خبرگزاری کار ایران

فضا برای کی‌روش کاملا مناسب است؛

صالحی‌امیری: جامعه ورزش شرافتمند و به دور از سیاست‌زدگی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۸۹۰

۵ فدراسیون انتخابات‌شان از اول ابان ماه برگزار می‌شود و تا پایان امسال نیز تکلیف سایر فدراسیون‌هایی که با سرپرست اداره می‌شوند یا دوره ریاست روسای آنها به پایان رسیده، با برگزاری انتخابات روشن خواهد شد.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان، جامعه ورزش را جامعه ای پرنشاط، با انرژی، شرافتمند، غیر سیاسی، بی پیرایه و با فضیلت توصیف کرد که می‌توانند نقش بسیار مهمی در توسعه ملی ایفاء کنند.

به گزارش ایلنا، سید رضا صالحی‌امیری صبح امروز در برنامه صبح بخیر ایران از وزارت ورزش و جوانان به عنوان مجموعه ای گسترده نام برد که هدایت آن نیازمند برنامه استراتژیک است.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان با تصریح بر اینکه مدیریت این وزارتخانه باید از رویکرد های سلیقه ای و روزمرگی خارج شده و در مسیر برنامه محوری قرار بگیرد، افزود: داشتن برنامه استراتژیک، مثل ایستادن برروی قله و اشراف داشتن بر فضای پیرامونی است. در واقع با تدوین برنامه استراتژیک ما به دنبال جامع‌نگری و تسلط بر تمام مسائل مربوط به دو حوزه ورزش و جوانان هستیم.

وی در ادامه لازمه توسعه پایدار را برنامه‌ریزی با هدف بسترسازی برای تحقق مطالبات مخاطبان این وزارتخانه عنوان کرد و افزود: در این راستا ۵ برنامه استراتژیک و ۲۵ برنامه عملیاتی با هدف ترسیم آینده و دور نمای ورزش و حوزه جوانان تهیه، طراحی و به اجرا درخواهد آمد.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان، تحول اخلاقی، فرهنگی و معرفتی در جامعه ورزش را با توجه به گستردگی مخاطبانش به عنوان یک اصل مهم مطرح کرد و افزود: ۷ میلیون ورزشکار سازمان یافته و ۱۳ هزار هیات ورزشی در سراسر کشور فعال هستند، ضمن اینکه ۲۳ میلیون جوان علاقمند به ورزش، درجامعه آماری ما وجود دارند که به عنوان مخاطب این وزارتخانه، نیازمند برنامه هستند.

وی با مورد توجه قرار دادن مخاطبان این وزارتخانه، جامعه ورزش قهرمانی را نیازمند الگو دانست و با تاکید بر گسترش فضائل اخلاقی در مجموعه ورزش گفت: این جامعه باید در بستر اخلاقی و فرهنگی رشد پیدا کند، معتقدم اخلاق برای جامعه " ضروری " و برای حوزه ورزش، " واجب " است. یک ورزشکار نسبت به افراد دیگر جامعه باید به صفت پهلوانی نزدیک و نزدیکتر باشد.

صالحی‌امیری همچنین در خصوص وضعیت زیر ساخت‌های ورزشی در کشور گفت: متاسفانه در این بخش، همه چیز در اختیار دولت است و وقتی ورزشگاه‌ها دولتی باشد، بهره برداری لازم از این اماکن انجام نمی‌شود.

وی در ادامه مشارکت مردمی در مدیریت اماکن ورزشی را مورد تاکید قرار داد و گفت: ۷ هزار ورزشگاه و ۳ هزار ۲۰۰ پروژه ورزشی نیمه کاره در سراسرکشور وجود دارد که در شرایط کنونی کشور، حفظ و نگهدارای و تکمیل آنها غیر ممکن است.

سرپرست وزارت ورزش وجوانان در ادامه رشد زیر ساخت‌ها در کشور را با توجه به جمعیت مخاطب کشور نامتناسب عنوان کرد و با اشاره به پایین بودن سرانه ورزش، تصریح کرد: این رقم در ایران ۵۴ سانتیمتر است، در حالیکه در سایر کشور به ۳ متر برای هر نفر هم می‌رسد.

این مقام مسوول در وزارت ورزش و جوانان توضیح داد: در ایران اسلامی، مسجد و مدرسه در نزد افکار عمومی بسیار مقدس است و تلاش در جهت توسعه این امکان نیز بسیار مقبولیت عمومی دارد، اما این موضوع در حوزه ورزش و اماکن ورزشی هنور در بین مردم جایگاه ندارد. ما باید برای حفظ، توسعه و گسترش زیر ساخت‌ها نظر عموم مردم و علاقمندی بخش خصوصی را در این زمینه جلب کنیم. دقیقا همان اتقاقی که درحوزه مدرسه سازی یا مسجد سازی در کشور رخ داد.

وی واگذاری ورزشگاه‌ها به مردم را زمینه ساز توسعه زیر ساخت‌های ورزشی عنوان کرد و افزود: در این صورت مردم انگیزه بیشتری برای مدیریت خواهند داشت و قطعا آن بخش که به مردم واگذار شده، بهره برداری بهتر نیز از آن صورت خواهد گرفت.

صالحی افزود: دراین خصوص نیز با تشکیل کارگروههای تخصصی سازوکار قانونی تعریف کرده ایم. در واقع در نظر داریم از طریق شهرداری‌ها، شورای شهر، خود مردم، قهرمانان و هیات امنا و… اماکن ورزشی را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا انشاءالله از امکاناتی که در اختیار داریم به بهترین شکل بهره برداری کنیم.

وی در ادامه بحثبه واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اشاره کرد و گفت: کارگروه‌های تخصصی با حضور دو حقوقدان، دو کارشناس از سازمان خصوصی سازی، کارشناسان وزارت ورزش و جوانان و دو نماینده از خود باشگاه‌ها تشکیل شده، تمامی ابعاد واگذاری مورد بررسی قرار گرفته و قطعا پس از دستیابی به نتیجه نهایی تا پایان امسال این موضوع اجرایی می شود.

این مقام مسوول در وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه وظیفه دولت، باشگاهداری نیست، اظهارداشت: به مدیریت مردمی و نظارت دولتی اعتقاد داریم و با این استدلال موضوع بهره‌گیری از پتانسیل بخش خصوصی به طور جدی پیگیری می‌شود و کارگروه تخصصی از یک ماه پیش کار خود را آغاز کرده است.

وی درخصوص انتخابات فدراسیونهای ورزشی گفت: این موضوع بسیار مهم است، از ابتدای حضور در وزارت ورزش و جوانان، وضعیت فدراسیون‌ها را مورد بررسی قرار دادیم. ۵ فدراسیون انتخابات‌شان از اول ابان ماه برگزار می‌شود و تا پایان امسال نیز تکلیف سایر فدراسیون‌هایی که با سرپرست اداره می‌شوند یا دوره ریاست روسای آنها به پایان رسیده، با برگزاری انتخابات روشن خواهد شد.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان در خصوص جوایز ملی‌پوشان نیز گفت: آیین نامه‌ای درخصوص میزان جوایز قهرمانان و ملی پوشان تهیه شده و تا چند روز آینده به کمیسیون اقتصادی دولت تقدیم خواهیم کرد براساس این آیین نامه عدالت درمورد تمامی مدال آوران افتخارافرینان کشور رعایت خواهد شد.

صالحی امیری همچنین از فوتبال به عنوان رشته ای پر مخاطب و پر طرفدار در ایران نام برد و افزود: این وزارتخانه تلاش می کند به تمامی تعهدات خود که منجر به بالندگی رشته های ورزشی و ایجاد نشاط اجتماعی در کشور شود، عمل کند.

وی در این خصوص به اثر گذاری فوتبال در سطح کشور و مخاطبان چند میلیونی آن اشاره کرد و افزود: در نخستین روزهای حضورم در وزارت ورزش و جوانان نشست‌هایی را با مسوولان فدراسیون‌های مختلف از جمله فوتبال برگزار کردیم.

صالحی در مورد وضعیت کنونی فوتبال ایران گفت: این مساله از سه بخش قابل بررسی است، نخستین بخش آن به وزارت ورزش و جوانان برمی‌گردد که وظبفه حمایتی در دو بخش مادی و معنوی دارد، دومین بخش مربوط به فدراسیون فوتبال در حوزه برنامه ریزی و ایجاد فضای مناسب برای رشد فوتبال است و سومین سطح مربوط به خود " کی‌روش " است که باید وظایفش را در خصوص تیم ملی ایران به انجام برساند.

صالحی‌امیری درخصوص دیدارش با سرمربی تیم ملی فوتبال گفت: به تمامی تعهدات مالی خود در مورد کی‌روش عمل کرده‌ایم و حالا وقت آن است که سرمربی تیم ملی و فدراسیون به وظایف خود را در قبال مردم عمل کنند. در این جلسه، حمایت مردم و دولت را اعلام کردیم و از وی خواستیم به دور از حواشی، فعالیت‌های خود را پیگیری کند. تمام تلاش خود را برای ایجاد آرامش در اردوی تیم ملی فوتبال کرده‌ایم، به زعم من در حال حاضر فضا برای کی‌روش کاملا مناسب است و تمامی مسائل مالی سرمربی تیم ملی تا پایان فصل پاییز پرداخت شده و در واقع وی به هیچ عنوان طلب مالی به وی نداریم.

وی در ادامه به توضیحاتی پیرامون حوزه جوان پرداخت و گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا، این وزارت با تقدم نام جوان بر ورزش آغاز می شود، چراکه ورزش تنها یک بستر از بسترهای تعالی این قشر مطرح می‌شود در واقع می توان اینگونه این موضوع را تفسیر کرد که ورزش و جوان دو ظرف مرتبط به هم هستند.

صالحی گفت: هر آنچه که تحت عنوان افتخار برای این عزیز بدست می‌آید توسط جوانان اتفاق می‌افتد و بابد این ظرفیت را حفظ و در جهت تعالی و رشدشان کوشید.

وی تاکید کرد: جوان به دنبال ظرفیت بزرگ ملی است و ما با در نظر گرفتن‌ایم مهم، برنامه های مدونی را تدوین و قطعا در شورای راهبردی و ستاد عالی ساماندهی جوانان با حضور رییس جمهورری نهایی و در سطح کلان اجرایی خواهیم کرد.

عالی‌ترین مقام وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر ایجاد فضای مشارکتی برای جوانان در عرصه سیاست گذاری‌ها، تصمیم‌سازی‌ها و اجرا افزود: مهمترین اصل در برنامه های این وزارتخانه درحوزه جوان، تعالی بخشی به واسطه ایجاد هویت فردی، ملی، دینی و… است.

وی در ادامه با اشاره به نقش سازمان‌های مردم نهاد در این راستا اظهار داشت: باید باز تعریفی از این سازمان‌ها داشته باشیم چراکه معتقدیم به واسطه این سازمان‌ها می‌توان حلقه بین جوان، دولت و مردم را ایجاد کرد.

صالحی‌امیری با اشاره به اینکه ۲۳ دستگاه درگیر مسائل جوانان هستند، اظهار داشت: نگرش ملی، دومین قدم ما در این وزارتخانه است. ما باید باید در حوزه جوانان انسجام ملی برقرار کنیم. انسجام در سیاست‌ها، هدف‌ها، برنامه‌ها، کارکردها، نظارت‌ها، مدیریت‌ها و… لازمه این حوزه است و رسانه‌ها وظیفه دارند از همه دستگاه ها مسائل جوانان را مطالبه کنند.

صالحی‌امیری با تاکید بر این که در ایران عملکرد کارهای جمعی ضعیف است، گفت: یکپارچه سازی سیاست ها و برنامه های حوزه جوانان به عنوان سومین راهبرد ماست. وزارت ورزش و جوانان نگرش ستادی دارد و در این راه یکپارچه سازی سیاست‌ها و برنامه‌های حوزه جوانان را وظیفه خود می‌داند.

وی در پایان گفت: نگاه دولت تدبیر و امید به موضوع جوانان، نگاهی متفاوت است که در آینده نیزدیک جلوه‌هایی از آن را خواهید دید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز