خبرگزاری کار ایران

تعریف، موضوع و اهداف حقوق ورزشی

asdasd
کد خبر : ۱۵۰۴۳۹

موضوع حقوق ورزشی هر «واقعه ورزشی» است که دارای اثر حقوقی باشد، یعنی هر رخداد ورزشی است که حقی را بوجود آورده باشد.

برای آشنایی بیشتر با حقوق ورزشی، باید با تعریف، موضوع و اهداف حقوق ورزشی هم آشنا شویم.

به گزارش ایلنا، حقوق ورزشی یکی از شاخه‌های جدید علم حقوق است که اختصاصاً به بررسی آثار حقوقی حوادثناشی از فعالیت‌های ورزشی می‎پردازد. در این تعریف، منظور از حوادثورزشی یا حوادثناشی از فعالیت‌های ورزشی، آن دسته از حوادثی هستند که اولاً به طور اختصاصی در ورزش رخ می‎دهند و ثانیاً ایجاد حق می‎کنند.

موضوع حقوق ورزشی هر «واقعه ورزشی» است که دارای اثر حقوقی باشد، یعنی هر رخداد ورزشی است که حقی را بوجود آورده باشد. به عبارت دیگر هر حادثه ورزشی که به نحوی به حقوق دیگران آسیب برساند در شمول موضوع حقوق ورزشی قرار می‎گیرد.

پس تا هنگامی که واقعه ورزشی، به حقوق دیگران آسیبی نرساند و حقی برای کسی ایجاد نکند از شمول موضوع حقوق ورزشی خارج است. نیاز به توضیح است که هر جا سخن از حق به میان آید چون حق، دو جنبه دارد پس دست کم، پای دو طرف، در میان است. یعنی هر گاه حق ایجاد شود برای یکی و بر دیگری است. مثلاً در رخدادهای ورزشی دارای اثر حقوقی، حادثه دیده کسی است که حق برایش ایجاد شده و بوجود آورنده حادثه کسی است که حق علیه‌اش بوجود آمده است. از نگاه حقوق، جنبه دوم حق یعنی بر دیگری بودن آن، در قالب یکی از مسئولیت‌های حقوقی سه‌گانه؛ کیفری، مدنی و انضباطی که مبین نوع حق ایجاد شده نیز هستند، نمود و بروز پیدا می‎کند.

اما در مورد اینکه اهداف حقوق ورزشی کدامند باید گفت؛ علی‌الاصول حقوق ورزشی با لحاظ ابعاد گوناگون این رابطه اجتماعی، با اهداف متعدد به عرصه ورزش وارد شده است.

برخی از مهمترین این اهداف بشرح زیر می‎باشند:
۱ - پیشگیری از تخلف‌ها و بروز حوادثورزشی از طریق آگاهی دادن به فعالین عرصه ورزش در مورد پیامدهای حقوقی تخلف‌ها و حوادثورزشی.
۲ - اِعمال و اجرای حق بر پایه موازین حقوقی در مواردی که حادثه ورزشی حقی را ایجاد کرده است.
۳ - کمک به برقراری و حفظ نظم و انضباط در فعالیت‌های ورزشی.
۴ - تبیین قلمرو وظائف و اختیارات مربیان، معلمین و مدیران ورزشی از منظر حقوقی.
۵ - ارایه راه کارهای حقوقی در مورد حوادثورزشی پس از رخداد.
۶ - کمک به فراهم شدن محیطی مناسب برای ورزش در جهت جلب هرچه بیشتر افراد جامعه به ورزش.
۷ - ایجاد اعتماد در خانواده‎ها به نحوی که این اعتماد عامل ترغیب و تشویق فرزندانشان به ورزش شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز