در نهایت نیز به عنوان چهارم رسید. حسن تفتیان و رضا قاسمی دو نماینده ایران در این رقابت‌ها بودند که هر دو راهی نیمه نهایی شدند.

قاسمی در مرحله گروهی با ۶ ثانیه و ۵۸ صدم ثانیه رکورد ملی را فرو ریخت. حسن تفتیان هم رکورد شخصی‌اش را ارتقا داد. این دو نفر، پیشرفت خیره‌کننده خود را مرهون رقابت داخلی تنگاتنگی هستند که چه در داخل سالن و چه در مسابقات فضای باز بین‌شان برقرار است. قبلاً احسان حدادی و برادران صمیمی نیز در ماده پرتاب دیسک چنین رقابتی داشتند.

جالب آنکه رکورد نستا کارتر جاماییکایی در مرحله مقدماتی با قاسمی برابر بود. کارتر دو طلای المپیک لندن و پکن را دارد و دو مدال طلا نیز از مسابقات جهانی به گردن آویخته، اما تندباد ایرانی در این رقابت‌ها توانست پا به پای او بدود. با این تفاوت که کارتر پای ثابت مسابقات حرفه‌ای در نقاط مختلف دنیاست و درآمد هنگفتی نیز از این رشته پول‌ساز دارد. نمایندگان ایران اما در موقعیتی آماتور به سر می‌برند و تماس‌های بین‌المللی‌شان نیز محدود و کم شمار است.

قاسمی در مرحله نیمه نهایی با ثبت زمان ۶ ثانیه و ۶۲ صدم ثانیه در بین ۸ ورزشکار در جایگاه هفتم ایستاد و حسن تفتیان در گروه دوم با ثبت زمان ۶ ثانیه و ۶۷ صدم ثانیه ضمن کسب مقام ششم در بین هشت نفر بهترین رکورد فصلی خود در مسابقات ۶۰ متر داخل سال را به دست آورد.

غیبت بانوی ایرانی در مسابقات لهستان
لیلا رجبی تنها نماینده بانوان ایران بود که سهمیه حضور در مسابقات داخل سالن قهرمانی جهان را داشت. او در ماده پرتاب وزنه برای اعزام به لهستان انتخاب شد، اما به خاطر مصدومیت ترجیح داد تمریناتش را برای حضور در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون کره جنوبی پیگیری کند.

مدال طلای این ماده به خانم والری آدامز از نیوزلند و فاتح المپیک‌های پکن و لندن رسید. کریستینا شوانیتز آلمانی دوم شد و نماینده چین که رقیب اصلی لیلا در آسیاست، روی سکوی سوم ایستاد.

در مجموع عملکرد دو نماینده اعزامی کشورمان به مسابقات داخل سالن جهان در لهستان را باید امیدوار کننده و قابل قبول ارزیابی کرد چراکه حتی پیش از اعزام تیم کشورمان خوش‌بین‌ترین کارشناسان نیز تصور صعود نمایندگان کشورمان از مرحله مقدماتی را نداشتند چه برسد به اینکه دو دونده جوان کشورمان در رقابت با بزرگان جهان تا مرحله نیمه نهایی پیش بروند و حتی قاسمی ۲ صدم ثانیه رکورد ملی را جابجا کند.

به نظر می‌رسد حضور مداوم در صحنه مسابقات و رویدادهای بین المللی و کسب تجربه از میادین بزرگ می‌تواند در سال‌های آینده دستاوردهای بهتری را برای دوندگان کشورمان به ارمغان بیاورد.

دو ومیدانی ایران به عنوان یکی از رشته‌های پایه و مادر، این روزها به لطف زحمات مربیان استان‌ها و استعدادهای بارور شده در هر میدانی برای کشور افتخار آفرینی می‌کند و تبدیل به رشته‌ای مدال‌آور برای کشور شده که امید می‌رود این موفقیت‌ها در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون کره جنوبی سهم قابل توجهی از سبد مدالی ایران را به خود اختصاص دهد و به ارتقاء جایگاه ایران در بین تیم‌های کشورهای آسیایی شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز